Češi nakupují boty od počítače. Až desetina párů je z internetu

  14:52aktualizováno  14:52
Pokud si boty sami nevyzkoušíte, obvykle jen těžko poznáte, jestli vám padnou. Přesto v Česku roste počet lidí, kteří si obuv koupí ve virtuálním obchodě. Podle České obuvnické a kožedělné asociace (ČOKA) se loni na internetu prodala až desetina obuvi. Prodej bot v kamenných prodejnách přitom stagnoval.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

V internetových obchodech se loni prodalo 5 až 10 procent veškerých bot, odhadla tajemnice obuvnické asociace Vlasta Mayerová na základě loňských dat získaných od členů. V klasických kamenných obchodech dosáhl podíl 35 až 40 procent, v super- a hypermarketech zhruba 30 procent a na tržnicích kolem pětiny bot.

On-line obchodu se vrací desetina bot

Zákazníky nejspíš láká nižší cena, velký výběr velikostí i druhů. Někteří prodejci hlásí nárůsty prodejů nebo tržeb během loňska až o stovky procent. Například největšímu ryze českému on-line obchodu s módní obuví Světbot.cz loni stouply meziročně tržby o 179 procent a návštěvnost o 128 procent. Lidé navíc za nákup bot utráceli téměř o desetinu více než předloni, v průměru 1 524 Kč s DPH.

Devět z deseti prodaných párů v tomto obchodě byla módní značková obuv. "Zhruba 6 procent je obuv sportovní a 4 procenta obuv luxusní. Zejména u luxusní obuvi jsme v roce 2013 zaznamenali růst zájmu na zhruba trojnásobek," říká jednatel Jan Kalianko. Důvodem vyššího zájmu je podle něj rozvoj e-shopu, menší obavy lidí z nákupu na internetu a další služby jako vrácení a výměna nevyhovujících bot zdarma. Zhruba desetinu bot totiž lidé vymění nebo vrátí.

Kalianko si také myslí, že důvodem rostoucích on-line prodejů jsou nové e-shopy, které si otevírají již zaběhnuté kamenné prodejny. "Mnoho z nich je před krachem a snaží se hledat další prodejní kanály, například internet. Díky tomu vzniklo v roce 2013 velké množství internetových obchodů, respektive asi 3-4 krát více než v předchozích letech," říká.

Velikostní číslo klame až o tři stupně

"Poptávka po obuvi meziročně stoupla o desítky procent," potvrzuje trend Milan Kubaczka, provozovatel e-shopu se sportovním vybavením a módou Blackcomb.cz. "Zpočátku byl zájem především o nákupy sportovní obuvi. V poslední době začali zákazníci hodně nakupovat také vycházkovou a módní obuv," dodal.

Podle tajemnice obuvnické asociace Vlasty Mayerové se on-line obchodníci přizpůsobují potřebám zákazníků například v detailních fotogaleriích nebo uváděním velikostních tabulek bot i v centimetrech. "Každý výrobce má svůj vlastní systém číslování bot. Obuv zdánlivě stejné velikosti se ve skutečnosti může lišit až o tři velikostní skupiny," říká Mayerová.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Řetězce vozí z větších dálek: zelí z Makedonie, brambory z Francie

Dochází i zelí. Německý diskont ho vozí z Makedonie.

Nejen cibule z Nového Zélandu. Nákupní oddělení obchodních řetězců musejí sahat do větších dálek než jindy i pro jinou...

Prodej nemovitostí se vleče, na kupce bytu lidi čekají i půl roku

Dům v Lidické ulici v Praze, ve kterém vlastní byt Stanislav Gross s manželkou...

Prodat byt v Česku je stále těžší. Téměř ve všech regionech se oproti loňsku prodloužila doba inzerce. Na kupce si...

Každý Čech loni vytřídil 63 kilogramů odpadu. Nejvíce se třídí na Hradecku

Ilustrační snímek

Každý obyvatel Česka loni vytřídil v průměru skoro 63 kilogramu papíru, plastů, skla a nápojových kartonů. To je o tři...

Najdete na iDNES.cz