Železnici za nerespektování názoru ministerstva financí nic nehrozí. Ilustrační foto.

Železnici za nerespektování názoru ministerstva financí nic nehrozí. Ilustrační foto. | foto: Radek Cihla, MAFRA

České dráhy vydaly dluhopisy, přestože bylo ministerstvo financí proti

  • 150
Levicoví poslanci zřejmě inspirovali dalším zadlužováním státu i vedení Českých drah. Dráhy na sklonku roku vydaly dluhopisy za dvě miliardy korun, a to přestože s tím ministerstvo financí nesouhlasilo.

"Vyjadřujeme obavu nejen o splatnost emitovaných dluhopisů, ale i následně splatných stávajících garantovaných úvěrů," napsal drahám na jejich žádost náměstek ministra financí Bohdan Hejduk. Jedním z důvodů obav ministerstva je i ztrátové hospodaření firmy.

"Je to finančně efektivní forma financování bez dopadu na stát a státní rozpočet," řekl MF DNES generální ředitel drah Petr Žaluda.

Dráhy a ministerstvo financí se neshodly, zda je vůbec souhlas strážců státní pokladny potřeba. Ministerstvo tvrdí, že ano. "Podle smluv o zárukách na předchozí úvěry se na nás mají obrátit, zda s tím souhlasíme. Přišli však s vlastní právní analýzou, že to není potřeba," řekl Hejduk.

Dráhy tvrdí, že i přes vydání dluhopisů berou stanovisko ministerstva vážně, i když souhlas nepotřebují. "Svědčí o tom mimo jiné zmíněná intenzivní debata a analýza finančních plánů, kterou vedou zástupci Českých drah a ministerstva financí," uvedl mluvčí Petr Štáhlavský.

Drážní půjčky

Dluhopisy
– 2009–2012
– celkem dvě miliardy korun
– fixní úrok 5 %

Závazky
Dráhy se zavázaly, že od firmy Eurofima odeberou kolejová vozidla za celkem 4,4 miliardy korun. Úvěr má státní záruky, splatnost do roku 2017.
Úvěr od konsorcia bank vedeného ČSOB 1,3 miliardy, splatný je v roce 2014 a také za něj ručí stát.

Pramen: výroční zpráva za 2008

Podle něj je zadlužení drah ve srovnání s jinými železnicemi nízké. Nové dluhy nevadí ani ministerstvu dopravy, které má dráhy na starosti.

Co když nebudou platit

Dluhopisy nejsou zaručené státem, ministerstvo financí má však obavy, že pokud by se dráhy dostaly do potíží kvůli jejich splácení, musely by vyplatit jiné, státem ručené závazky.

Železnici za nerespektování názoru ministerstva financí nic nehrozí. "Určitě budeme ještě dál jednat, naše vztahy tím nekončí," dodal Hejduk. Toho zarazil i fakt, že dráhy podaly žádost velmi pozdě – na ministerstvo dorazila den poté, co už ČSOB vydala k dluhopisům potřebné informace.

Dvoumiliardové dluhopisy vydaly České dráhy na sklonku loňského roku, v prospektu emitenta mluví o možnosti zvýšení objemu až na tři miliardy korun. Investorům nabízí na tři roky pevný výnos ve výši 5 %. Prodaly se nakonec levněji, než byla jejich nominální cena – za 1,97miliardy, tedy 98,38 % jejich hodnoty.

Kdo je za takovou cenu koupil, má jistotu ještě většího výnosu než pět procent. "Sám jsem se o ně zajímal, protože je to pro investora slušný výnos. Prý byly ale hned pryč," říká analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus.

"Aktuální výnosnost státních dluhopisů na tři roky je sice mnohem níže, díky situaci ve společnosti a rizikové přirážce je však cena velmi příznivá," dodává.

Stát na tříletý dluhopis dává roční úrok 2,4 procenta. Dráhy podle svých slov nevědí, kdo si dluhopisy koupil: prodej měla na starost ČSOB. Podle Štáhlavského jde o stovky menších investorů. ČSOB odkázala pouze na prospekt k dluhopisům, který mluví o nabídce hlavně institucionálním investorům.

Dráhy ČSOB zaplatí za administraci dluhopisů tři miliony korun. Dráhy tvrdí, že úvěrů mají v porovnání s jinými zahraničními dopravci málo. Podle údajů ke konci loňského roku měly dlouhodobé závazky ve výši 4,5 miliardy korun.

Peníze z dluhopisů chtějí dráhy použít na nákup nových vlaků. Do nich chtějí letos investovat pět až šest miliard korun.

Dluhopisy mají dráhy na tři roky, do té doby chtějí získat mezinárodní rating, a ulehčit si tak přístup k dalším penězům. Pomoci tomu mají i desetileté smlouvy s kraji, které dráhy získaly těsně předtím, než by je musely povinně získávat v soutěžích.