Jaké značky jsou „nečeské“? Podle některých i Škoda, Barum či Jar

  5:00aktualizováno  5:00
Značku aut Škoda vnímá jako českou jen sedm z deseti Čechů. Podobně dopadla firma Barum vyrábějící pneumatiky. Ale „nejdále“ mají Češi k výrobci krémů Dermacol. Ten podle většiny respondentů průzkumu STEM/MARK není český, ačkoliv je v českých rukou. Naopak nejvýš vlajku v národních barvách vyvěsila podle ankety Kofola.

Škoda Atero | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Skutečnost, že lidé nevnímají značku jako českou, ještě nevypovídá o tom, že někde marketéři udělali chybu. Může jít o záměr. To je i případ kosmetiky Dermacol, kterou si většina (53 procent) lidí nespojuje se „zlatými českými ručičkami“. Nic na tom nemění fakt, že firmu vlastní tuzemský podnikatel Vladimír Komár (příběh Dermacolu si přečtěte zde).

„Je to kvůli názvu. Ale není to na škodu, značka měla takovou ambici, aby vypadala cizokrajně. Název značky nezní česky,“ říká kreativní ředitel reklamní agentury Young & Rubicam Miroslav Pomikal.

Také ze značky pneumatik Barum má hodně lidí dojem, že jde o zahraniční značku. Není to sice většina, ale silných 31 procent. „To mě překvapuje,“ říká Pomikal. Otrokovická značka však patří do německé skupiny Continental. Možná překvapivější je, že „barumky“ šest procent lidí vůbec nezná. Mladším generacím zní možná značka záhadně,“ míní reklamní odborník.

Avšak i Škoda se 27 procentům Čechům „odcizila“. U ní je naopak spojení s Volkswagenem jasné každému. 72 procent lidí ji naopak stále považuje za českou.

Pro vnímání značky jako české přitom přes pět set respondentů nepovažuje za nejdůležitější její vlastnictví, ale jiná tři kritéria: že se vyrábí stále v Česku, zachovává tradiční název a recepturu a je označena jako český výrobek.

Největší vlastenecké vášně naopak budí Kofola a cestovní kancelář Čedok. Obě značky jsou české pro devět z deseti lidí. Další skupinou jsou značky, jimž zahraniční střih přisuzuje téměř pětina až čtvrtina lidí. Patří sem Česká pojišťovna, Baťa, Eta, Vitana, Opavia, Pilsner Urquell, Česká spořitelna a Jar.

Vnímání českých značek.

„Výsledky výzkumu ukazují, že lidé často berou v potaz nejen původ značky, ale i vlastníka. Jinak by těžko někdo mohl považovat za zahraniční značky Českou pojišťovnu, Českou spořitelnu nebo Pilsner Urquell,“ myslí si Ondřej Obluk, ředitel agentury Ogilvy & Mather Prague.

A podotýká, že zejména u luxusní módy a kosmetiky se preference spotřebitelů začínají měnit ve prospěch českých značek. „Existuje skupina zákazníků, která i zde jednoznačně preferuje lokální české firmy,“ říká.

Jaké značky považujete za české?

celkem hlasů: 26784

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

Kofola 3360
Čedok 2733
Eta 2360
Škoda 2282
Pilsner Urquell 2274
Baťa 2214
Barum 2144
Vitana 1793
Česká pojišťovna 1788
Opavia 1544
Dermacol 1538
Česká spořitelna 1411
Jar 1343
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Česká pošta shání zaměstnance. Uchazeče láká na úsměvy zákazníků

V období před Vánoci hledá Česká pošta nové zaměstnance. Na webovém portálu jobs.cz láká uchazeče na úsměvy zákazníků...

Premium

Hledání důvodu sesuvu na D8 se dostalo do patu. Pro obě strany je to úspěch

Šest let vyšetřování a miliony korun utracené za posudky. Ani nejnovější revizní takzvaný superposudek však na viníka...

Miliardová transakce. Korejci získali budovu Amazonu u Prahy

Obří logistické centrum v ­České republice, odkud odbavuje zboží především do Německa největší internetový prodejce,...

Premium

Penzion na farmě jako dotační past. EU chce zemědělcům omezit podporu

Většinu příjmů by farmář měl mít ze zemědělství. Jinak od roku 2021 přijde o dotace, chce Evropská unie. Výdělky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz