Štamgasti mizí. Lidé si raději dají pivo doma a stále častěji z plechovky

  5:00aktualizováno  5:00
Stůl štamgastů se pozná na první pohled. Stojí blízko výčepu, celý rok na něm leží lístek s nápisem „rezervace“ a pro cizince není radno si k němu jen tak sednout. Jenže poslední dobou řídnou řady těch, kteří by své výsostné území bránili. Štamgasti se stahují domů k lednicím a pivovary zatím nevymyslely, jak je nalákat zpátky.

Pivnice U Vejvodů | foto: promo foto

Podle dat Českého svazu pivovarů a sladoven klesl během prvních osmi měsíců loňského roku objem prodeje sudového piva o další dvě procenta. „Stále se nedaří zvrátit trend odlivu hostů z restaurací a hospod, kteří raději pijí lahvové pivo doma,“ shrnul svaz.

Jednou z výjimek je například pivovar Bernard. Podle jeho mluvčího Zdeňka Mikuláška míří šest z deseti piv, které v Humpolci uvaří, do hospod, zbytek do regálů obchodů. Na trhu je zvykem mít tento poměr přibližně opačný – a to se hodně projevuje v ziscích pivovarníků.

Češi si oblíbili pivo v plechovce. Pro pivovary je to nejdražší obal

„U sudových piv je ziskovost v řádu stokorun na hektolitr. Z lahvových piv v obchodech je kvůli nátlaku na cenu prakticky nulová, jen v řádu desítek korun,“ popsal zdroj z trhu, který nechtěl zveřejnit své jméno. Ceny v řetězcích stlačují tvrdé obchodní podmínky včetně častých promo akcí. Pivo je jednou z položek, které se nejčastěji objevují v akčních letácích.

Sládci vědí, že českému pivaři nestačí desítka, ale rád si dá silnější ležák, sáhne po polotmavých a tmavých pivech nebo vyzkouší speciály. Jenže i když taková piva uvaří a nabízejí, spotřeba sudového piva v hospodách klesá.

„Šíře sortimentu v restauracích podle mého názoru nejspíš nemá bezprostřední dopad na jejich návštěvnost,“ myslí si sládek Pivovaru Svijany Petr Menšík.

Staropramen, dvojka na trhu, se snaží dokázat opak. Podle jeho mluvčího Pavla Barvíka lidé na hospodu nezanevřeli – jen je musí něco přesvědčit k návštěvě. Třeba něco extra. „Lidé se opět vracejí do hospod. Láká je mimo jiné nabídka pivních speciálů a limitovaných várek piv, které záměrně dodáváme jen do hospod,“ tvrdí.

Ležák je král

Loňský rok s definitivní platností potvrdil nástup ležáků – jedenácti- a vícestupňových piv, která z pozice hospodské jedničky odsunula výčepní „desítku“. Ležáky ovládly 51 procent trhu, zatímco podíl slabších piv klesl ke 46 procentům.

Čech vypije 147 litrů piva za rok. Za 70 let se splávek zdvojnásobil

„Vícestupňová piva a speciály se pijí stále víc. Naším nejprodávanějším pivem je jedenáctistupňový světlý ležák. Loni se na výrobě pivovaru podílel 29 procenty a odbyt stoupl o 9,5 procenta,“ potvrdil trend za pivovar Bernard Mikulášek.

Podle společnosti Data Servis jsou na vzestupu také tmavá a polotmavá piva. V roce 2014 jich návštěvníci hospod a restaurací vypili 152 tisíc hektolitrů, loni to bylo už 195 tisíc hektolitrů.

Ve skle se v obchodech prodává 65 procent všech piv, zbylých 35 procent tvoří PET lahve a plechovky. Podle dat pivovarského svazu rostly do září loňského roku všechny tři typy obalů, největší boom však pokračoval u plechovkových piv, kterých přibylo 18 procent. Česko tak dohání západní Evropu a USA, kde se hliník dlouhodobě těší mnohem větší popularitě.

Vývoj spotřeby piva podle druhu
Spotřeba piva

„Plechovky jsou čím dál oblíbenější. Lidé je kupují na chaty, do kempů, do parku i na zahradu,“ říká mluvčí Staropramenu. Podle obchodního řetězce Albert plechovek přibývá na úkor podílu vratného skla. Boom plechovek přiměl některé pivovary k velkým investicím do stáčecích linek. Staropramen i Krušovice investovaly kolem sto milionů korun, podobnou sumu si vyčlenil Pivovar Svijany.

Svaz pivovarů zatím nezveřejnil přehled o trhu v loňském roce. Růst objemu výroby piva potvrdila trojka na trhu Heineken, dále Budvar, Bernard a Pivovar Svijany. Pokles hlásí náchodský Primátor.

Předloni se v tuzemsku uvařilo poprvé přes 20 milionů hektolitrů piva, zhruba čtyřicet procent objemu připadá na Plzeňský Prazdroj, který vyrábí značky Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast, Kozel, Klasik, Birell a Primus. Dvojkou na trhu je Staropramen.

Nejčtenější

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Češi budou víc klikat kvůli jídlu, věří e-shopy. Čekají rychlý růst

Ilustrační snímek

Loňský rok byl pro e-shopy nadmíru úspěšný. Nejvíce narostly ty, které nabízejí jídlo a pití, a to o více než padesát...

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

Zdravý rozum zvítězí, věří exportéři. Pokud ne, na hranicích budou fronty

Odpůrci brexitu demonstrují v Birminghamu během konference Konzervativní...

Špatná zpráva. Tak hodnotí Asociace exportérů úterní odmítnutí dohody o brexitu v britském parlamentu. Může být ale...

Najdete na iDNES.cz