Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Obavy vyprchaly. Češi zase létají na dovolenou do Turecka

  • 73
Uzavřené předprodeje zájezdů tuzemských cestovních kanceláří pro letošní rok ukazují, že se Turecko vrátí mezi nejvyhledávanější turistické cíle. Češi tak vzali na milost zemi, která kvůli politické nestabilitě spojené s posilováním moci tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana zažila dvě slabší sezony.

Spolu s Tureckem hlásí cestovní kanceláře meziroční zájem o pobyty na tuniské Džerbě, zatímco pevninská část Tuniska má podle některých prodejců doposud rezervy. 

Češi si stále více dopřávají all inclusive i sedmihvězdičkové hotely

Návrat Turecka mezi trojici nejoblíbenějších destinací způsobuje podle oslovených cestovních kanceláří přesun klientů, kteří se zajímají o oddechovou, pobytovou dovolenou, a spíše než o konkrétní lokalitu a možnost doplnit koupání u moře o fakultativní poznávací zájezdy se zajímají o rozsah all-inclusive stravovacího programu a dalších služeb v letoviscích. Tito lidé se po nepokojích způsobených arabským jarem ve větší míře přesunuli do Evropy, nyní se vracejí zpět. 

„Lidé si zkusili Řecko, Itálii i Španělsko a zjistili, že služby v těchto zemích nejsou na takové úrovni. Přesouvají se zpět do Turecka, kde za relativně nízké peníze mají jiný servis než třeba v Řecku,“ tvrdí mluvčí Firo-tour Eva Němečková.

Obecně se dá říct, že obava z možných komplikací, jako je třeba náhodný teroristický útok, vyprchává a nemá už při výběru dovolené takový význam, jako tomu bylo v posledních třech letech. Kromě sázky na rozsah stravovacích služeb a nabídku alkoholických i nealkoholických nápojů nyní Turecko, ale třeba i Egypt, který návrat turistů zažil loni, těží ze zaměření na rodinné pobyty a programy pro děti. 

Opačným směrem se naopak vydává v posledních letech Řecko, ve kterém se stále více hotelů uzavírá rodinám s dětmi a návštěvníkům garantuje výhradně dospělé sousedy. Tyto „Adult Only“ hotely se zaměřují na párové pobyty a návštěvníkům nabízejí klidové zóny, prohlašuje mluvčí CK Blue Style Václav Nekvapil. 

Cestovní pojištění za pět minut online? Vyzkoušejte Finmarket.cz

Řecko se z hlediska zájezdů prodávaných prostřednictvím cestovních kanceláří drží na špičce dlouhodobě, podle CK Fischer letos obhájí pozici jedničky na trhu. „Zájem je hlavně o velké ostrovy, jako je Rhodos, Kréta, Kos nebo Zakynthos,“ uvádí mluvčí cestovní kanceláře Jan Bezděk. 

Slibovaly pokles, přišel růst

Kromě tradičních a bližších turistických cílů začínají cestovní kanceláře vyhodnocovat i letní prodeje zájezdů za exotikou. Přestože v zimě dominují tichomořské destinace, jako je Thajsko, v létě jsou nejčastějšími cíli v tomto segmentu Spojené arabské emiráty a Mauricius. Ostrov v Indickém oceánu si získal oblibu zejména mezi mladými páry, které sem létají uzavírat sňatky, říká Nekvapil s tím, že se svatbami na míru klientům pomáhá přímo cestovní kancelář. 

Konkurenční kancelář Exim Tours pro letošní sezonu vsadila na západoafrický Senegal. Podle ředitele marketingu Stanislava Zímy je pro lidi lákadlem to, že jde o relativně blízkou exotiku, do které se dá doletět přímým letem z Prahy. Cestovní kanceláři se tato destinace zařadila po bok Kapverdských ostrovů, které jsou mezi vyznavači exotičtějších zájezdů přece jen zavedeným turistickým cílem. 

Přestože v souvislosti s posílením koruny slibovali tour operátoři pokles cen zájezdů, ukazuje se spíše pravý opak. „Oproti minulé sezoně mohou dovolené u moře zlevnit o pět až sedm procent podle destinace i operátora,“ předpovídal na konci loňského roku předseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Nyní kanceláře připouštějí spíše nárůst cen v řádu stokorun, jiné mluví o zvýšení částek za pobyty o inflaci. 

Podle Nekvapila se například oproti loňskému roku průměrná cena zájezdu u Blue Style zvýšila o více než 300 korun, a meziročně tak vzrostla na 16 097 korun za osobu.