Z vyjížďky

Z vyjížďky | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Golf už neletí. Češi raději utrácejí za kola a zahradní trampolíny

  • 39
Za cyklistické vybavení Češi loni utratili miliardy. Více než za kterýkoliv jiný sport. V průměru si lidé pořizují kolo zhruba za deset tisíc korun. Více než v minulých letech se však utrácí i za ostatní sporty. Fenoménem poslední doby jsou zahradní trampolíny.

Češi jsou národem cykloturistů. Jenom v obchodech, které spolupracují se srovnávačem cen Heureka.cz, utratili loni přes pět miliard korun za sportovní vybavení. Téměř třetina z toho šla přitom na kola a cyklistickou výbavu.

Prodeje sportovních potřeb v roce 2017 podle Heureka.cz vzrostly meziročně o 23 procent, internetový obchod Mall.cz hlásí růst oproti roku 2016 o více než deset procent.

„Lidem dnes mnohem více záleží na tom, jak odpočívat, a hledí si zdravého životního stylu. I proto do sportovního vybavení neváhají investovat více peněz než v minulých letech,“ říká Ladislav Vichánek z e-shopu InSPORTline.cz, který byl srovnávačem Heureka.cz za loňský rok vyhodnocen jako Top značka podle obratu.

Podle ředitele Heureka.cz Tomáše Bravermana je cyklistika ve srovnání s vybavením na zimní sporty dvakrát silnější. Nejoblíbenější jsou podle něj kola v průměru za deset tisíc korun, běžně si však lidé pořizují i dražší. V internetovém obchodě Mall.cz stálo průměrné kolo loni sedm tisíc korun.

Po cyklistice lidé nejvíce utráceli za fitness. Tato kategorie se na prodejích sportovního vybavení podílela z 23 procent, tedy více než miliardou korun.

Podle tiskového mluvčího Mall.cz Jana Řezáče lidé v poslední době nakupují více vybavení pro sportování doma. „Meziročně se zvyšuje především prodej doplňků, jako jsou činky, posilovací gumy nebo balanční míče. Větší fitness stroje se prodávají spíše v kamenných obchodech,“ uvádí Řezáč.

Češi a sportovní vybavení.

„Fenoménem sportovního vybavení posledních let jsou zahradní trampolíny. Z velké kategorie fitness vybavení tvoří skoro pětinu celého obratu,“ prohlašuje Braverman. Nejprodávanějšími výrobky uplynulého roku byly trampolíny Marimex.

Podobně jako trampolíny se prodávají také běžecké pásy, sporttestery a computery. Trampolíny jsou nejlevnější v lednu, nejdražší v březnu až srpnu.

Golf ani fotbal už neletí

Snaha o zdravý životní styl se odráží také v rostoucím zájmu o produkty sportovní výživy a potravinové doplňky. „Sportovní výživa je na internetu obrovským trendem, meziročně roste ještě o desetinu výrazněji než celý trh.

Češi začali výživové doplňky a proteiny častěji zařazovat do svých jídelníčků, a to i v případech, kdy aktivně nesportují,“ tvrdí Braverman. Podle něj jde často o lidi, kteří se rozhodnou zhubnout nebo snížit nadváhu.

Čtvrtou nejpopulárnější kategorií jsou outdoorové sporty. „Žhavým trendem posledních let je kempování, kde meziročně sledujeme nárůst prodejů,“ zmiňuje Řezáč. Zákazníci jsou v tomto segmentu poměrně konzervativní a sahají především po známých značkách, jako je Coleman či Husky.

Zajímavě rostou také menší, spíše specializované podsekce. Jedná se například o vodní sporty, střelecké sporty, konkrétně Airsoft, nebo jezdectví. Nečekaný je naopak citelný propad prodejů golfového vybavení. „Před pár lety byl golf velkým hitem internetu, letos však meziročně jeho obliba klesá,“ doplňuje Braverman. Meziročně se propadá také obliba fotbalu. Míčové sporty v porovnání s loňskem stagnují.

Online zákazníci podle Vichánka vyžadují kvalitnější služby a větší nákupní komfort než dříve. „Běžnou věcí již je to, že nakupují z mobilního telefonu cestou z práce a očekávají, že vybavení budou mít nejpozději druhý den doma. Populární je i prodloužená záruka nebo montáž přímo doma,“ sdělil Vichánek.