Sobota 6. června 2020, svátek má Norbert
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 6. června 2020 Norbert

Čím bohatší lidé, tím hezčí auta. Ale ne vždy

  0:01aktualizováno  0:01
Jak měřit bohatství v různých koutech republiky? Podle průměrné mzdy? To nemusí vždy vycházet. Zajímavější může být pohled na to, kdo jezdí v lepších autech. První zjištění nikoho nepřekvapí - vedou Pražané. Na tisíc chodců tam připadá přes šest mercedesů, což je celostátní rekord. V Praze navíc jezdí nejen nejlepší, ale také nejmladší auta. Průměrné stáří vozového parku v metropoli činí 11 a půl roku. O pět let méně než na Děčínsku.

"V Praze a v nejbližším okolí prodáme více než polovinu aut," uvádí David Liška, jenž ve společnosti Import VW Group řídí prodej vozů Audi. Jiné výsledky překvapí víc. Oblíbeným městem automobilových prodejců je například Zlín, kde jsou po Praze a Brně nejmladší auta. Například Volkswagen ve městě uživí dva autosalony.

Dobře si vede také Karlovarsko, které jinak v žebříku podle mezd tvoří průměr. Právě mercedesy jsou v lázeňských okresech na západě Čech velmi oblíbené. A jak je to s trabanty? Jasně vede Jičín se sedmnácti východoněmeckými vozy na tisíc lidí.

Auta: jiný kraj, jiný mrav
Jestliže Češi berou své auto jako známku prestiže, cesta do jiného koutu vlasti může způsobit trauma i potěšení. Záleží na tom, odkud kam se jede. Pokud občas cestujete po republice, možná jste si toho všimli sami. Přijedete do Prahy a všude jezdí plno lepších a novějších aut. Vyrazíte na venkov na Vysočinu nebo na severní Moravu, a rázem ubude passatů a přibude starých "stodvacítek". V příhraničí se to hemží ojetinami.

Auta se stala neúprosným měřítkem bohatství a to platí nejen o lidech, ale i o různých koutech republiky. Jestliže v Praze jezdí auta stará v průměru 11 a půl roku, na Děčínsku či na Svitavsku je vozový park o pět let starší.

Stejná pravidla platí i při jiných měřeních: octavií (těch nových), které pro Čechy plní roli vozidla vyšší střední třídy, i mercedesů je po přepočtu na počet obyvatel opět nejvíce v Praze a ve velkých městech. Tedy tam, kde statistici naměřili i nejvyšší mzdy.

Podobná je situace na chvostu, kde se žebříčky okresů podle "mercedes indexu" a podle mzdy často prolínají. Skutečnost, že nejlepší auta mají Pražané, nikoho nepřekvapí. V Praze jsou nejvyšší mzdy, a zatímco ceny jiného zboží se mzdám přizpůsobí, auta stojí všude stejně. Navíc v metropoli má své sídlo řada firem, hlavně mezinárodních, jejichž vozový park může automobilovou statistiku hodně vylepšit.

"Praha jednoznačně vede, to je evidentní. Je tam nejvíce autosalonů a prodá se tam také nejvíce aut," potvrzuje šéf dealerské sítě Škody Auto Luboš Kopecký. "V různých koutech republiky odlišnosti určitě existují. "Vinaři na jižní Moravě, zdá se, hodně zbohatli. Podobné je to s Jihočechy, kteří patřili k nejslabším zákazníkům, ale teď se vzmáhají, zřejmě díky častému pendlerství.

Ani severní Morava si nevede tak špatně, jak by se zdálo," dodává Kopecký.
Prodejci aut hovoří pochvalně například o Zlíně. Jejich slova potvrzuje i šňůra autosalonů, která lemuje hlavní příjezdovou cestu tak hustě, že cizinec si připadá jako ve Spojených státech.

"Zlín je specifický. Zatímco v městech kolem sta tisíc obyvatel máme obvykle jednoho dealera, tak ve Zlíně máme dva a oba se dobře uživí," pochvaluje si Jiří Filla ze společnosti Import VW Group. Zlín sice není na špici v žebříčku mezd, ale statistika stáří aut potvrzuje, že autosalonům se zde musí dařit.

Jezdí zde skoro nejmladší auta v republice - hned po Praze a Brně. Pokud by platilo, že mercedes je jasným symbolem luxusu, dočkali bychom se mnohých překvapení. Hned po Praze a jejím okolí totiž nejvíce "medvědů" jezdí v lázeňských okresech Cheb a Karlovy Vary.

"Loni jsme prodali sto nových aut, což považuji za úspěch. Lázně a cestovní ruch táhnou peníze," říká majitel autosalonu Mercedes v Karlových Varech Gustav  Žaludko s tím, že jeho klientelu tvoří dvě hlavní skupiny zákazníků - podnikatelé v cestovním ruchu a lidé s obchodními kontakty v sousedním Německu.

Ovšem statistika říká něco jiného - Karlovy Vary i Cheb jsou podle mzdy spíš podprůměrné okresy a ani v octaviích tato oblast nijak nezáří. Záhada? Nikoli. V případě Karlovarska neumějí statistici příjmy lidí změřit tak dobře jako jinde, protože cestovní ruch více přeje šedé ekonomice.

Navíc policejní statistika zahrnuje i ojetá auta - a právě dovezené mercedesy z Německa hrají v příhraničí velkou roli. Průměrný mercedes z této oblasti je o dva roky starší než v Praze. "Mercedesy se těší oblibě u našich Romů a toto jsou okresy, kde je romská komunita celkem početná," doplňuje šéf Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Měřit životní úroveň podle aut je sice zrádné, ale sami lidé tak často přemýšlejí. "Životní úroveň je samozřejmě širší pojem, patří tam kvalita péče o zdraví, nabídka vzdělání, bydlení a služby pro volný čas. Ale nic z toho se nevyrábí a neprodává tak jednoduše jako auta. A nic také není nápadnějšího než auta. Mnozí lidé se jím inzerují a nemusí být jinak právě bohatí," říká sociolog Jiří Večerník.

Pokud jsou auta pro Čechy skutečně tak důležitá, srovnání se Západem stále znamená těžké trauma. Počet aut v Česku se za posledních deset let zvýšil jen mírně - z 62 na 70 vozů na sto domácností.

Z mezinárodních sociologických průzkumů vyplývá, že ve Francii má auto přes 80 procent domácností. Ale z toho 30 procent má auta dvě. To v Česku přiznává jedno procento rodin.

Autoři:
  • Nejčtenější

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Křetínský zaskočil zahraniční analytiky. Investuje tam, kde jiní couvají

Daniel Křetínský v čase krize opět investuje do rizika. Uplatňuje tak osvědčenou strategii, své jmění rozhojnil právě...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Letadla ze zemí EU mohou přistávat na všech letištích v České republice

Letadla ze zemí Evropské unie mohou od pátku přistávat na všech letištích v Česku. Ruší se omezení příletů pouze na...

Komu pomůže odložení poslední fáze EET? Podnikatelé hlavně získali čas

Podnikatelé ze třetí a čtvrté vlny se díky odložení elektronické evidence tržeb zatím nemusejí evidování účtenek učit....

Čističku odpadních vod na Bulovce zachraňují vidle, jinak by zkolabovala

Na tristní stav zchátralé Nemocnice Na Bulovce ukazuje skutečnost, že tamní čistírně odpadních vod musí k fungování...

Vlakem do Chorvatska za šest set korun. RegioJet očekává masivní zájem

Během příštího týdne zahájí provozovatel vlakové a autobusové dopravy RegioJet prodej jízdenek do chorvatské Rijeky....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz