Pátek 24. ledna 2020, svátek má Milena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. ledna 2020 Milena

Cigarety za méně než 50 korun mizí z trafik

  4:03aktualizováno  4:03
Po postupném zdražování většiny cigaret si během měsíce připlatí až osm korun navíc také kuřáci těch nejlevnějších značek. Během září budou v trafikách značky jako RGD za 56 korun proti dnešním 48 korunám, LD zdražují na 54 korun. Známější a prodávanější značky jako Moon budou o osm korun dražší, za 57 korun.
Dosud nejlevnější cigarety také podraží. Některé až o osm korun. Ilustrační foto.

Dosud nejlevnější cigarety také podraží. Některé až o osm korun. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

"Prodeje těch zbývajících levných cigaret teď rostou několikanásobně, takže zhruba do měsíce dojdou a zdraží," říká za velkoobchod Vonet Stanislav Vodička.

Značky jako RGD, LD či Respect, v závěsu s Moon či Viceroy, jsou nejlevnější možné značky na trhu. A právě u nich se výrobci snaží co nejdéle držet starou cenu a nepromítat do ní vyšší daň.

Cigarety RGD neboli Red Golden Dragon vyrábí Philip Morris podle vzoru stejnojmenných čínských cigaret a na český trh je uvedl letos v březnu. S cenou 48 korun je pasoval na svého cenového bojovníka.

Kutnohorský výrobce, který v Česku prodá téměř šest z deseti cigaret, má právě mezi kuřáky nejlevnějších značek nejslabší pozici. Zákazníci se totiž po několika posledních vlnách zvedání daně a zdražování cigaret přesouvají ke stále lacinějším cigaretám.

Jen za poslední tři roky se podíl nejlevnějších značek na prodejích zvýšil z 32 na 46 procent. Philip Morris v této sekci příliš mnoho zástupců ke kouření neměl, a proto své zákazníky ztrácel. Částečně se tomu pokusil čelit už loni, kdy pozdržel zdražení Red & White, letos přidal do boje čínské RGD.

RGD mu pomohly pár ztracených duší najít. Za pět měsíců získaly podíl na trhu zhruba dvě procenta, což znamená skoro dva miliony prodaných krabiček měsíčně. Pravda je, že Philip Morris je hojně propagoval a při své síle dostal skoro do každé trafiky.

Ale poslední měsíce na nich nemohl vydělávat, protože z nich platil od ledna zvýšenou daň. Ta spolu s daní z přidané hodnoty dělá při ceně 48 korun skoro 46 korun. Na výrobu a marže pro všechny od výrobce po trafikanta by tak zbývaly jen dvě koruny.

V září RGD zdraží na 56 korun. Philip Morris by se tak mohl těšit i z finančního zisku. Otázka je, zda si zákazníky udrží. Ti, kdo se pohybují na cigaretovém dně, totiž patří k těm nejméně věrným.

Na druhou stranu zdraží i všechny ostatní levné značky. RGD už však nebudou patřit k těm nejlevnějším. Například na trhu zhruba stejně prodávané LD od konkurenčního výrobce Japan Tobacco se už začínají prodávat za 54 korun.

 Nejlevnější cigarety  
 Značka  Stará cena  Nová cena
 RGD  48  56
 LD  48  54
 Moon  49  57
 Viceroy*  50  58
 Red & White*  50  58
 Mars  51  59
 Paramount  51  59
 Pramen: Výrobci, cenový věstník, propočty podle růstu daně.  
 Pozn.: Značky s podílem na trhu aspoň 1 %. * Zdražují ve více krocích.  

O pár korun nad nimi budou nejsilnější značky v této skupině, Red & White kutnohorského výrobce, Viceroy společnosti British American Tobacco a Moon od Imperial Tobacco. Všechny tyto značky za poslední tři roky své podíly zdvojnásobily.

Při posledním zvyšování daní si jich totiž firmy nadělaly velké zásoby, aby nemusely hned zvednout ceny. U cigaret Red & White a Viceroy navíc výrobci zvolili taktiku, že nejprve jejich cenu zdvihli o tři koruny a teď o dalších pět.

"S takovým zdražením zákazník nemá problém, to značky na svých prodejích téměř nepocítily," říká jeden z expertů v byznysu.

Zvýší prodeje krátká marlbora a měkké petry?
Philip Morris se snaží uchlácholit své zákazníky i jinak. Letos už přišel s levnější variantou krátkých marlbor, jež nazval Intense. Nyní začíná prodávat Petry Soft, které by se měly lišit od normálních peter pouze měkkou krabičkou.

Jsou citelně levnější, za 60 korun oproti 65 korunám za "tvrdé" petry. Rozdíl ve výrobě krabičky je přitom maximálně koruna, což znamená, že pokud jde o stejný tabák, bude kutnohorská tabačka svou kdysi nejprodávanější cigaretu výrazně dotovat.

"Levnější segment cigaret má nízkou marži, ale pomáhá udržet tržní podíl," říká k tomuto vývoji analytik České spořitelny Radim Kramule s tím, že tato oblast zůstane ještě nějakou dobu důležitá pro všechny výrobce.

Teprve pak budou moci výrobci opět moci začít více myslet i na své zisky. Ty nyní klesaly, Philipu Morrisovi za první půlku roku o 30 procent.

  • Nejčtenější

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přiletěl vrtulníkem a vyhrál miliony. Na muže se v kasinu usmálo štěstí

Český podnikatel ruského původu, majitel kasina a hráč Leon Tsoukernik vyhrál v rakouském Seefeldu u automatu 1,37...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Miliardy má přinést nová digitální daň pro Facebook, Google či Apple

Novou sedmiprocentní digitální daň pro globální internetové giganty, jakými jsou Google, Facebook či Apple, začali...

Zakázka na IT systém k dálničním známkám se zruší, řekl ministr Havlíček

Kritizovaná zakázka na IT systém a e-shop pro elektronické dálniční známky za 401 milionů korun se zruší. Ve čtvrtek to...

Premium

Příliš drahý e-shop na dálniční známky: už jen posudek stál přes milion

Za posudek, který posvětil e-shop na dálniční známky, zaplatil dopravní fond 1,4 milionu korun. Znalecká kancelář,...

Premium

Snadnější oddlužení lidi příliš neláká, může za to nejistota vůči věřitelům

Obrovský nápor zájemců o nové a vstřícnější oddlužení neboli osobní bankrot se nekoná. Lákadlo být opět bez dluhů...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz