Češi utrácejí méně za dušičkové zboží.

Češi utrácejí méně za dušičkové zboží. | foto: Lukáš Táborský

Češi o Dušičkách začínají na zesnulých šetřit

  • 30
Češi podle obchodníků v posledních letech začínají o Dušičkách šetřit na výzdobě hrobů svých blízkých a kupují levnější věnce, květiny či hřbitovní mísy. Výrobci dušičkové výzdoby kvůli tomu upravují svůj sortiment a například nejlevnější dušičkové věnce lze v Česku pořídit třeba i za 15 korun.

I přesto květináři řadí Památku zesnulých společně s Vánocemi a Velikonocemi k obdobím, kdy mají největší tržby.

"Lidé se více dívají na korunu. Chtějí pouze splnit svoji povinnost uctít zesnulé příbuzné a na hrob jim koupí například levnější a jednodušší věnec," řekl Jiří Jura ze zahradnictví v Javorníku na Jesenicku, které nejlevnější věnec prodává za 100 korun a nejdražší za 440 korun.

Stejně hodnotí změnu nákupního chování Čechů za posledních několik let také Jaroslava Louženská z rodinné manufaktury v Kosmonosech u Mladé Boleslavi, která se zabývá výrobou dušičkových věnců.

"Trend je takový, že zejména mladší lidé na hroby dávají buď květinu, anebo menší a levnější věnec. Útraty za dušičkové zboží pomalu, ale jistě utlumují," řekla Louženská.

Podle Jury navíc na český trh v posledních letech začínají polští obchodníci pronikat s levnými věnci, které jsou celé vyrobené z umělé hmoty.

Lidé kupují halloweenské zboží
Velkou část z dušičkových tržeb si navíc ukrajují obchodní řetězce, které tento sortiment každoročně zařazují do své nabídky a mohou si dovolit levně prodávat dušičkové věnce, květiny či svíčky. "Údajně se část levné dušičkové výzdoby do Česka vozí z Číny," podotkla Louženská.

Kromě Památky zesnulých obchodníci v Česku v posledních letech na podzim těží také z rostoucí obliby starého pohanského svátku duchů Halloween, který je populární zejména ve Spojených státech.

Obrázek

"Podle statistiky prodejů v obchodech Tesco lze říci, že Halloween je rok od roku populárnější. V meziročním srovnání každoročně zaznamenáváme nárůst prodejů tohoto sortimentu," řekla  Petra Vavro ze společnosti Tesco.

To potvrzuje také ředitel komunikace společnosti Ahold Libor Kytýr. "Obliba halloweenského zboží roste. Tržby za tento sortiment se za poslední dva roky zvýšily přibližně o 30 procent," uvedl pro iDNES.cz Kytýr.

Obchody proto v Česku výrazně rozšiřují nabídku halloweenských masek a doplňků. I přes rostoucí oblibu svátku Halloween ale pro obchodníky zůstávají hlavním podzimním trhákem Dušičky.

,