ČEZ chce zákazníky přesvědčit, že je nejlevnější a že mají přejít k němu. Dokázat to chce srovnáním svého produktu D Standard s podobnými produkty konkurentů.
Využívá k tomu srovnávací reklamy, která je poměrně kontroverzním způsobem propagace. V minulosti často končila u soudu, a to i přes to, že oficiálně povolena je.
"Je tam ten problém, že firma sice může říkat, že je nejlepší, nesmí ale říkat, že ten konkurent je špatný," říká Ivan Douda z Rady pro reklamu.
ČEZ přitom použil heslo "NejsmE ONi", které asociuje motto "Nejsme jako oni", jež se skandovalo v době sametové revoluce s odkazem na komunistickou stranu. Graficky je přitom zvýrazněno jméno konkurenta - E.ON. Podobně je tomu i v případě odkazu na Pražskou energetiku, které hlásá: "NePREplácejte své účty".
Podle soukromého názoru Ivana Doudy je tato reklama neetická. Reklama totiž nesmí útočit na konkurenty a snažit se je zdiskreditovat. Nesmí se také snižovat hodnota produktů konkurence a to ani nepřímo, argumentuje Douda.
"Můj definitivní postoj ovšem vznikne až po diskusi s ostatními členy arbitrážní komise v případě, že věc bude jako stížnost projednávána," dodal.
Chceme pomoct trhu, tvrdí ČEZ
Kontroverze si je vědom i ČEZ. Podle mluvčí Evy Novákové se ale pro tuto diskutabilní formu rozhodl záměrně. Firma prý chce, aby si lidé uvědomili, že na trhu jsou kromě ČEZ i jiné firmy.
"Naším cílem je rozhýbat trh s elektřinou mezi konečnými zákazníky, ukázat, že si mohou všichni vybrat a ČEZ zde opravdu není jediný. Rozhodli jsme se pro tuto formu, která má největší potenciál přitáhnout zájem zákaznické veřejnosti, vyvolat diskusi," řekla mluvčí.
Do dvou let máme náklady zpět, tvrdí ČEZ
ČEZ chce kampaní, do které vložil 20 milionů korun, přilákat zákazníky od konkurence. Mluvčí Nováková tvrdí, že se společnosti náklady vrátí do dvou let.
Mluvčí E.ON Vladimír Vácha ale o nějakém silnějším odlivu zákazníků směrem k ČEZ pochybuje. "Ta roční úspora je tam zhruba sto korun. Naše ceny jsou přiměřené a kromě toho také zákazníkům nabízíme kvalitní služby. Nemáme zapotřebí odpovídat nějakou protikampaní," říká.
Porovnání tarifů Najdete na stránkách ERÚ |
Protikampaň nechystá ani Pražská energetika, praktiky ČEZ se ale firmě nelíbí. "Pražská energetika nepovažuje kampaň za příliš korektní," reagoval mluvčí PRE Petr Holubec.
ČEZ totiž použil ke srovnání jen jednu sazbu, kterou domácnosti používají pouze na svícení a běžnou spotřebu. "V této sazbě je ČEZ levnější. Všechny ostatní náročnější sazby pro vytápění nebo ohřev vody má ale draží," řekl mluvčí.
I to by mohl být problém, protože podle Ivana Doudy reklamy pro nepříznivé srovnání nesmějí vybrat jeden konkretní produkt.
Konkurence se o zákazníky nebojí
Holubec upozorňuje ještě na jeden zádrhel - výpovědní lhůtu energetických firem, která je půl roku. Kdo se tedy rozhodne nyní přejít ke konkurenci, bude volný za šest měsíců, a to už mohou být podmínky úplně jiné, říká mluvčí Pražské energetiky.
"Na to má každá společnost právo, aby prezentovala svoje produkty. Určitě si ale nemyslím, že by od nás na základě této reklamy zákazníci odcházeli," uzavřel mluvčí E.ON.