Studio Koncern

Studio Koncern | foto: David Port, MF DNES

Český design je zatím na vývoz

  • 1
Designéři nejsou jen obyčejní návrháři, jejich údělem je role Ferdy Mravence. Musí umět navrhovat, řídit projekt, kreslit, řezat, lepit, stříhat, potahovat či lakovat. Studio Koncern a jeho designéři Jiří Přibyl a Martin Imrich svými nápady přerostli hranice Česka.

Dokážou udělat modely ocelových zapalovačů, gaučů ve tvaru vrstevnicových map, koncertních židlí, které nesmějí vrzat, aerodynamických autoboxů na střechu nebo akvária s čočkou.

Jiří Přibyl (33) a Martin Imrich (29) ze studia Koncern, které vzniklo před pěti lety, se navíc před pár týdny vyznamenali v ojedinělém projektu. Pro německou společnost Cybex se sídlem v Hongkongu vymysleli dětské autosedačky, které v kategorii od 3 do 9 let vyhrály nejvyšší cenu v nezávislém testu prestižního německého motoristického časopisu Auto Bild za bezpečnost, design, komfort i nové patenty.

Sedačky získaly i cenu veletrhu dětského zboží v Kolíně nad Rýnem za nejinovativnější výrobek roku. Nic lepšího je potkat nemohlo. Testy jsou pro sedačky nejlepší reklamou.

Za čtyři měsíce od začátku výroby už se jich v 16 evropských zemích prodalo 70 tisíc. Příští rok počítá firma s prodejem čtvrt milionu sedaček, rozšířením výroby o nové typy a nové výrobky a s vývozem do Asie a USA.

Český design má hluboké kořeny
"Našli si nás před dvěma lety," vypráví Jiří Přibyl, jak se studio dostalo k prestižní zakázce. Firma Cybex to nadšeně komentuje. "V České republice má průmyslový design hluboké kořeny a oni jsou jedni z nejtalentovanějších v Evropě," chválí je Martin Pos, který dva Čechy najal.

fotoSERIÁL: ČEŠI DOBÝVAJÍ SVĚT
Příběhy podnikatelů, kteří dávají
lidem práci a její výsledky pak
vyvážejí do celého světa

Podle distributora Patrika Poppyho z české distribuční firmy New Wave budou sedačky do měsíce i na českém trhu v ceně od tří do čtyř tisíc korun, nejprve v síti Tesco, pak i ve specializovaných obchodech. "S cenou budou konkurenceschopné," říká Michal Štefanič z dětského obchodu Špuntík, který je však zatím neviděl.

Cybex vyrábí v Koreji, bezpečnostní testy dělají rakouští experti a marketing je v Německu.

Rok práce a desítky milionů
"Vývoj stál desítky milionů korun a trval rok," říká Přibyl. Vývoj znamená najít si modeláře, konstruktéry, strojaře, kteří připraví formy, nebo vývojové čalouníky. Cesta k prototypu je hlavním know-how každého studia. "Musíte být jako Ferda Mravenec: vědět, jak se našije potah, znát crash testy, nastudovat technologie," podotýká Martin Imrich.

Sedačka se navíc musí vejít do malé krabice kvůli dopravě. "Musí obstát v módních trendech, vejít se do ceny a snadno se ovládat. Maminka s dětmi nemá čas číst návody," dodává Přibyl.

Novinkami na sedačkách jsou zadní šuplík, patentově chráněná sklopitelná opěrka hlavy, když dítě usne, průduchy proti pocení, opěrka nohou - a vše se dá výškově nastavit. V plánu mají nové modely a také kufry a kočárky.

Oba designéři vystudovali brněnskou Fakultu výtvarných umění na brněnské VUT, ale ještě předtím se vyučili, Přibyl za nástrojaře a Imrich za strojního mechanika. "To nám pomáhá při jednání ve výrobě, jsme schopni je přesvědčit a neberou nás jen za ulítlé architekty," říká Přibyl. Pro inspiraci jezdí jako ostatní z oboru do Milána, Londýna a Frankfurtu.

České podniky do designu moc neinvestují
Český průmysl podle nich v designu zatím nemůže soupeřit. "Český trh je ještě pokřivený z dob komunismu. Po zlatokopeckých dobách už sice firmy investovaly do strojů a naučily se obchodovat, ale na vývoj, který jim zaručí budoucnost, milion nedají. Zůstávají někde ve středu trhu, opisují, nevytvářejí značku a v podstatě prodávají rohlíky," říká Přibyl s tím, že výjimkou jsou automobilky a strojní firmy.

Zakázky si už sami vybírají. "Mockrát se nám stalo, že jsme dali spoustu energie do výrobku, který pak výrobce zkazil," doplňuje jeho kolega Martin Imrich. Letos by studio mělo dosáhnout obratu kolem čtyř milionů korun.