Nemocnice na kraji Prahy. Chrenek chce za miliardu proniknout do metropole

  10:07aktualizováno  10:07
Za pár let by se lidé z Prahy i okolí mohli léčit ve zbrusu nové nemocnici. Zdravotnická skupina Agel miliardáře Tomáše Chrenka plánuje, že ji za více než miliardu korun vybuduje v Malešicích na východě hlavního města. Firma už pro nový špitál koupila pozemek, nyní zpracovává projekt.
Současný operační sál Fakultní nemocnice Olomouc.

Současný operační sál Fakultní nemocnice Olomouc. | foto: Fakultní nemocnice Olomouc

Jde o ojedinělý počin, zcela nová nemocnice na zelené louce v Česku nevznikla už desítky let.

Pro samotný Agel stavba nového zařízení v Praze dává smysl. K prodeji či pronájmu je dnes jen málo veřejných nemocnic, stát ani města se svých zařízení příliš zbavovat nechtějí. Na to ostatně narážejí všichni zájemci o tuzemský zdravotnický byznys.

Chrenek o Prahu kvůli prestiži dlouho usiluje. Prý se zajímal o známou pražskou Nemocnici Na Bulovce. Nyní má v hlavním městě jen dvě polikliniky, většinu svých nemocnic má v Moravskoslezském kraji.

Češi si neradi v nemocnici připlácejí

Lidé z nemocničního byznysu však říkají, že to Chrenek s novou nemocnicí nebude mít jednoduché. „Postavit samotnou nemocnici není nic složitého. Ale v Praze je nadbytek kapacit, proto nemusí být snadné dohodnout se se zdravotními pojišťovnami. Dostat dnes novou smlouvu je velmi obtížné,“ říká vysoce postavený manažer, který si nepřál být jmenován.

Chrenek se zřejmě může spolehnout na přetrvávající personální vazby s Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnou, která právě z Agelu vzešla. U ní je však pojištěno jen necelých dvanáct procent Čechů, což je málo. Podle jiného manažera z branže se nemocnice nebude moci plně spolehnout ani na to, že by si tu lidé připláceli za „lepší“ výkony.

„Praha se může tvářit jako lukrativní region. Ale to zároveň znamená, že bude třeba více zaplatit lékaře. A ani vyšší úroveň příjmů obyvatel Prahy nemusí být terno, protože i lépe situovaní Češi si neradi za zdravotní péči připlácejí,“ říká.

Magnát Tomáš Chrenek.

Magnát Tomáš Chrenek.

Agel přitom tvrdí, že se v nové nemocnici hodlá specializovat zejména na obory, které ve spádové lokalitě chybějí. „Naším záměrem není stavět konkurenci stávajícím nemocničním zařízením. Naopak – připravujeme projekty, podle nichž bude nová nemocnice komplementem ke stávající síti fakultních nemocnic,“ říká šéf Agelu Milan Leckéši.

V Praze je dnes šest velkých nemocnic, jejichž zřizovatelem je ministerstvo zdravotnictví, a několik dalších nemocničních zařízení.

Novou nemocnici staví i jeden z hlavních konkurentů Agelu, slovensko-česká skupina Penta. Ne však v Česku, kde by také ráda posílila, ale v Bratislavě. Na rozdíl od Chrenka je však Penta na Slovensku ve výhodnější situaci. Přímo vlastní zdravotní pojišťovnu Dôvera s téměř třetinovým tržním podílem.

Zajímavá investice

Zdravotnictví představuje pro velké hráče českého byznysu zajímavou investici. Agel je v Česku největší – provozuje tu 11 nemocnic, polikliniky, síť lékáren, laboratoře či velkoobchod s léky, který dodává nemocnicím ze skupiny. Působí i na Slovensku, hrubý zisk vystoupal předloni na téměř 741 milionů korun.

Penta by se na ocelářského magnáta Chrenka ráda dotáhla a zúročila své zkušenosti z nemocničního byznysu na Slovensku a v Polsku. Ale v Česku zatím udělala jediný velký „zářez“, loni v létě koupila soukromý špitál ve Vrchlabí. Jednání o dalších možných akvizicích se však vlečou. A moc nových příležitostí se nenaskýtá.

V tuzemském zdravotnickém byznysu jsou aktivní také další privátní skupiny jako EUC někdejšího manažera PPF Jana Blaška či Nemos, které provozuje nemocnice zejména v Karlovarském kraji. A v soukromých rukou jsou také reprodukční kliniky, které patří do svěřenského fondu založeného ministrem financí Andrejem Babišem.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Českému hokeji se změna dresu vyplácí, firmy však stále parazitují na znaku

Čeští fanoušci se radují z gólu.

V červnu loňského roku představil Český hokej kompletní změnu vizualizace a designu včetně podoby dresů národního týmu....

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Prodej nemovitostí se vleče, na kupce bytu lidi čekají i půl roku

Dům v Lidické ulici v Praze, ve kterém vlastní byt Stanislav Gross s manželkou...

Prodat byt v Česku je stále těžší. Téměř ve všech regionech se oproti loňsku prodloužila doba inzerce. Na kupce si...

Najdete na iDNES.cz