Češi spoléhají na láci, ceny si nepamatují

  1:00aktualizováno  1:00
Kolik stojí litr mléka? A chleba? Celých 58 procent z tisícovky dotázaných dospělých nezná z hlavy ceny zboží, pro které chodí do samoobsluhy. Ti v průzkumu pro ACNielsen na otázku, zda znají cenu výrobků, které často nakupují, odpověděli záporně alespoň s tím, že 44 procent pozná, když se cena změní.
Zákazníci si obchod vybírají hlavně podle toho, jak daleko je od domova a co nabízí. Ilustrační foto

Zákazníci si obchod vybírají hlavně podle toho, jak daleko je od domova a co nabízí. Ilustrační foto | foto: Iveta LhotskáMF DNES

Čtrnáct procent lidí však ani to ne. Češi v tomto ohledu vynikají nad Poláky, Slováky i Maďary, kde mají lidé přehled o cenách daleko vyšší a jen nepatrné procento zákazníků si je nepamatuje a cenovek si nevšímá.

"Může to být tím, že jsou Češi bohatší," uvedl David Vacl z ACNielsen při prezentaci průzkumu o nákupních trendech, který dělá agentura ve třiceti zemích. Podle něj možná Češi sledují ceny méně než ostatní země proto, že obrovská konkurence nutí všechny řetězce jít s cenou dolů a na to lidé už i spoléhají.

"Není tu řetězec, který by prohlašoval – my jsme drazí," podotkl.

Přesto existují průzkumy dělané na zakázku jednotlivých řetězců, z nichž se dovídají, kdo má nálepku drahého obchodu. Ten se pak snaží takové pověsti zbavit za každou cenu.

Například francouzský Carrefour (na odchodu) nebo britské Tesco masivně propagují, že mají i levné vlastní značky. Tesco také srovnává cenu svého zboží v inzerátech s cenou v Kauflandu.

Boj o místo na trhu je v Česku v rámci střední Evropy nejostřejší. Je zde nejhustší pokrytí hypermarketů (obchod větší než 2500 metrů čtverečních). Už teď jich je přes dvě stě, to je dvacet na milion obyvatel.

Diskontů nebo supermarketů je v Česku dvojnásobek. Toto číslo však ještě zaostává za západní Evropou, ale tam se v nákupech točí i větší peníze, takže se větší počet obchodů vyplatí.

Naopak v Česku už (měřeno na metry čtvereční) výnosy obchodníků začínají klesat. I proto už někteří své obchody zavřeli nebo prodali jako Julius Meinl nebo Edeca. A Carrefour by se měl změnit na Tesco.

Obchod u nosu je ten pravý
Zákazníci si podle průzkumu obchod vybírají hlavně podle toho, jak daleko je od domova a co nabízí. To je ještě důležitější než nízká cena nebo dobrá obsluha, tvrdí agentura, která také podrobně sleduje, co si lidé ve všech řetězcích kupují.

Z průzkumu plyne, že Češi nejsou příliš závislí na značkách s výjimkou piva. Když si zákazník nenajde své pivo, jde jinam. Celkem však v Česku slaví úspěch neznámé privátní značky řetězců, a to i navzdory kvalitě.

"Češi se neostýchají privátní značku koupit, nemá tady problém s image," naznačil Vacl.

Nový trend vznikl u kosmetického zboží. Zatímco dříve jen tři procenta lidí chodila pro šampony do drogerií, teď už je to třetina. Drogistické řetězce totiž vloni otevíraly obchod za obchodem.

  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Už pětina Čechů platí mobilem. Slouží i k výběru z bankomatu

Češi stále častěji vytahují při placení v obchodech místo plastové karty mobilní telefon. Podíl lidí, kteří ho jako...

Premium

Svěřenské fondy lze využít i ve sporu o dědictví, říká advokát Svejkovský

Počet svěřenských fondů stoupá. Do konce roku by jich v Česku měly být až tři tisíce. „Většinou přicházejí lidé, kteří...

Zisk ČEZ stále stoupá, za letošek zatím o polovinu. Firma chce růst dál

Čistý zisk energetické skupiny ČEZ stoupl za letošní první tři čtvrtletí meziročně zhruba o polovinu na 13,6 miliardy...

Sázíme stromy a jsme uhlíkově neutrální, tvrdí moravský výrobce „parmazánů“

Jsme uhlíkově neutrální, hlásí výrobce moravského „parmazánu“. Skupina Brazzale, podnikající i v Česku tvrdí, že...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz