Obslužte se sami. Benzinky bez personálu lákají na rychlost a nízkou cenu

  0:58aktualizováno  0:58
Čerpací stanice bez obslužného personálu jsou v tuzemsku k vidění čím dál častěji. Lákají na levnější pohonné hmoty a rychlejší odbavení. Investoři v nich cítí příležitost k výdělku. Na velké hráče se nyní čeká.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Iveta PalyováMAFRA

Žádné osvěžující nápoje na prodej, dokonce ani záchody. Jenom terminál s dotykovou obrazovkou a pistole s benzinem a naftou. V Česku se začínají rozmáhat bezobslužné čerpací stanice. Lákají na levnější benzin a rychlejší tankování.

Na trhu funguje zhruba 280 veřejných čerpacích stanic bez obsluhy, z toho na 250 z nich dodala technické vybavení firma Unicode Systems.

„V posledních dvou letech instalujeme šedesát tankovacích automatů na veřejných čerpacích stanicích ročně, rozvoj je rychlý,“ říká Ivo Červený, obchodní manažer společnosti Unicode Systems. Jeho firma dodává čerpacím stanicím zařízení na automatický výdej s platebním terminálem.

Asi nejsmělejší plány má s nimi Armex Oil, třetí největší distributor pohonných hmot. Armex Oil aktuálně provozuje čtrnáct klasických čerpacích stanic a chce mít do pěti let až 60 nových, bezobslužných. Letos jich otevře pět.

Trendu se chytila i největší tuzemská síť čerpacích stanic Benzina - letos bude otvírat pátou stanici bez obsluhy. „Samoobslužné čerpací stanice provozujeme od roku 2012 jako jediný z velkých hráčů na českém trhu, a to pod značkou Benzina Expres. Tento koncept plánujeme rozvíjet,“ říká Mikuláš Duda, mluvčí společnosti Unipetrol. Trojka na maloobchodním trhu, Čepro, má bezobslužné stanice dvě, další zatím neplánuje.

Ušetří na platech

Bezobslužné stanice zatím ale stavějí hlavně menší hráči. „Investoři vidí určitou mezeru na jinak přepumpovaném na trhu. Bezobslužné stanice jsou způsob, jak na něj vniknout a dostat se do branže prodeje pohonných hmot,“ říká Jan Šrámek, obchodní ředitel společnosti PetroCard Czech, která dodává samoobslužné kontejnerové čerpací stanice dosud hlavně na Slovensku. V Česku dodal do zájemcům zatím čtyři.

Nejlevnější benzín

Zajímá vás, kde se dá natankovat levný benzín nebo levná nafta?

Podívejte se na AkcniCeny.cz!

Kromě aktuálních letáků a zboží v akci zde najdete přehled čerpacích stanic a ceny benzínu a ceny nafty.

V některých případech si majitel čerpací stanice na některý ze stojanů nechá nainstalovat bezobslužný terminál, aby se benzin prodával i po zavírací době. Náklady činí podle Červeného 250 až 350 tisíc korun. „Návratnost je za půl roku až rok, ušetříte na platech,“ tvrdí.

Opačnou cestou se naopak vydaly sítě MOL a Shell: služby a sortiment na pumpách rozšiřují. „Bezobslužné stanice nejsou součástí našeho konceptu,“ říká mluvčí firmy MOL Tomáš Pavlík. Shell zase spolupracuje na stanicích s řetězcem Billa.

Kromě stavby bezobslužných pump se provozovatelé stanic pouštějí do přestaveb pump klasických, kde se doplňkový prodej nevyplatí. „Je to cesta, jak přežít. Náklady i kvůli přísnějším regulacím trhu rostou, marže na pohonných hmotách jsou nízké,“ poznamenává Šrámek. Přestavbou prošla například Benzina ve Vysokém Mýtě. Také maloobchodní řetězec Makro postupně předělává stanice na plně samoobslužné, z dvanácti je už čtvrtina obsluhována automaty.

Bezobslužné tankování a placení na neveřejných čerpacích stanicích, které zřizují zemědělská družstva či autodopravci, funguje už léta. „Tam ale neplatíte klasickou platební, ale takzvanou identifikační kartou a jednou za měsíc vám přijde faktura,“ vysvětluje Ivan Indráček, předseda představenstva SČS -Unie nezávislých petrolejářů ČR.

Vůbec první bezobslužnou veřejnou čerpací stanicí u nás byla průhonická Tank & Go společnosti W. A. G. Payment Solutions. Otevřela v roce 2007, ale ke stanici pro jistotu připojila i kukaň s pracovníkem, který radil, jak terminál obsluhovat.

Bez obsluhy se při tankování a placení běžně obslouží lidé také u stanic na stlačený zemní plyn CNG nebo u dobíjecích stanic pro elektromobily. Velké plány na rozvoj vlastní sítě čerpacích stanic včetně těch bez obsluhy měly družstevní prodejny Coop. Do roku 2012 jich chtěly mít asi stovku. Dnes jich mají bez obsluhy zhruba sedm z celkem dvaceti.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Napříč republikou na baterky. Bez nabíjení, courání a hlavně plynule

Hyundai Kona Electric

Rozumný člověk jede z Prahy do Ostravy vlakem, je to rychlé, pohodlné, levné. Jezdí tak i lidé z...

Čínská značka Aiways chce v Evropě pronajímat elektrická SUV

Autosalon Ženeva 2019

Čínská automobilka Aiways hodlá v příštím roce uvést na evropský trh sportovně-užitkový vůz s plně...

V závodech aut do zásuvky se osvědčil hybrid, elektroauta málem nedojela

Czech New Energies Rallye

Osmý ročník závodu Czech New Energies Rallye, kde nejde o rychlost, ale přesnost, přilákal desítky...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Ztráta Tesly zaskočila trh. Automobilka za čtvrt roku prodělala 702 milionů

FILE PHOTO: The logo of Tesla is seen in Taipei, Taiwan August 11, 2017....

Po ziskovém půlroce se americká automobilka Tesla opět vrátila do červených čísel. V prvním...

Fiat-Chrysler naoko zařadí do své flotily Tesly, aby splnil emisní limity

Fiat 500e

Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) se dohodla s americkým výrobcem elektromobilů...

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Apple Card v Česku? Možná ano. Firma si zaregistrovala ochrannou známku

Na Apple Card firma spolupracuje s Goldman Sachs.

Když Apple v březnu představil svůj Apple Card, očekávaný platební systém, dala veřejnosti informace pouze o tom, že se...

KOMENTÁŘ: Když čínské dluhy překrývají jen další dluhy. Kdy to praskne?

Čínský prezident Si Ťin-pching na konferenci o projektu nové Hedvábné stezky v...

Čínská ekonomika ve druhém čtvrtletí rostla nejpomaleji od března 1992. Jak to, že nepanikaří burzy? Všichni čekají, že...

Vydržet let střemhlav. Aero testuje nový lehký bitevník L-39

Testování nového letounu Aera Vodochody

Simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace nebo zvládání srážky s ptákem bez poškození....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz