Jaké značky jsou „nečeské“? Podle některých i Škoda, Barum či Jar

  5:00aktualizováno  5:00
Značku aut Škoda vnímá jako českou jen sedm z deseti Čechů. Podobně dopadla firma Barum vyrábějící pneumatiky. Ale „nejdále“ mají Češi k výrobci krémů Dermacol. Ten podle většiny respondentů průzkumu STEM/MARK není český, ačkoliv je v českých rukou. Naopak nejvýš vlajku v národních barvách vyvěsila podle ankety Kofola.

Škoda Atero | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Skutečnost, že lidé nevnímají značku jako českou, ještě nevypovídá o tom, že někde marketéři udělali chybu. Může jít o záměr. To je i případ kosmetiky Dermacol, kterou si většina (53 procent) lidí nespojuje se „zlatými českými ručičkami“. Nic na tom nemění fakt, že firmu vlastní tuzemský podnikatel Vladimír Komár (příběh Dermacolu si přečtěte zde).

„Je to kvůli názvu. Ale není to na škodu, značka měla takovou ambici, aby vypadala cizokrajně. Název značky nezní česky,“ říká kreativní ředitel reklamní agentury Young & Rubicam Miroslav Pomikal.

Také ze značky pneumatik Barum má hodně lidí dojem, že jde o zahraniční značku. Není to sice většina, ale silných 31 procent. „To mě překvapuje,“ říká Pomikal. Otrokovická značka však patří do německé skupiny Continental. Možná překvapivější je, že „barumky“ šest procent lidí vůbec nezná. Mladším generacím zní možná značka záhadně,“ míní reklamní odborník.

Avšak i Škoda se 27 procentům Čechům „odcizila“. U ní je naopak spojení s Volkswagenem jasné každému. 72 procent lidí ji naopak stále považuje za českou.

Pro vnímání značky jako české přitom přes pět set respondentů nepovažuje za nejdůležitější její vlastnictví, ale jiná tři kritéria: že se vyrábí stále v Česku, zachovává tradiční název a recepturu a je označena jako český výrobek.

Největší vlastenecké vášně naopak budí Kofola a cestovní kancelář Čedok. Obě značky jsou české pro devět z deseti lidí. Další skupinou jsou značky, jimž zahraniční střih přisuzuje téměř pětina až čtvrtina lidí. Patří sem Česká pojišťovna, Baťa, Eta, Vitana, Opavia, Pilsner Urquell, Česká spořitelna a Jar.

Vnímání českých značek.

„Výsledky výzkumu ukazují, že lidé často berou v potaz nejen původ značky, ale i vlastníka. Jinak by těžko někdo mohl považovat za zahraniční značky Českou pojišťovnu, Českou spořitelnu nebo Pilsner Urquell,“ myslí si Ondřej Obluk, ředitel agentury Ogilvy & Mather Prague.

A podotýká, že zejména u luxusní módy a kosmetiky se preference spotřebitelů začínají měnit ve prospěch českých značek. „Existuje skupina zákazníků, která i zde jednoznačně preferuje lokální české firmy,“ říká.

Jaké značky považujete za české?

celkem hlasů: 26784

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 23. listopadu 2017. Anketa je uzavřena.

Kofola 3360
Čedok 2733
Eta 2360
Škoda 2282
Pilsner Urquell 2274
Baťa 2214
Barum 2144
Vitana 1793
Česká pojišťovna 1788
Opavia 1544
Dermacol 1538
Česká spořitelna 1411
Jar 1343

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Další z rubriky

Firmy dostanou dvojnásobek Ukrajinců, rozhodla vláda. Stále málo, míní Dlouhý

Ilustrační snímek

Od 1. září se bude postupně zvyšovat kvóta pro příjem kvalifikovaných pracovníků z Ukrajiny. Z nynějších 19 600 lidí...

168 tisíc karosérií ročně. Škoda otevřela v Boleslavi novou lakovnu

Michael Oeljeklaus (uprostřed), člen představenstva společnosti Škoda Auto za...

Automobilka Škoda Auto ve čtvrtek otevřela novou lakovnu v hlavním závodě v Mladé Boleslavi. Práci v ní najde více než...

PŘEHLEDNĚ: Boj se skleníkovými plyny. Česko čeká výrazné osekávání emisí

Ilustrační snímek

O ekologii teď uslyšíme víc než dosud, Česko čeká další vlna snižování emisí skleníkových plynů. Od příštího roku se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz