Kolik činila celková výroba českých pivovarů v hektolitrech, zatím není známo. Čísla za celý trh, včetně pivovarů, které nejsou ve svazu, budou k dispozici na začátku léta. Vzhledem k tomu, že pivovary v Českém svazu pivovarů a sladoven vyprodukují přes 90 procent tuzemské produkce, lze odhadnout, že celková výroba se bude pohybovat okolo 18,7 milionu hektolitrů. V roce 2008 se přitom v Česku uvařilo 19,8 milionu hektolitrů piva.
"Tuzemské pivovarnictví je podobně jako jiná odvětví postiženo poklesem poptávky, i když to nelze říct o všech pivovarech," popisuje situaci v oboru výkonný ředitel svazu Jan Veselý. V meziročním srovnání si polepšily zejména menší pivovary, stoprocentně však první část Veselého komentáře platí na trojici obrů - Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen a Heineken. Tito výrobci přitom ovládají zhruba tři čtvrtiny trhu.
Prazdroji a Heinekenu klesla výroba o pět procent, Staropramenu dokonce o sedm. V loňském roce také přestala po deseti letech růst spotřeba nealkoholického piva. Jediným druhem, který si decentně polepšil, jsou ležáky. Tato změna ovšem nemusí jednoznačně znamenat, že čeští pivaři přešli od slabších k silnějším pivům. Velký vliv na čísla měl krok Plzeňského Prazdroje, který začal vyrábět jedenáctistupňový Gambrinus, jenž je řazen právě do kategorie ležáků.
Statistiky ovlivnil i krok Heinekenu, který masivní reklamní kampaní podpořil jedenáctistupňový Zlatopramen v PET lahvích. Právě umělohmotné obaly zažily v loňském roce raketový vzestup. Jejich prodeje se zvýšily 45násobně.
Tahounem jsou právě pivovary ze skupiny Heineken, které dosud pivo do plastu stáčí na Slovensku, ale mají v plánu výstavbu stáčecí linky i v areálu pivovaru Starobrno. Jednička na trhu - Plzeňský Prazdroj - zatím do plastu stáčí pouze své nejlevnější značky - Klasik a Primus.