Diskuse k článku

V ČEZ se vede zákopová válka. Drobní akcionáři chtějí nabourat monolit

Akcionáři polostátního gigantu ČEZ se v pátek sejdou na valné hromadě, která byla poprvé svolána na popud menšinových akcionářů. Konkrétně analytika Michala Šnobra a finanční skupiny J&T. Přestože vědí, že s jedním procentem akcií toho při hlasování moc nezmůžou, chtějí upozornit, že současné vedení nepostupuje správně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J22a12n 35K98o55m62r72s69k75a 8732412348102

Proč bych jí jako fyzická osoba a daňový poplatník měl platit z veřejných peněz jadernou elektrárnu když je cena za energii stanovena energetickou burzou!!!

Jako daňový poplatník, ale rád budu se spolupodílet (tzn. veřejnými penězi) na investici a stavbě jaderné elektrárny, ale pakliže by bude prodejní cena energie patřičně snížena, tzn. bude mimo burzu.

Buď se oháním veřejným zájmem a nebo potřebou soukromého vlastníka. ČEZ je ale akciovka, s velkým podílem státu, tzn. je to státní firma. Chápu tedy, že se musí řešit rozvoj, výstavba a stabilita energetiky, ale ať nám upravují prodejní ceny, a tím nemyslím fixace a nebo regulace ERU.

Výrobní náklady 1 MWh, vč. odpisů a výstavby jsou 1000 Kč. Ať stát, jako zástupce české veřejnosti a daňových poplatníků, stanoví fixně prodejní cenu. Proto my investujeme veřejný prachy do ČEZu. V období zisku mám do státního rozpočtu příjem, ale v případě krachu, poneseme náklady.

+1/0
30.11.2018 12:47

M57a59r41t94i75n 85K89a77r36á19s18e38k 9188103478198

Vy investujete verejny prachy do cezu? jak?

0/0
30.11.2018 12:51

J59a41n 92K33o97m77r76s82k66a 8122962728872

Za jaký prachy se asi vystavěl Temelín. Je to stejné jako když město vystaví parkoviště. Myslíte si, že město má nějaký peníze? Město žádné peníze nemá, ale dostává ze státního rozpočtu (z různých kapitol) přidělené peníze. A co si myslíte, že jsou dotace? Kde se ty peníze vzaly? Sami vznikly? Ne, jsou to vybrané daně.

Samozřejmě, že můj podíl je malý, zcela mizivý, ale daně platím, stejně jako vy a nebo jakýkoliv jiný daňový poplatník. Když by jsme daně naplatili, co by tady asi bylo.

0/−1
30.11.2018 13:03

M98a72r67t55i43n 33K67a61r91á78s11e33k 9348843928268

Temelin se stavel za prachy cezu, ktere si pujcil u bank......

0/0
30.11.2018 13:05

J70a47n 61K35o59m26r42s48k10a 8112792828582

Temelín je vlastněn 70% státem, tzn. garant půjčky je stát a stát jsou daňový poplatníci. Když by došlo na lámání chleba, tak stát vydá dluhopisy pro zacálování díry, a Vám vznikne dluh, protože bude schodek státního rozpočtu = státní dluh který jde za občany státu. Dnes je dluh cca. 150 tisíc na každé.

0/0
30.11.2018 13:24

M37a73r87t27i89n 37K46a50r81á73s76e79k 9578663628918

Temelin neni vlastnen statem, temelin je vlastnen CEZem. To ze stat v 90. letech (spolu s americkou exportni bankou) poskytl na uver na temelin zaruku, prece neznamena, ze to stat platil. Uz proto ze ty uvery jsou temer splacene (nemo moza uplne ted to nemuzu najit nikde)...

+1/0
30.11.2018 13:32

J10a73n 91K83o66m95r63s45k46a 8382822398282

Jeden o voze, druhý o koze.

0/0
30.11.2018 13:54

P55e41t53r 83M13a64r14e22č15e43k 1573551749878

Jj to jsou ti tzv. investoři! Vyždímat co nejvíc a v co nejkratší době. To je to jediné co je zajímá! Když nechtějí tak ať své podíly prodají a táhnou jinam!

0/−3
30.11.2018 10:29

P72e84t55r 12H58o79r56á10č36e86k 2987904417205

V podstatě by jste si to asi představoval nějak takhle:

Sice v tom nemám své peníze a nenesete žádné riziko, ale myslít si, že máte plné právo nutit jiné osoby pro Vás postavit jadernou elektrárnu, která se akcionářům vůbec nemusí vyplatit a mohou na ni proědlat svoje peníze.

Akcionáři mají plné právo chctít, aby společnost do které investovali svoje prostředky konala v jejich zájmu a nikoliv ve vašem nebo nějaké všeobecném, jen protože Vy to chcete.

Je to asi jako by jste chtěl nutit farmaceutické firmy prodávat léky zadarmo, holý nesmysl.

+3/−1
30.11.2018 10:37

P52e80t61r 53N16o31v36o42t32n94y 1531120571

"Akcionáři mají plné právo chctít, aby společnost do které investovali svoje prostředky konala v jejich zájmu" Ale nejsilnějším akcionářem je státa tedy jeho zájem bude převažovat. Investovat je nikdo nenutil a ne každá investice holt vyjde. Není žádný nárok na rychlou návratnost investice.

+1/0
30.11.2018 10:47

P78e93t39r 44H37o90r17á89č59e90k 2357334597715

Jenže Stát (a jeho energetická politika) a Čez jsou dva různé subjekty, o tom to celé je.

Když by bylo tak výhodné jadernou elektrárnu postavit, tak by si to stát mohl zafinancovat sám a nechat si i všechcen zisk. Což konec konců může, ale nechce.

Evidentně to tak není, když přehazuje riziko výstavby na Čez.

0/−1
30.11.2018 10:56

E55m14i66l 84N21o33v93á69k 1345813140494

Jde o to, že veškeré know-how má ČEZ, proto je to jediný subjekt, který to reálně u nás postavit dokáže. Založit novou společnost na zelené louce a pustit se s ní do výstavby by byla sebevražda. Podle mého názoru nakonec nejpravděpodobnější scénář je nějaká forma rozdělení ČEZu, v té "jaderné" části ČEZu získá stát 100% podíl a pustí se do výstavby s touto společností.

+1/0
30.11.2018 11:04

M53a61r40t61i60n 57K56a31r76á15s96e51k 9708103338298

Nic proti, ale zalozit novou spolecnost, kde stat poskytne prostredky a CEZ know how a spravu, je snad to nejjednodussi reseni... to ze by neco stave na svoje riziko stat prece neznamena ze se od toho mmusi CEZ distancovat.

+1/0
30.11.2018 12:54

E91m89i35l 29N55o58v79á37k 1655193420784

V podstatě bych řekl, že oba popisujeme stejný výsledný stav, jen různé cesty, jak se k němu dobrat. Tady jde ale např. i o to, že ve vlastnictví ČEZu je areál JE Dukovany, kde by se mělo stavět. Ostatně si myslím, že o rozdělení ČEZu jako nejlepším řešení mluvil i generální ředitel Beneš. Jakým přesným způsobem to nakonec proběhne ale v tuto chvíli neví zřejmě ani on sám.

0/0
30.11.2018 13:09

M63a19r69t57i40n 86K47a54r59á97s39e77k 9758383948498

Ne, ale jaksi v kazdem pravnim state funguje jakasi ochrana minoritnich vlastniku, predstavte si byste vlastnil ctvrtinu nemovitosti, a nekdo dalsi 3/4, ten by mel podle vas pravo jako vetsinovy vlastni rozhodnou o tom, ze se mate okamizte vystehovat protoze chce z te nemovitosti udelat opiove doupe pro bezdomovce? Asi ne ze...

+1/0
30.11.2018 12:55

J17i24n23d21ř98i74c76h 44Š56k83o93p93e81k 4135941500255

ale zájmem Čezu není dávat dividendy, ale zajišťovat dodávky a výrobu elektřiny.

0/0
30.11.2018 12:56

E77m67i66l 45N48o21v83á62k 1775683930594

Zájmem ČEZu, ostatně jako kterékoliv jiné akciové společnosti, je přinášet svým akcionářům co největší zisk. Zajišťovat dodávky a výrobu elektřiny je především zájem státu.

0/0
30.11.2018 14:03

M56a53r27i63a39n 29P51e94š31t78a 6888428348108

No tak malí akcionáři dělají kontrolní funkci. Jejich vytěsněním zůstane veškerá moc v rukou managementu, respektive politiků a nikdo neupozorní na tunelování.

Je naivní si myslet, že stát je ten správný vlastník. Ani u ČEZu není. Kdyby byl ČEZ soukromý, tak budou muset dělat energetickou politiku transparentně (mají ji vůbec?) a ne řešit to bankrotem ČEZu (který možná jednou přijde, až se bude odepisovat nedostavěný jaderný blok). Nebo to pěkně zadotujeme, tak jako soláry (taky energetická politika).

+2/0
30.11.2018 10:01

P56e92t53r 72M56a12r88e62č97e69k 1373141679128

Já si myslím, že v případě výroby el.energie je dobře mít resort pod státní kontrolou! I přes to že je stát často mizerný hospodář! Neboť energetická bezpečnost a nezávislost je životně důležitá. ČEZ by měl sloužit potřebám státu a jeho občanům. Ne nějaké skupině "rychloinvestorů" jako ždímačka nebo pračka na peníze!

+1/0
30.11.2018 10:41

P39e58t30r 15H81o84r98á40č75e39k 2517834527545

Ok, až mi stát nabídne adekvátní cenu za moje akcie, tak mu je rád prodám a pak ať si s tím dělá co chce.

Dokud není jediným vlastníkem, tak ať jedná pouze v zájmu společnosti a svoji jadernou politiku si financuje sám.

Krom toho, stát může pořád nabídnout garantované výkupní ceny, rozdělení společnosti nebo poskytnou jiné garance.

Nemůže, ale po investorech chctít, aby financovali jeho rozhodnutí.

Celý problém je v tom, že nechápete ten rozdíl.

Jako občan Čr s Vámi souhlasím, také bych chtěl, aby se Dukovany dostavěli.

Nemá to, ale stavět Čez, když je to pro něj nevýhdoné, ale stát, pokud je to jeho politika.

+1/−1
30.11.2018 10:47

M92a97r78t34i20n 48J64e90d18l15i22č90k70a 7939542567

Ve Francii lidé stávkují kvůli zdražování pohonných hmot, které k životu zas tak potřebné nejsou, neboť lze využívat hromadnou dopravu. U nás se od příštího roku zdraží elektřina a lidé jsou spokojeni. Ale člověk se už ani nediví, vždyť nám vládne usvědčený zloděj (viz zpráva OLAF).;-O

+1/−4
30.11.2018 9:39

P36e34t60r 48H65o72r58á82č59e49k 2107264267235

Můžete mi říct jediný logický důvod, proč by se cena neměla řídit nabídkou a poptávkou a z jakého důvodu máte právo určovat za kolik by měl elektřinu někdo prodávat?

+3/−1
30.11.2018 9:42

M31i72c58h43a68l 98S90v13o93b29o47d48a 5498258916901

Chcete tvrdit, že existuje poptávka po drahé elektřině?

+2/0
30.11.2018 9:48

P24e14t84r 29H13o26r32á14č88e30k 2497944737705

Ne, ale dovolím si tvrdit, že Vám ji nikdo neprodá levněji než za kolik ji může prodat. Je to jednoduchá ekonomika.

Pokud Vás štvou ceny elektřiny, stěžujte si na politky, viz: povolenky, podpora výkupu z obnovitelných zdrojů atd.

+3/0
30.11.2018 9:53

M47i48c73h94a83l 49S41v36o35b55o64d33a 5408418116271

V tom souhlasím. Cenu silové elektřiny si určím sám výběrem dodavatele. Cena za distribuci a neprůhledné náklady je předem určená a nemá cenu dál komentovat, jestli je adekvátní. Kdyby byla povinná pouze pro akcionáře, tak je mi jedno jestli je ČEZ průhledný, takhle mám právo vědět kam mizí moje peníze.

+2/0
30.11.2018 9:57

P33e43t90r 68N34o94v40o96t20n14y 1491540531

A EON či PRE můžou být neprůhlední?

0/0
30.11.2018 10:15

M47i58c95h38a32l 80S97v73o53b40o52d58a 5868788396631

Pokud jde o silovou elektřinu, tak ať jsou jejich volba. Je velký výběr dodavatelů silové elektřiny. Ale pokud jde o povinnou položku stanovenou ERÚ, která je povinná nejen pro akcionáře, tak nemůžou.

0/0
30.11.2018 10:33

P78e84t90r 12N71o96v16o14t15n45y 1511170761

Ale jsou.

0/0
30.11.2018 10:38

M84a78r10t86i82n 87K95a68r94á17s59e12k 9528783128488

Ne ve francii lidi stavkuji proti zvyseni dani na pohonne hmoty, cena PHM jim tam lita nahoru a dolu stejne jako vsude po svete....

+2/0
30.11.2018 10:36
Foto

V20l47a26d11i42m40í28r 58Š52ť81a49s52t91n33ý 1861386895963

Mě to přijde jako analogie se současným stavem politiky u nás. Lidé nechtějí chodit k volbám = nechtějí nakupovat akcie, a pak si v rozporu s výsledky voleb vynucují na ulicích změnu. Pan Šnobr by se měl rozhodnout, co jako malý akcionář chce. Buďto nakoupit rozhodující podíl a pak určovat v ČEZu vývoj, nebo respektovat vůli většinového akcionáře a tím nejspíš na dlouhou dobu oželet dividendy, nebo svůj podíl prodat a zkusit to někde jinde. Všechno ostatní je plané a předem ztracené plácání.

+2/−1
30.11.2018 9:28

P68e61t51r 71H14o90r42á93č83e76k 2417984287285

Jenže tady majoritní vlastník nejedná v zájmu společnosti, ale uplatňuje tím svoji energetickou politiku. To je ten základní rozdíl.

Je to skoro jako by jste řekl, že stát si jako většinový vlastník určí, že si podíl ze zisku vyplatí jen sobě a drobní akcionáři, ať si trhnou, když nevlastní většinu.

+1/0
30.11.2018 9:32

M14i64c93h97a35l 16S43v53o60b51o43d10a 5478528766711

Asi si neuvědomujete a drobní akcionáři také, že elektrika má pro jakýkoli stát včetně ČR strategický význam. Její cena se nepromítá pouze do faktur v domácnosti, ale také jí pocítíte v ceně zboží a služeb. Elektriku nevyužívají pouze domácnosti, ale i firmy, státní úřady, nemocnice. Ta cena se pak promítne i do ceny služby, kterou občané čerpají. Jak chcete vyřadit energetickou politiku? I kdyby ČEZ byl 100% soukromý, tak stát musí a bude hrát regulační roli. Takže zájem společnosti je jedna věc, ale co ta společnost ovlivňuje, kolik firem a kolik občanů v ČR je věc druhá.

+2/0
30.11.2018 9:46

P30e30t22r 55H19o50r95á48č43e35k 2677474567505

Nehci energetickou politiku vyřadit, jen chci aby si ji stát financoval na svoje triko a nenutil akciovou společnost k neekonomickému rozhodování.

+2/0
30.11.2018 9:57

M26i53c63h31a48l 36S38v87o13b83o62d25a 5118108376131

Váš požadavek si ale stejně zaplatíte z daní. Takže jaký bude rozdíl mezi neekonomickým rozhodováním v energetické politice a v akciovce?

I soukromou akciovku vám stát zreguluje a donutí k neekonomickému rozhodování ve veřejném zájmu. Bude - li veřejným zájmem úplné zrušení poplatku OZE (a mým zájmem to bude vždy), tak se náklady promítnou do energetických společností, které vlastní solární elektrárny, ačkoli ty náklady jim byly několikanásobně splaceny již v roce 2010.

Nebo náklady za pronájem jističe. Klidně jim dám dvě stovky a koupím si od nich jistič. Je pro mě absurdní, abych měsíčně platil za jistič před el.měrem , který je mým majetkem a společnost ho pouze spravuje. Proč?

Moji spotřebu vidí v rozvodně na počítači, takže kdybych chtěl porušit plombu a tajně vyměnit jistič za silnější, tak to stejně uvidí a přijedou pokud jim spotřeba nebude souhlasit s jmenovitým proudem ve smlouvě o dodávkách elektriky. A takových absurdních plateb je víc.

+2/0
30.11.2018 10:52

P52e89t27r 22H55o20r86á71č18e63k 2687554647985

Nemám žádný požadavek, ale Vy by jste chtěl, ale chtěl, aby ten Váš platili jen akcionáři a Vy to měl zadarmo.

To je zásadní rozdíl.

0/0
30.11.2018 11:49

M47i94c96h19a34l 89S46v26o14b49o42d41a 5268378926931

Ano je to zásadní rozdíl. Vy akcionáři nechcete nic jiného, než aby zákazník platil co nejvíc a přitom držel hubu. Jenom aby byly co nejvyšší dividendy. Děkuji nechci.

+2/0
30.11.2018 11:55

P49e94t20r 39H82o77r30á43č93e16k 2657904227845

Ok v pořádku, já Vás přece elektřinu kupovat nenutím.

Když nechcete, tak doufám, že se necháte odpojit od elektřiny a pojedete třeba na solární panely. Jestli je to pro Vás lepší..

A buďte Vy tak hodný a nenuťte mě dělat co já (Čez) nechci. Máme přece svobodu.

Případně si taky kupte nějaké akcie, pokud Vám přijde, že Čez je tak moc ziskový.

+1/0
30.11.2018 12:04

M66i81c33h14a46l 66S27v91o75b47o66d35a 5848768786241

V pořádku tak doufám, že také stejnou logikou donutíte nemocnice odpojit od elektřiny, pokud se jim nebude líbit cena. Až pak budete chtít ošetřit, tak chvilku středověku přece přetrpíte- je svoboda.

Ale nediskutovali jsme o silové elektřině, že ne? Diskuze se vedla o položce, která je stálá, a stanovená ERÚ. Kdo tu cenu určuje a komu jdou peníze? Nemá cenu dál komentovat, oba víme kdo.

+1/0
30.11.2018 12:15

P92e59t77r 23H23o73r45á34č26e68k 2747624247275

Mě se nelíbí cena spousty věcí a přesto je kupuji (buď protože musím a nebo je i přes vyšší cenu chci).

Všichni bychom si asi přáli platit minumum a dostat za to co nejvíce, ale tak systém nefunguju (vzhledem k tomu co nás naučila historie je to jen dobře).

Já bych si vživotě nedovolil kritizovat někoho za cenotvorbu, protože to není moje věc. Buď koupím nebo ne. Víc dělat nemůžu.

Moje debata a argumentace celou dobu směřovala k dostavbě bloku v Dukovanech a ochraně ekonomicky smysluplných rozhodnutí Čezu jakožto akciové společnosti a ochraně principu podnikání jako takového (zisk).

V prvním odstavci si hezky protiřečíte, ve svobodě nikoho nutit nelze.

Mimo to já se jasně vyjádřil k ochraně svobodných rozhodnutí a minimalizaci příkazů.

Nikoho k ničemu nutit nechci a nechci aby ani mě někdo nutil.

+1/0
30.11.2018 12:25

M33i54c14h29a82l 60S18v22o90b36o76d57a 5288728726561

Takže se shodneme, že elektřina patří do okruhu věcí, za které platit musíme, ne proto že bychom ji chtěli, ale proto že naše životní úroveň je na ní doslova závislá.

Vy nikoho nutit nechcete, ale veřejně prohlásíte něco ve smyslu: "nelíbí se ti cena za distribuci, tak se odpoj a kup si solární panely, nebo si kup akcii ČEZu".

Demokracie a svoboda rozhodování ve vašem podání má úžasnou logiku.

Tady neexistuje argument, že nemůžu kritizovat cenotvorbu vy stylu buď koupím, nebo ne. Tady je pouze buď se odpojím, nebo ne. A podobní diskutéři si pak škodolibě přisazují: buď na svíčkách je přece svoboda volby.

Dělám v Sokolovské Uhelné. Mě by zajímalo, co by jste akcionáři dělali, kdyby vám Štěpánek napálil takové ceny uhlí, že by vám nezbylo nic jiného, než vaše peníze investovat do nových technologií a dostavbě jaderného bloku. Kdyby se Štěpánek s Rokosem naštvali, že to všechno budou posílat do Německa. To by jste si rychle šetřili na jádro.

+2/0
30.11.2018 12:36

P92e52t63r 79H22o16r22á97č70e92k 2467984867765

Ja Vas, ale opravdu do ničeho nenutim. Přijde mi, ale ze Vy mate pocit, ze mate porad na neco právo.

Řeknete mi co Vam teda vadí (ceny elektřiny) a jak by jste si to představoval resit. Fakt mi to zajímá.

Předem říkám, ze si nemyslím, ze by někdo mel mit právo na elektřinu jen protože existuje (výjimkou budiž děti v dětských domovech).

Co se týká Vámi popsané situace, tak s tim nejsem přesně obeznámen. Nicméně verim, ze obě strany jsou spokojeny s nastaveným stavem. Pokud jedna ne, tak at to vyřeší volný trh.

Věřím, ze ten vyřeší v podstatě vse lepe nez nějaké příkazy vládou (která neřeší nikdy na světe nic ideálně).

0/0
30.11.2018 13:35

M90i63c76h58a23l 22S31v64o93b28o15d80a 5678518466651

Napsal jsem to několikrát, takže to jen zopakuju, jde pouze o cenu za distribuci, ve které není pouze náklad za pronájem el. vedení. Cenu silové neřeším, protože si ji určím sám poptávkou po nejlevnějším dodavateli.

OZE - zlodějina, kterou nemá cenu dál komentovat.

Pronájem jističe za el. měrem. Majetek spotřebitele, který má distributor ve své správě. Když vyměním starou 15 za novou 16, tak si ho také kupuji ze svého, ale pronájem stejně platím dál.

Administrativní náklady. Buď jsou to náklady ERÚ, což je absurdní protože ERÚ je státní podnik, nebo jde o náklady přímo ČEZu, pak mám právo vědět jak nakupují a za kolik.

Bojování proti zrušení výjimky, aby ČEZ zveřejňoval smlouvy v registru. Zrušení výjimky neomezuje ochranu akcionáře, přesto je velký tlak na zachování výjimky, ačkoli nejen akcionáři jsou plátci za distribuci elektřiny.

Jsem ochoten platit za pronájem kabelů a platy na jejich údržbu, jsem ochoten platit za účetní, která jim dělá mzdy. Je to klasický systém v soukromé sféře, ale to ostatní je riziko podnikání. Tady také nikdo nedotuje automobilku Škodu nějakým povinným měsíčním odvodem, nebo Tesco.

Sám jste psal, že jde o obyčejný kapitalismus, ve kterém jen kupujete a prodáváte. Takže klidně ať si ty náklady za OZE a další kraviny promítnou do konečné ceny silové elektřiny (nikoli distribuce). Já si pak vyberu nejlevnějšího dodavatele.

0/0
30.11.2018 14:12

J54a71n 61R68i75c31h98t43e14r 5262412153585

Mluvíte nesmysly. ČEZ není běžná firma, nemluvě o tom, že nakoupit většinu akcií by znamenalo koupit je od státu. A ten je samozřejmě neprodá, ani dost dobře nemůže.

Kromě toho tady nejde o vůli většinového akcionáře, ale o vůli vedení, které se samozřejmě snaží vydělat co nejvíc pro sebe, koneckonců jsou to "jen" zaměstnanci.

+1/0
30.11.2018 9:39

E88m23i19l 34N24o44v22á79k 1695583590354

Pana Šnobra, jakkoliv se mi to nelíbí, chápu. Zájmem pana Šnobra, stejně jako jakéhokoliv jiného akcionáře, je maximalizovat zisk. Proto se logicky staví proti dostavbě Dukovan, jelikož je to obrovská a z pohledu návratnosti velmi riziková investice a dlouhodobá investice. Jenomže stát, jako majoritní akcionář, nemůže hledět jen na ekonomickou stránku toho projektu. Státu jde také o zajištění energetické soběstačnosti a stability dodávek elektřiny do budoucna. Z toho důvodu tu vznikají tyto třecí plochy, protože stát se v tomto ohledu nemůže chovat jen ekonomicky.

Možnosti řešení ale jsou. Pokud stát nevsadí na nejistou kartu dalšího prodlužování Dukovan za rok 2035, bude muset zřejmě dojít k rozdělení ČEZu na dvě části, pravděpodobně na jadernou a nejadernou část. Z jaderné části minoritní akcionáře vytěsní na úkor svého podílu v nejaderné části.

0/0
30.11.2018 9:48

M37a58r45t73i41n 47K70a61r14á47s73e46k 9288103698648

No ale takhle to opravdu nefunguje :-D to je jakobyste vlastnil ctvrtinu domu, a nekdo jiny tri ctvtiny, a ten by vam rekl, ze jako vetsinovy vlastnik se rozhodl, ze se domu mate vystehovat a udela tam z toho opiove doupe pro svoje kamarady....

To ze mate vetsinu v akcovce sice znamena ze mate pravo rozhodovat, ale nemate pravo vydrbavat s ostatnimi vlastniky...

+3/0
30.11.2018 10:38

P43e53t95r 79H26o16r14á14č95e55k 2537174347855

Fascinuje mi, kolik lidí se k Čezu vyjadřuje, aniž by měli základní povědomí o situaci.

Čez je akciovka a jako taková má fungovat za účelem zisku (to že v ní má stát podíl je irelevantní).

Stát má svoji energetickou politiku, jejíž součástí je dostavba bloku jaderné elektrárny (u čehož nikdo neví jestli se vyplatí, vzhledem k cenám elektřiny, případně za jak dlouho)

Celý problém je v tom, že Stát nemůže chtít po akcionářích, aby financovali jeho energetickou politiku, když to není v zájmnu samotné společnosti - je to v podstatě krádež.

Neříkám, že je špatně chhtít postavit jadernou elektrárnu, vzhledem k riziku nenávratnosti investice do toho stát nemůže nikoho nutit.

Na stole jsou pořád nicméně varianty, garance výkupních cem, rozdělení Čezu atd. Tomu se minoritní akcionáři nebrání, ale to už tady nikoh nezajímá.

+3/0
30.11.2018 9:27
Foto

M83i22r11o43s48l71a62v 68S72t77e70i53n54e51r 2496710160236

Jak to, že ti drobní akcionáři nebyli ještě vytěsněni, podle Klausova zákona? U Ytongu, Spolany atd. to krásně fungovalo, bylo to raz-dva a nestálo to majoritního akcionáře skoro nic.

+3/−1
30.11.2018 9:04

S74t56a45n26i62s79l18a30v 54B40u77r84i93a63n 5363274624617

Máte pravdu, skoro všechny firmy s kuponovými knížkami, drobné akcionáře vytěsnily a tak nedostali vůbec nic. A stát se jim směje.

+3/0
30.11.2018 9:09

P44e83t60r96a 11M74a79l27a19k72o61v62a 1648340490394

naopak by se měl stát zbavit svého podílu v čezu a poslat akcie na trh...

0/0
30.11.2018 10:25

E41m76i50l 67N59o31v34á28k 1275313900864

Podle českých zákonů lze minoritní akcionáře vytěsnit při vlastnictví 90% a více akcií. Stát má zhruba 70% akcií, tedy by musel 20% akcií nejprve vykoupit za tržní ceny. Odhadovaná cena této operace je určitě více než 100 miliard Kč.

+1/0
30.11.2018 11:00

Najdete na iDNES.cz