Řetězce snižují ceny potravin, které jsou nejvíc vidět.

Řetězce snižují ceny potravin, které jsou nejvíc vidět. | foto: Profimedia.cz

Ceny jídla létají. Ale hlavně vzhůru

  • 153
Cenovky v obchodech jsou neposedné. Řetězce upravují každý den stovky cen nahoru i dolů. Většina jich však poslední měsíce končí s vyšší částkou. Například 14 hypermarketů Tesco od začátku prosince do ledna z padesáti sledovaných položek u 29 ceny zvedlo, 4 zůstaly stejné a 17 jich šlo dolů.

Podobně třeba ve čtrnácti Albertech šlo za stejnou dobu nahoru 27 cen, devět se nezměnilo a čtrnáct jich kleslo. Ukázal to speciální průzkum pro MF DNES.

Najdou se přitom i obchody, kde šla v průměru cena dolů, ale ani to nemusí být zárukou, že celý nákup vyjde levněji. Například Lidl více položek zlevnil, než zdražil, ale celkově zákazník stejně zaplatí více. V průměru šla cena ve vzorku 140 sledovaných obchodů v zemi od první půlky prosince do počátku ledna nahoru o dvě procenta.

Akční leták Penny

Nakupujete rádi v prodejnách Penny?

Aktuální leták Penny Market i všechny nejlepší nabídky z letáků vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Víte, kde je vaše nejbližší prodejna Penny Market?

Jednotlivé obchodní řetězce se od sebe liší. Jako jediný zlevnil koš padesáti položek Penny Market. Ten také v lednu vychází jako druhý nejlevnější, zatímco v prosinci končil až na pátém místě. Penny Market tak zřejmě jen přizpůsobil ceny ve svých obchodech srovnatelné konkurenci a zdražil už dříve. Sám Penny se k tomu nevyjádřil.

Podobnou strategii měl i Plus Discount, který se počátkem prosince umístil v žebříčku obchodů jako druhý nejdražší. Od té doby už skoro ceny nezvedl.

Nejvíce, o čtyři procenta, šly ceny podle průzkumu nahoru v Intersparu či Albertu. „Ceny jsme upravili v prvním lednovém týdnu,“ říká Libor Kytýr, mluvčí Aholdu provozujícího Alberty a Hypernovy, k tomu, jestli už do cen promítli o čtyři procenta vyšší daň z přidané hodnoty.

„V žádném případě nedošlo k automatickému navyšování cen o vyšší daň,“ upozorňuje Martin Hruška, šéf Intersparu.

Co je vidět, stojí stejně
Obchodníci si dávají pozor měnit ceny hlavně u nejviditelnějšího a nejprodávanějšího zboží. Mají totiž vyzkoušeno, že lidé si pamatují a dokáží srovnat maximálně třicet cen. Přesně vysledovat, kdo jak na zvýšení daně zareagoval, nelze.

Před koncem roku začaly prudce růst ceny pečiva, mléčných výrobků a dalšího jídla s tím, jak rostly ceny surovin a chystalo se lednové zdražení energií. Ceny přitom nerostou naráz ze dne na den, ale postupně, protože každý obchod si hlídá, co dělá konkurence, aby nevyšel o moc dražší. Zvýšení daně se tak do cenových pohybů snadno schová.

„Vyšší daň se započítávala v rámci předvánočního zvyšování cen. Obchody chtěly, abychom to vzali na sebe, ale celá situace byla zmatená, takže nám to prošlo v klidu,“ popisuje jeden z výrobců mléčných výrobků, který nechtěl být jmenován.

„Ceny u kaší či mlíček šly nahoru ještě před koncem roku, v průměru o desetikorunu,“ popisuje i Lenka Hrdličková, která se doplňováním zboží a kontrolou cen živí a na starosti má třeba dětskou výživu od Nutricie.

„Regálovky se měnily hodně, někde měli ještě omylem staré, tak jsme je teď vyměňovali,“ dodává. I po Novém roce navíc pokračuje zdražování dalších potravin. Jen máslo o pár korun zlevňuje a mléko se drží zhruba stejně.

„Kdyby se nezvyšovala daň, šly by ceny dolů rychleji,“ říká šéf Globusů Petr Vyhnálek.

Cena některých mléčných výrobků pořád stoupá
Nahoru jde ale stále cena jiných mléčných výrobků jako pomazánkových másel, jogurtů či zakysané smetany. Dražší oproti prosinci jsou i těstoviny, ty nejlevnější na pultě se v průměru zvedly o skoro dvě koruny – na 11 Kč. Vyšší jsou i ceny masa, například kuřecího.

„Kuřecí řízky jsme zdražili pouze z důvodu vyšších dodavatelských cen,“ říká mluvčí Aholdu Libor Kytýr.

Ve 13 sledovaných Hypernovách zdražily za měsíc ze 132 na 144 korun. V Albertech, patřících stejné společnosti, se za vyšší cenu prodávaly už v prosinci. Obchody také najíždějí na vyšší ceny postupně. Třeba přírodní mattonka se někde ještě prodává za původních 11,90 koruny, někde už ji obchody i v rámci jednoho řetězce prodávají za 12,50 a někde už stojí zřejmě konečných 14,90 koruny.

Jak se změnily ceny

Za 30 dnů, stejný koš zboží

Albert + 4,1 %
Interspar + 4,0 %
Hypernova + 3,7 %
Tesco hypermarket + 3,1 %
Tesco supermarket + 3,0 %
Kaufland + 2,6 %
Globus + 2,0 %
Billa + 1,0 %
Lidl + 0,8 %
Plus Discount + 0,4 %
Penny Market - 1,2 %

pramen: výpočty MF DNES, průzkum PPM

Pocítili jste zdražení potravin?

celkem hlasů: 7188

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 30. ledna 2008. Anketa je uzavřena.

Ano, nákup mě nyní vyjde dráž
Ano, nákup mě nyní vyjde dráž 5471
Nevím, nesleduji to
Nevím, nesleduji to 1075
Ne, nestojí o moc víc
Ne, nestojí o moc víc 642