Proč jsou ceny potravin vyšší než u našich západních sousedů?
Obecně platí čtyři základní faktory, které určují cenu na daném trhu. Nejzásadnější je to, jakou cenu samotný spotřebitel akceptuje. Proč by prodejce zboží za takovou cenu neprodával? Jak se říká, že hloupý je ten, který prodává příliš levně, nebo příliš draze. V prvním případě se firma okrádá o zisk. Ve druhém nastane situace, kdy se zboží přestane prodávat.
Druhým faktorem jsou úspory z rozsahu. Řekněme, že výrobce musí investovat třeba do obalu. Ten bude stejný a zhruba stejně drahý ve všech zemích, kde působí. Ovšem počet zákazníků, kterým to na daném trhu výrobce prodává, je jiný. V Česku je deset milionů obyvatel, v Německu osmdesát. Takže už jen tento náklad se rozpustí buď v menším, nebo větším počtu prodaných kusů. Čím větší trh, tím je cena jednoho výrobku nižší.
Z drahého piva se snáze dělají slevy a do akčních letáků potřebujete trháky typu Pilsner Urquell.