Středa 27. května 2020, svátek má Valdemar
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. května 2020 Valdemar

Dráhy hledají úspory, nešetrné strojvůdce chtějí hlídat přes GPS

  4:10aktualizováno  4:10
Nové vedení Českých drah se pustilo do velkého úklidu v účtech. Plánem je vytvoření rezerv v řádech stovek milionů korun. Dráhy nyní řeší, na čem ušetřit. Jedním z řešení je nasazení GPS zařízení do všech lokomotiv. První výsledky už stačily ukázat, že někteří strojvedoucí třeba nechávají zbytečně běžet motor, aby přišli do vyhřáté kabiny.

České dráhy se vrhly na šetření, neposlušné strojvůdce hlídají přes GPS. Ilustrační snímek | foto: Jindřich Berounský

Půl roku po odchodu managementu Petra Žaludy z Českých drah spouští národní dopravce další vlnu šetření i účetní čištění firmy. "Musíme to udělat, aby účetnictví odpovídalo realitě. V podstatě je to takový generální úklid," vysvětluje generální ředitel Dalibor Zelený. Podle něj předchozí vedení například nevytvářelo rezervy na některé problémové záležitosti, jako je arbitráž se Škodou Transportation. "Vytváříme rezervy v celkové hodnotě zhruba 600 milionů korun," dodal Zelený.

Ale výsledek hospodaření společnosti za loňský rok podle něj teď není to nejdůležitější. "Dali jsme účetnictví do pořádku a přestali si jako firma lhát do kapsy - to banky vysoce ocenily," podotkl Zelený. Jeho předchůdce chyby odmítá. "Byli jsme auditovaní, žádné připomínky nebyly," říká Žaluda. Opravné položky na arbitráž považuje za zbytečné, protože vidí velkou šanci na vítězství ve sporu.

Národního dopravce tíží hlavně velké dluhy ve výši 25 miliard korun, které jsou podle současného šéfa způsobené množstvím nákupů nových vozů. Dráhy současně spouští další vlnu šetření. V letošním podnikatelském plánu počítají s celkovými úsporami v nákladech kolem 200 milionů korun. Podle místopředsedy představenstva Daniela Kurucze se o ně zaslouží například desetinové seškrtání nákladů na marketing či čtvrtinová úspora u právních služeb.

Nižší útraty však dráhy plánují i za úklid a čištění vlaků. "Nejde o to, že bychom vlaky méně uklízeli. Chystáme však novou soutěž na čisticí firmy, která by měla přinést úsporu," vysvětlil Kurucz.

Kontrola strojvedoucích ukázala nedostatky

Dopravce také začíná intenzivněji řešit spotřebu nafty ve svých lokomotivách a motorových vozech. Spotřeba se totiž u stejného typu někdy liší i o desítky procent. Proto, podobně jako například kamionoví nebo autobusoví dopravci, začnou České dráhy monitorovat pohyb lokomotivy i její spotřebu.

"Máme pocit, že stejná mašina se stejným počtem vozů by měla mít za srovnatelných provozních podmínek zhruba stejnou spotřebu. Zatím to tak není," upozorňuje místopředseda představenstva Daniel Kurucz. Dráhy už na prvních deset lokomotiv instalovaly speciální měřicí zařízení a současně začaly sledovat polohu vlaku prostřednictvím GPS zařízení.

Výsledky této operace vedení společnosti překvapily: ukázalo se, že někteří strojvedoucí najedou i několik kilometrů denně zbytečně, nebo nechávají naprázdno běžet motor, aby přišli do vyhřáté lokomotivy. Dalším důvodem rozdílné spotřeby mohou být i krádeže nafty. "Rozdíl dosahuje v průměru sedmnáct procent," upřesnil Kurucz.

U velkých motorových lokomotiv, které táhnou třeba pět vagonů, se přitom spotřeba běžně pohybuje okolo dvou litrů na kilometr. Tomu odpovídá i velikost jejich nádrží, která u některých typů přesahuje i tři tisíce litrů.

I malá úspora přinese stovky milionů

Ve hře tak nejsou malé částky: České dráhy ročně projedou a protopí naftu zhruba za dvě miliardy korun. I desetiprocentní úspora tak může znamenat snížení nákladů o stovky milionů korun. Dráhy se už snaží šetřit například vyřazením nejstarších lokomotiv s nejvyšší spotřebou nebo zkracováním souprav. První výsledky měření navíc odhalily, že některé lokomotivy jsou velmi málo využité, a je otázka, zda je dopravce dál potřebuje.

Podle Kurucze by měla měřicí zařízení a GPS postupně být na všech vlacích. Firma zatím nečeká, že by po vzoru některých soukromých dopravců vázala spotřebu paliva na výši mzdy.

Podle šéfa železničních odborů Jaroslava Pejši je zavádění sledování spotřeby přínosem. "Mělo by to zamezit krádežím nafty i zbytečnému plýtvání," říká. S úsporou naopak nelze příliš počítat u nové soutěže na tříletý kontrakt dodávky nafty.

Současná smlouva s Unipetrol RPA skončí v polovině roku. Kvůli zdražení nafty však dráhy letos očekávají zhruba dvanáctiprocentní růst nákladů v dieselové trakci.

Autor:
  • Nejčtenější

Stále více lidí platí za bydlení sexem. Kvůli krizi jejich počet vzrostl

Čím dál větší počet pronajímatelů ve Spojených státech a Británii žádá po svých nájemnících sex výměnou za odpuštění...

Nakupoval vlastní pizzu a vydělal. Využil chyby donáškové služby

Majitel americké pizzerie díky chybě rozvážkové služby DoorDash vydělal stovky dolarů. V aplikaci firma totiž nabízela...

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer zrušily všechny prázdninové zájezdy

Cestovní kanceláře Exim Tours a Fischer kvůli epidemii koronaviru zrušily všechny zájezdy plánované na letošní červenec...

Chorvatsko se modlí za návrat turistů, bez nich mu hrozí ekonomický kolaps

Koronavirus zdecimoval nejdůležitější sektor chorvatské ekonomiky. Na příjmech z cestovního ruchu je Chorvatsko závislé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Renault je na pokraji zániku, jiné automobilky propouštějí tisíce lidí

Francouzský výrobce automobilů Renault by mohl zaniknout, pokud v brzké době nedostane pomoc, která mu umožní čelit...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

České maso, zelenina i gouda. Poslanci chtějí omezit potraviny z dovozu

Čeští potravináři si často stěžují na levné dovozy, které v minulosti vytlačily z pultů české vepřové, zeleninu nebo...

Doba nákupu pro seniory byla zbytečná, tvrdí obchodníci. Konec vítají

Vláda od úterý zrušila omezení nákupní doby. Ranní „bezpečnější“ nákupy mezi seniory stále měly oblibu, podle...

Včelaři si navzájem kradou včely. Jejich cena totiž výrazně stoupla

Úbytek včelstev, se kterým se tuzemští včelaři potýkají, zvedá jejich ceny na trhu, v některých případech až o...

Potravinová soběstačnost znamená svobodu, říká šéf Zemědělského svazu

Premium Česku chybí potravinová soběstačnost, zejména u živočišné výroby. Podle předsedy Zemědělského svazu ČR Martina Pýchy je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz