MPO v důvodové zprávě píše, že se upravuje možnost prováděcím právním předpisem stanovit výjimky z povinnosti poskytovat základní služby každý pracovní den. To znamená, že by si jednotlivé pobočky s ohledem na vývoj trhu a jeho dynamiku mohly otevírací dobu určovat podle vlastního uvážení a okolnosti.
Podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka plánované změny nebude znamenat omezení služeb. „Navrhovaná změna podle našeho názoru upravuje stávající stav otevíracích hodin tak, aby odpovídal místním podmínkám a umožňoval určitou flexibilitu jak pro provozovatele poboček, tak pro zákazníky. Z našeho pohledu se touto normou mohou zlepšit podmínky pro klienty i provozovatele,“ popisuje tiskový mluvčí České pošty.
Česká pošta přestane na pobočkách prodávat tiskoviny, nedohodla se s distributory |
Podle platné legislativy musí mít Česká pošta otevřeno každý pracovní den v týdnu a minimálně 15 hodin týdně. „V drtivé většině případů je počet hodin pro veřejnost výrazně překračován nad povinný limit. Změna tedy nebude znamenat zhoršení dostupnosti poštovních služeb. Přesný rozsah hodin pro veřejnost stanovuje ve své legislativě ČTÚ a Česká pošta je povinna se podle ní řídit,“ doplňuje Vitík.
Také Sdružení místních samospráv České republiky překládá v rámci připomínek výjimku aplikovat na Pošty partner do vzdálenosti deseti kilometrů. „Požadujeme, aby pro pobočky pošt Partner (PP) provozovaných obcemi byla zavedena možnost stanovení výjimek z povinnosti poskytovat základní službu každý pracovní den, pokud bude zajištěno provozování základní služby podle § 3 v dojezdové vzdálenosti deset kilometrů,“ stojí v připomínkách SMS ČR.
Úspory České pošty
Česká pošta kvůli úsporám zrušila v polovině letošního roku 300 z 3 200 provozovaných poboček. Část nemovitostí z rušených pošt, které vlastní, plánuje postupně nabídnout k prodeji. Očekává výnos okolo 1,5 miliardy korun.
Pošta prodává část nemovitostí, v nichž měla pobočky. Nemá pro ně využití |
Podnik za loňský rok vykázal ztrátu přes 1,7 miliardy korun, letos to měly být až čtyři miliardy, což by znamenalo insolvenci. Očekávanou ztrátu se však podařilo úsporami snížit zhruba na polovinu.
Vláda také přijala plán transformace, který do dvou let počítá s rozdělením pošty na část provozující pobočky, základní poštovní služby a služby pro stát a komerční část doručující balíky a poskytující logistické služby.