Češi o víkendu nakupovali jako diví. Dárky ještě shánějí hlavně muži

  • 60
I poslední víkend před Vánoci berou Češi obchody útokem. Tržby obchodníků se o čtvrtém adventním víkendu v porovnání s minulým víkendem zvýšily v průměru zhruba o pětinu. Meziročně vzrostly o pět až deset procent. Zájem byl především o dárkové poukazy, elektroniku, alkohol nebo balicí papír.

Zákazníci také nakupovali suroviny na přípravu štědrovečerní večeře. Vyplývá to z vyjádření firem pro ČTK. Po špatných zkušenostech s platbami kartou z minulých dní podobně jako v sobotu rostly platby v hotovosti, žádné problémy dnes hlášeny nebyly.

„Dárky v tuto chvíli shánějí už jen opozdilci. Asi nepřekvapí, že častěji jsou to muži. Zájem o tradiční zboží se v e-shopech v těchto dnech přesouvá do kategorie poukázek. Nejvíce jich je tradičně na masáže, wellness balíčky a romantické pobyty. Oblíbené jsou také poukazy na adrenalinové zážitky, například letecké simulátory nebo řízení luxusních aut,“ uvedla ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.

Češi vytvořili rekord v placení kartou. Po přetížení terminálů potíží ubylo

Tesco zaznamenalo proti minulému víkendu nárůst počtu zákazníků o 15 až 20 procent. Podle mluvčího Václava Koukolíčka jsou nákupy hodně zaměřeny na potraviny pro přípravu štědrovečerní večeře. 

„Jde o ryby, sterilovanou zeleninu, ovoce, šunky, lahůdky, saláty nebo vánočky. Nechybí samozřejmě alkohol, případně kosmetické balíčky, vánoční dekorace a hračky. Obecně platí, že lidé kupují dražší produkty,“ doplnil Koukolíček. Minimálně stejný prodejní den očekává Tesco také v pondělí.

Podle mluvčí Globusu Rity Gabrielové řetězci vzrostl obrat proti předchozím předvánočním víkendům zhruba o pětinu. Zákazníci na poslední chvíli nakupovali bílou elektroniku, televize, mobilní telefony nebo počítače a tablety. 

„Dárky na poslední chvíli i velké nákupy potravin očekáváme až do zavírací doby na Štědrý den v 11:30. Pokud jde o platební terminály, nedělo se kolem nich nic zásadního, platby fungovaly hladce,“ podotkla Gabrielová.

Nákupy dárků přetížily terminály, do obchodů je lepší vyrazit s hotovostí

Kaufland má letos v prosinci podle mluvčí Renaty Maierl proti běžným měsícům vyšší obrat v průměru o 16 procent. Počet zákazníků stoupl meziročně o pět procent. 

„Nárůst jsme zaznamenali zejména u čerstvých úseků. Zákazníci mají největší zájem především o uzeniny, maso, ovoce a zeleninu. Dále pak o alkohol, balicí papír, a tak jako během předešlých adventních víkendů i o vánoční dekorace,“ uvedla dále Maierl.

Podle komerčního ředitele e-shopu Rohlik.cz Olina Nováka je poptávka v současné době několikanásobně vyšší, než jim umožňují obsloužit jejich kapacity. Výrazně roste zájem o vykostěné a filetované ryby. „Prodává se zejména kapr, ale velmi populární je také losos, například marinované filety nebo tataráčky,“ sdělil Novák.

Datartu stouply o posledním adventním víkendu tržby meziročně o 46 procent, uvedla mluvčí firmy Eva Kočicová. Největší zájem je podle ní o mobilní telefony, chytré hodinky, elektrokoloběžky, tablety, herní konzole a malé domácí spotřebiče.

Podle mluvčího společnosti Global Payments Ondřeje Holoubka počet transakcí platební kartou u této firmy oproti sobotě klesne asi o čtvrtinu na dva miliony. Průměrný nákup se sníží o pět procent na 769 korun. 

„Celková hodnota bude asi 1,5 miliardy korun, což je dvojnásobný objem peněz, než kolik Češi utratí během roku. Páteční rekord 6,7 milionu transakcí za 2,7 miliardy korun ale o víkendu pokořen nebyl,“ dodal Holoubek. 

Global Payments podle něj obsluhuje zhruba polovinu trhu s platebními kartami. Zpracovává transakce pro většinu bank působících v Česku.

,