Ilustrační foto

Ilustrační foto

Češi odkládají nákup vánočních dárků, stěžují si obchodníci

  • 229
Pro obchodníky začnou letošní Vánoce se zpožděním. Říjen a listopad se totiž v tržbách nevyvíjely tak, jak by si před nejdůležitějšími svátky v roce představovali. Proč, v tom se příliš neshodnou. Jedni to dávají za vinu teplejšímu počasí, které ještě před pár dny panovalo, druzí za tím vidí strach lidí z vládních škrtů.

"Myslím, že kvůli oznámeným škrtům vznikla mezi lidmi lehká panika. U nás jsou čísla stejná jako minulý rok, takže z tohoto pohledu Vánoce zatím nejsou nic moc," řekl iDNES.cz Josef Matějka, generální ředitel firmy Czech Computer, která provozuje internetový obchod s počítači.

Prodejci doufají, že si letošními Vánocemi spraví chuť po těch loňských, kdy v Česku naplno probíhala krize a lidé v obavách, co bude, nijak zvlášť nerozhazovali. Uplynulé dva měsíce však jejich očekávání nenaplnily.

Krize už sice opadla, novým strašákem je ale právě vládní šetření, které vytáhne z peněženky každého pracujícího minimálně stokorunu na "povodňovovu daň". Další škrty přijdou v sociální oblasti, dolů mají jít i platy státních úředníků. K tomu se přidaly ještě nezvykle teplé dny v listopadu, které k nákupům na zimu příliš nemotivovaly.

Českým obchodníkům krátí tržby nákupy za hranicemi

Právě abnormálně teplému podzimu připisuje Martin Rozhoň z firmy Vivnatis to, že lidé začínají s vánočními nákupy zhruba o měsíc později, než firma čekala. "Zatímco loni zákazníci vánoční dárky nakupovali již v říjnu, letos první nákupy odložili až na listopad," uvedl Rozhoň, jehož firma prodává na internetu například kosmetiku, parfémy či šperky.

Vánoce zatím obchodně nezačaly ani pro Jakuba Střelce, který provozuje internetový portál skateshop.cz. Podle něj je na vině hned několik faktorů. Přibývá lidí, kteří nakupují za hranicemi, kde je větší výběr a často i levněji. Jako druhý důvod vidí to, že zákazníci už přestali reagovat na všudypřítomné slevy.

"Posledních pár měsíců se všichni snaží zákazníky slevami doslova bombardovat. Jenže na lidi už to nezabírá a všichni jsou z toho zaskočeni. Já jsem už ve firmě slovo 'sleva' zakázal používat," popsal situaci Střelec. Obchodníky tak podle něj spíš než menší odbyt trápí ziskovost a to, jestli zákazníci budou nakupovat ve slevách i po svátcích.

Lidé jsou opatrnější, více zvažují, za co utratí

S tím si naopak nedělá starosti internetový prodejce Alza.cz. Firma v reklamě už teď říká, že se u ní dá nakoupit tak levně jako v povánočních výprodejích. Že by kvůli tomu zákazníci na opravdové novoroční akce nepočkali, se firma nebojí. "Co lidé nedostanou pod stromeček, to si koupí v lednu sami," míní Jan Samko z vedení firmy.

Lidé teď podle něj nakupují ve velkém počítače nebo televize. I Samko ale přiznává, že počet objednávek proti předešlým rokům prořídl. "Nákupní chování lidí se změnilo. Dřív vzali prvního listopadu všechny obchody útokem a od té chvíle jste před nákupním centrem nezaparkovali. Teď si víc vybírají, do čeho peníze investují," dodal Samko.

Že budou letos nákupy rozvážnější, potvrzuje i průzkum splátkové firmy Home Credit. Ukázal, že Češi hodlají utratit méně než v letech před krizí, většinou do pěti tisíc korun. Půjčit si na dárky hodlají pouze tři procenta dotázaných.