Když jste oznamovali příchod do Česka, hovořilo se o tom, že tu budete investovat 11,5 miliardy eur. Nyní se objevují i menší čísla. Budete něco proti plánu vynechávat?
Částka 11,5 miliardy eur je jedinou, kterou jsme oficiálně ohlásili. To bylo před dvěma lety, kdy byl projekt na svém počátku. Postupem doby, kdy jsme začali stavět, se pochopitelně hledaly všechny možné úspory v rámci naplánovaného projektu. To je v Toyotě naprosto normální postup.
Zatím ještě nemáme konkrétní číslo, kolik nakonec budeme v Kolíně investovat. Až přijde čas, tak to sdělíme.
Dá se alespoň říci, jak velké byly úspory?
Omlouvám se, to pravdu nemohu. Lze jen říci, že to bude dohromady o něco méně než 1,5 miliardy eur.
Jeden motoristický časopis napsal, že vám bude stačit, když zdejší továrna bude výkonná z 90 procent ve srovnání s Japonskem. Počítáte s tím, že se v Česku bude dělat méně než v Japonsku?
Víte, ono je to těžké srovnávat dlouho fungující továrny v domovské zemi a nový závod v cizině. Ale nikde jsme neslyšel, že bychom v Kolíně měli v produktivitě nějak zaostávat. Nevíc tu budeme dělat rozdílný vůz na rozdílných strojích, než jinde ve světě. Takže je těžké dávat nějaká srovnání.
Ale náš cíl je být v tomto ohledu agresivnější než ve Francii a s tím Japonskem se porovnávat. Japonsko je velmi specifické, pokud jde o produktivitu, je to tam léty trénovaná disciplína.
Dokáží Češi pracovat jako Japonci?
Kvalifikací jsou Češi vysoko, jsou konkurenceschopnou pracovní silou.
Před továrnou jsem viděl mnoho slovenských a polských autobusů, nebude spíše najímat levnější dělníky z těchto zemí?
Naše filozofie je vyrábět v Čechách s českými zaměstnanci. Nedělali jsme náborové akce v žádných cizích zemích. My děláme v této zemi a spoléháme na místní lidí. Takže počet zahraničních zaměstnanců bude velmi limitovaný.
Kolik u vás budou lidé vydělávat? Můžete srovnat plat dělníka v japonské a české továrně?
ČTĚTE DALŠÍ
ČÁST ROZHOVORU
V Kolíně se budou
vyrábět tři malá auta
Vždy musíte nabídnout konkurenceschopné platy. Na druhou stranu každý si musí postupně získat důvěru. A my jsme ještě jsme ani nerozjeli výrobu, nemáme žádný zisk. Japonsko je velmi drahá zeměm to nejde srovnávat. Spíš se dá porovnávat s Francií nebo Británií. Musíte najít takovou úroveň platů, aby lidé byli spokojeni a abyste měli konkurenceschopný výrobek.
Studie hodnotí Česko jako místo, které je stále méně konkurenceschopné v lákání investic. Co si o tom myslíte?
Je pravda, že podmínky pro podnikání, myslím tím právní prostředí a práce s úřady, to je tu dost složité, ale postupně se zlepšuje. Nejdůležitější pro byznys je, aby zákony byly co nejednoduší, jednoduchost prospívá byznysu. Pokud jde o služby a ostatní věci, s tím jsme spokojeni.
Jste zástupcem druhé největší světové automobilky na světě. V Česku je však Toyota počtem prodaných vozů až devatenáctou značkou. Proč se jí tu nevede?
Máme tady krátkou historii, kratší než řada konkurenčních značek. Uvidíte že během pěti let, to tu budeme mít úplně jiná čísla. A to s velkým přispěním naší kolínské továrny.