Obslužte se sami. Benzinky bez personálu lákají na rychlost a nízkou cenu

  0:58aktualizováno  0:58
Čerpací stanice bez obslužného personálu jsou v tuzemsku k vidění čím dál častěji. Lákají na levnější pohonné hmoty a rychlejší odbavení. Investoři v nich cítí příležitost k výdělku. Na velké hráče se nyní čeká.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Iveta PalyováMAFRA

Žádné osvěžující nápoje na prodej, dokonce ani záchody. Jenom terminál s dotykovou obrazovkou a pistole s benzinem a naftou. V Česku se začínají rozmáhat bezobslužné čerpací stanice. Lákají na levnější benzin a rychlejší tankování.

Na trhu funguje zhruba 280 veřejných čerpacích stanic bez obsluhy, z toho na 250 z nich dodala technické vybavení firma Unicode Systems.

„V posledních dvou letech instalujeme šedesát tankovacích automatů na veřejných čerpacích stanicích ročně, rozvoj je rychlý,“ říká Ivo Červený, obchodní manažer společnosti Unicode Systems. Jeho firma dodává čerpacím stanicím zařízení na automatický výdej s platebním terminálem.

Asi nejsmělejší plány má s nimi Armex Oil, třetí největší distributor pohonných hmot. Armex Oil aktuálně provozuje čtrnáct klasických čerpacích stanic a chce mít do pěti let až 60 nových, bezobslužných. Letos jich otevře pět.

Trendu se chytila i největší tuzemská síť čerpacích stanic Benzina - letos bude otvírat pátou stanici bez obsluhy. „Samoobslužné čerpací stanice provozujeme od roku 2012 jako jediný z velkých hráčů na českém trhu, a to pod značkou Benzina Expres. Tento koncept plánujeme rozvíjet,“ říká Mikuláš Duda, mluvčí společnosti Unipetrol. Trojka na maloobchodním trhu, Čepro, má bezobslužné stanice dvě, další zatím neplánuje.

Ušetří na platech

Bezobslužné stanice zatím ale stavějí hlavně menší hráči. „Investoři vidí určitou mezeru na jinak přepumpovaném na trhu. Bezobslužné stanice jsou způsob, jak na něj vniknout a dostat se do branže prodeje pohonných hmot,“ říká Jan Šrámek, obchodní ředitel společnosti PetroCard Czech, která dodává samoobslužné kontejnerové čerpací stanice dosud hlavně na Slovensku. V Česku dodal do zájemcům zatím čtyři.

Nejlevnější benzín

Zajímá vás, kde se dá natankovat levný benzín nebo levná nafta?

Podívejte se na AkcniCeny.cz!

Kromě aktuálních letáků a zboží v akci zde najdete přehled čerpacích stanic a ceny benzínu a ceny nafty.

V některých případech si majitel čerpací stanice na některý ze stojanů nechá nainstalovat bezobslužný terminál, aby se benzin prodával i po zavírací době. Náklady činí podle Červeného 250 až 350 tisíc korun. „Návratnost je za půl roku až rok, ušetříte na platech,“ tvrdí.

Opačnou cestou se naopak vydaly sítě MOL a Shell: služby a sortiment na pumpách rozšiřují. „Bezobslužné stanice nejsou součástí našeho konceptu,“ říká mluvčí firmy MOL Tomáš Pavlík. Shell zase spolupracuje na stanicích s řetězcem Billa.

Kromě stavby bezobslužných pump se provozovatelé stanic pouštějí do přestaveb pump klasických, kde se doplňkový prodej nevyplatí. „Je to cesta, jak přežít. Náklady i kvůli přísnějším regulacím trhu rostou, marže na pohonných hmotách jsou nízké,“ poznamenává Šrámek. Přestavbou prošla například Benzina ve Vysokém Mýtě. Také maloobchodní řetězec Makro postupně předělává stanice na plně samoobslužné, z dvanácti je už čtvrtina obsluhována automaty.

Bezobslužné tankování a placení na neveřejných čerpacích stanicích, které zřizují zemědělská družstva či autodopravci, funguje už léta. „Tam ale neplatíte klasickou platební, ale takzvanou identifikační kartou a jednou za měsíc vám přijde faktura,“ vysvětluje Ivan Indráček, předseda představenstva SČS -Unie nezávislých petrolejářů ČR.

Vůbec první bezobslužnou veřejnou čerpací stanicí u nás byla průhonická Tank & Go společnosti W. A. G. Payment Solutions. Otevřela v roce 2007, ale ke stanici pro jistotu připojila i kukaň s pracovníkem, který radil, jak terminál obsluhovat.

Bez obsluhy se při tankování a placení běžně obslouží lidé také u stanic na stlačený zemní plyn CNG nebo u dobíjecích stanic pro elektromobily. Velké plány na rozvoj vlastní sítě čerpacích stanic včetně těch bez obsluhy měly družstevní prodejny Coop. Do roku 2012 jich chtěly mít asi stovku. Dnes jich mají bez obsluhy zhruba sedm z celkem dvaceti.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v našich testovacích jízdách.

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na...

Škoda má připravenou studii elektromobilu. Sériová verze dorazí příští rok

ŠKODA VISION iV

Na autosalon do Ženevy, který otevírá začátkem března, veze Škoda tři novinky. Ke dvěma sériovým...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná,...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

PŘEHLEDNĚ: Českou ekonomikou zahýbe centrální banka i nové technologie

Ilustrační snímek

Přestože čísla o české ekonomice jsou už několik let slušná, světoví ekonomové jsou poslední dobou...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Dopady boje s hazardem: obce přišly o 1,1 miliardy na daních z automatů

Ilustrační snímek

I když stát vybírá na dani z hazardu rok od roku více, mnoha obcím tyto příjmy klesly. Mohou za to zejména přísnější...

Obce nechtějí stavět průmyslové haly. Kromě hluku z nich nic nemají

Firma Witte Automotive nechává stavět novou halu v ostrovské průmyslové zóně.

Velký byznys často podnikatelé rozjíždějí v garáži. Když už její plocha nestačí, začínají hledat náhradní prostor....

Ukážeme vám cestu, říká šéf Googlu. A slibuje, že soukromí uživatelů pohlídá

Šéf společnosti Google Sundar Pichai.

Společnost Google v mnoha oblastech určuje směr, kterým se začne hýbat Země. „Technologie se dál rozvíjejí v oblastech...

Najdete na iDNES.cz