Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Dráhy hledají úspory, nešetrné strojvůdce chtějí hlídat přes GPS

  4:10
Nové vedení Českých drah se pustilo do velkého úklidu v účtech. Plánem je vytvoření rezerv v řádech stovek milionů korun. Dráhy nyní řeší, na čem ušetřit. Jedním z řešení je nasazení GPS zařízení do všech lokomotiv. První výsledky už stačily ukázat, že někteří strojvedoucí třeba nechávají zbytečně běžet motor, aby přišli do vyhřáté kabiny.

České dráhy se vrhly na šetření, neposlušné strojvůdce hlídají přes GPS. Ilustrační snímek | foto: Jindřich Berounský

Půl roku po odchodu managementu Petra Žaludy z Českých drah spouští národní dopravce další vlnu šetření i účetní čištění firmy. "Musíme to udělat, aby účetnictví odpovídalo realitě. V podstatě je to takový generální úklid," vysvětluje generální ředitel Dalibor Zelený. Podle něj předchozí vedení například nevytvářelo rezervy na některé problémové záležitosti, jako je arbitráž se Škodou Transportation. "Vytváříme rezervy v celkové hodnotě zhruba 600 milionů korun," dodal Zelený.

Ale výsledek hospodaření společnosti za loňský rok podle něj teď není to nejdůležitější. "Dali jsme účetnictví do pořádku a přestali si jako firma lhát do kapsy - to banky vysoce ocenily," podotkl Zelený. Jeho předchůdce chyby odmítá. "Byli jsme auditovaní, žádné připomínky nebyly," říká Žaluda. Opravné položky na arbitráž považuje za zbytečné, protože vidí velkou šanci na vítězství ve sporu.

Národního dopravce tíží hlavně velké dluhy ve výši 25 miliard korun, které jsou podle současného šéfa způsobené množstvím nákupů nových vozů. Dráhy současně spouští další vlnu šetření. V letošním podnikatelském plánu počítají s celkovými úsporami v nákladech kolem 200 milionů korun. Podle místopředsedy představenstva Daniela Kurucze se o ně zaslouží například desetinové seškrtání nákladů na marketing či čtvrtinová úspora u právních služeb.

Nižší útraty však dráhy plánují i za úklid a čištění vlaků. "Nejde o to, že bychom vlaky méně uklízeli. Chystáme však novou soutěž na čisticí firmy, která by měla přinést úsporu," vysvětlil Kurucz.

Kontrola strojvedoucích ukázala nedostatky

Dopravce také začíná intenzivněji řešit spotřebu nafty ve svých lokomotivách a motorových vozech. Spotřeba se totiž u stejného typu někdy liší i o desítky procent. Proto, podobně jako například kamionoví nebo autobusoví dopravci, začnou České dráhy monitorovat pohyb lokomotivy i její spotřebu.

"Máme pocit, že stejná mašina se stejným počtem vozů by měla mít za srovnatelných provozních podmínek zhruba stejnou spotřebu. Zatím to tak není," upozorňuje místopředseda představenstva Daniel Kurucz. Dráhy už na prvních deset lokomotiv instalovaly speciální měřicí zařízení a současně začaly sledovat polohu vlaku prostřednictvím GPS zařízení.

Výsledky této operace vedení společnosti překvapily: ukázalo se, že někteří strojvedoucí najedou i několik kilometrů denně zbytečně, nebo nechávají naprázdno běžet motor, aby přišli do vyhřáté lokomotivy. Dalším důvodem rozdílné spotřeby mohou být i krádeže nafty. "Rozdíl dosahuje v průměru sedmnáct procent," upřesnil Kurucz.

U velkých motorových lokomotiv, které táhnou třeba pět vagonů, se přitom spotřeba běžně pohybuje okolo dvou litrů na kilometr. Tomu odpovídá i velikost jejich nádrží, která u některých typů přesahuje i tři tisíce litrů.

I malá úspora přinese stovky milionů

Ve hře tak nejsou malé částky: České dráhy ročně projedou a protopí naftu zhruba za dvě miliardy korun. I desetiprocentní úspora tak může znamenat snížení nákladů o stovky milionů korun. Dráhy se už snaží šetřit například vyřazením nejstarších lokomotiv s nejvyšší spotřebou nebo zkracováním souprav. První výsledky měření navíc odhalily, že některé lokomotivy jsou velmi málo využité, a je otázka, zda je dopravce dál potřebuje.

Podle Kurucze by měla měřicí zařízení a GPS postupně být na všech vlacích. Firma zatím nečeká, že by po vzoru některých soukromých dopravců vázala spotřebu paliva na výši mzdy.

Podle šéfa železničních odborů Jaroslava Pejši je zavádění sledování spotřeby přínosem. "Mělo by to zamezit krádežím nafty i zbytečnému plýtvání," říká. S úsporou naopak nelze příliš počítat u nové soutěže na tříletý kontrakt dodávky nafty.

Současná smlouva s Unipetrol RPA skončí v polovině roku. Kvůli zdražení nafty však dráhy letos očekávají zhruba dvanáctiprocentní růst nákladů v dieselové trakci.

Autor:
  • Nejčtenější

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...

Benzina ustupuje. Pumpy se po sedmi desetiletích přejmenují na Orlen

Čerpací stanice Benzina se postupně přejmenují na Orlen. U prvních osmi pump v Česku přikročí polská společnost PKN...

Polsko má platit denně půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów

Polsko má podle soudu EU platit denní pokutu půl milionu eur za to, že nezastavilo těžbu v dole Turów. Sankci má platit...

Regály ve Spojeném království jsou po brexitu prázdné. Roste strach z Vánoc

Velká Británie stále bojuje s následky odchodu z Evropské unie. Dodavatelé prožili léto hrůzy. Stát bojuje s velkým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Britské finanční společnosti verbují studenty na stáže. Podmínkou je být černý

Bristolští zaměstnavatelé působících ve finančním sektoru přijali v rámci pilotního programu nové stážisty tmavé pleti....

Mizejí už i chodníky. Ústecké ghetto se vymyká, čeká ho nový režim

Premium Ve čtvrti Mojžíř v Ústí nad Labem, která se za dvacet let změnila ze solidního sídliště v ghetto, nastane nový režim....

Zabaveno. Policie hon na Savova nevzdává, vzala mu nemovitosti a sto milionů

Premium Kontroverzní podnikatel František Savov je už sedm let obviněn v případu obřích daňových úniků a zhruba stejnou dobu se...

Vlak do Chorvatska klidně zruším, pokud problémy s ním neustanou, tvrdí Jančura

Premium Skupina Student Agency se během léta zvedla z covidového dna, přesto za sebou táhne půlmiliardový účet a chybí jí i...

  • Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Covid ekonomické svobodě nepomohl. Dluhů je více, štěstí méně

Premium Dobrou zprávou je, že ekonomická svoboda dosáhla v aktuálně zveřejněné zprávě o ekonomické svobodě ve světě z roku 2021...

V úterý ve velkých obchodech nenakoupíte. Bude zavřeno, upozorňují zákazníky

Velké obchody zůstanou v úterý 28. září na státní svátek podle zákona zavřené. Lidé tak nenakoupí v hypermarketech či...

Lhůta na žádosti o pomoc po tornádu je do půlky října. Stát vyplatí 200 milionů

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) prodloužilo příjem žádostí do programu Pomoc po tornádu do 15. října. Původně se...

Zlotý je vůči koruně rekordně slabý. Češi využívají levné nákupy v Polsku

Hodnota polské měny vůči české koruně se ve středu propadla na nejnižší úroveň v novodobé historii. Kurz klesl na 5,48...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...