ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Češi začali šetřit hlavně na cestování či elektronice, uvedl průzkum

  • 139
Po rozvolnění omezení kvůli epidemii koronaviru Češi začali v posledních měsících více pociťovat její ekonomické dopady. Třetině klesl příjem, 36 procent z nich nakupuje méně a čtvrtina dokonce jen zcela nezbytné věci. Vyplývá to z průzkumu společnosti EY, který uskutečnila agentura STEM/MARK v červnu a červenci.

Češi také omezují cestování a nákup drahého zboží, naopak začali více vařit doma, nakupovat online, pořizovat čerstvé suroviny a dbát na svou hygienu. Nejvíce se obávají o zdraví své rodiny, dokonce více než o vlastní, a o rodinné finance.

Každý třetí Čech si během pandemie finančně pohoršil, tvrdí průzkum

S pandemií covid-19 se Češi zatím vyrovnávají poměrně dobře. Čtvrtina tvrdí, že se jim život díky koronaviru zásadně proměnil, naopak 69 procent lidí má pocit, že mají svůj život pod kontrolou.

„Pozitivním dopadem pandemie je, že lidé více dbají na osobní hygienu a více nakupují hygienické potřeby (56 procent), starají se také více o svou domácnost (23 procent),“ řekla k výsledkům průzkumu vedoucí poradenství spotřebního zboží a maloobchodu v EY Lenka Vaněk. Do budoucna se podle průzkumu budou lidé snažit určitě více času trávit s rodinou, dodala.

Několik měsíců od vypuknutí krize se začínají v životech Čechů projevovat i její ekonomické důsledky. Právě obava o rodinné finance je přitom hned na druhém místě v žebříčku nejčastějších obav lidí za zdravím blízkých.

Třem z deseti Čechů už poklesly příjmy, pět procent o ně dokonce přišlo zcela a desetina lidí spoléhá na státní podporu. Nadpoloviční většina lidí tak postupně přechází do úsporného módu.

Normál za víc než dva roky, míní čtvrtina lidí

Lidé přestali utrácet za drahé zboží a služby jako dovolené (35 procent), volnočasové aktivity (41 procent) či oblečení a obuv (26 procent). S úsporným režimem lidé počítají i do budoucna. Omezí třeba nákupy drahé elektroniky či cestování.

Část z respondentů, zejména ti starší, také mění své nákupní chování. „Snaží se nakupovat méně často a více věcí najednou nebo si objednávají zboží či jídlo online,“ upozornila Vaněk. Více si i doma vaří a používají k tomu čerstvé suroviny.

Skoro polovina lidí soudí (43 procent), že se život vrátí do normálu během jednoho roku. Na 30 procent si myslí, že to bude do dvou let a 27 procent očekává delší období.

Nezaměstnanost mladých stoupá napříč Evropou, musí žít z úspor

„Je logické, že optimističtější jsou spíše mladí lidé, naopak vzdělanější část populace je opatrnější. Obavy o další ekonomický vývoj jsou i s ohledem na aktuální ekonomická data a pomalou obnovu v mnoha sektorech ale rozhodně na místě,“ podotkla Vaněk.

S postupným rozvolněním vládních opatření se Češi rádi nadýchají čerstvého vzduchu. Devět z deseti se cítí příjemně, když jdou ven na procházku, nevadí jim už třeba ani návštěva zdravotnického zařízení (71 procent). I přesto, že více vyhledávají pobyt na vzduchu, nepřemýšlí Češi z měst, že by se v dohledné době přestěhovali na venkov (80 procent).

Koronavirová krize proměnila také hodnoty většiny Čechů. Prvním příčkám nyní dominují kvalita, zdraví a soukromí. Pro ženy je prioritou zdraví, mladí preferují rychlost a transparentnost a pro starší je důležité pohodlí.

,