Aktuálně je v Česku registrováno 15 tisíc prodejců. Státní tiskárna cenin však uvádí, že registraci bude potřebovat celkem 40 tisíc provozoven.
V každé zemi Evropské unie je určen úřad, který má systém sledování na starosti. V Česku je to zmíněná Státní tiskárna cenin spadající pod ministerstvo financí. A její zaměstnanci mají momentálně spoustu práce s vydáváním číselných kódů, protože obchodníci si vzpomněli na poslední chvíli, že se chtějí zaregistrovat.
„Denně registrujeme přes dva tisíce subjektů. Registrace vyřizujeme obratem, při větším objemu maximálně v řádu několika hodin,“ říká Tomáš Hebelka, generální ředitel tiskárny cenin.
Čekání na kód se tak může prodloužit i na dny. Mnoho prodejců totiž zaznamená novou povinnost až v okamžiku, kdy pošlou objednávku dodavateli, který vyžaduje, aby na objednávce uvedli unikátní kód přidělený Státní tiskárnou cenin.
Zásobování v některých trafikách proto může v těchto dnech drhnout. Trafikanti si zpravidla objednávají zásobu jen na pár dní, protože nechtějí mít ve zboží uloženo zbytečně moc peněz.
Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo |
Hebelka apeluje na prodejce, aby se zaregistrovali na webu www.znacenitabaku. cz a v případě potřeby zavolali na infolinku, jejíž číslo je uvedeno tamtéž. „Registrace je velmi jednoduchá, zabere pár vteřin, jde o jméno firmy, IČO, DIČ a adresu,“ dodává. Je to zdarma, kód prodejci přijde mailem a má ho jednou provždy.
Vietnamské večerky patří často podle informací MF DNES mezi ty vzorné, kteří se registrovali včas. Výrobci a distributoři cigaret totiž šíří letáky pro drobné prodejce i ve vietnamštině. Například na webu velkoobchodníka Peal najdou provozovatelé vietnamských večerek podrobný návod k registraci v rodné řeči.
Legenda o čipu v cigaretě
V obchodech se postupně začnou objevovat krabičky cigaret a pytlíky s řezaným tabákem, které budou mít speciální číselný kód (viz grafika nahoře). A časem převládnou s tím, jak se vyprodá staré, dosud neznačené zboží. Od 20. května nicméně smějí z továrních linek sjíždět jen tabákové výrobky s kódem.
K čemu je kód trafikantovi či majiteli večerky dobrý? Napíše ho na fakturu a velkoobchodník pak do systému Track & Trace na internetu zadá, u kterého prodejce skončily konkrétní krabičky cigaret. Data se sbíhají do datového úložiště Evropské unie.
Dál už se cigarety nesledují, zákazník se nemusí znepokojovat. Městské legendy o tom, že jsou krabičky, nebo dokonce jednotlivé cigarety očipované, takže stát nebo Unie mají dokonalý přehled, u koho se kuřivo nachází, jsou smyšlené.
Na krabičce se navíc nenachází žádný čip, ale zmíněný kód. Jde o změť až 30 znaků – zčásti čitelných pouhým okem, zčásti zakódovaných v dvoudimenzionální matrici, z nichž lze vyčíst, kde byla krabička vyrobena, kudy putovala a pro který trh byla určena. Výrobci cigaret si kódy kupují od tiskárny cenin, která je generuje. Cena je čtyři haléře za kód na krabičku cigaret.
Systém financují výrobci tabákového zboží a náklady se odhadují na miliardy eur, takže se výhledově promítnou do ceny cigaret. Pro spotřebitele ale má být novinka kromě kódů prakticky neviditelná. Zabránit má hlavně pašování cigaret mezi státy s nižší a vyšší spotřební daní a také karuselovým podvodům na DPH.