Škodovky už zdražily, další automobilky je chtějí následovat v lednu (ilustrační foto)

Škodovky už zdražily, další automobilky je chtějí následovat v lednu (ilustrační foto) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Ceny aut už neklesnou. První zdražila Škoda, další se přidají v lednu

  • 224
Oslabení koruny výrazně prodraží dovoz nových automobilů ze zahraničí, což se týká zhruba šedesáti procent všech prodaných vozů. Ceny aut jsou v současnosti na minimu, dál už klesnout nemůžou. Hlavní zdražení má přijít až v lednu, už nyní ovšem ceny zvedla domácí automobilka Škoda Auto.

Škoda Auto kurz koruny uvádí jen jako jeden z důvodů zvýšení cen, přestože velkou část dílů nakupuje v eurech. Podle mluvčího Vítězslava Pelce by zdražila i bez změny kurzu. "V současné době čelí celé odvětví automobilového průmyslu rostoucí ceně vstupů, což se logicky projeví i růstem ceny finálního výrobku," řekl Pelc. Největší změnu Škoda udělala v ceníku Octavií RS, kde cena stoupla o deset tisíc.

"Nezaznamenali jsme kvůli tomu pokles zájmu, navíc se zdražení nedotklo akčních modelů. Spíše si myslím, že někteří kvůli obavám ze zdražení budou chtít kupovat auto ještě letos," říká Radek Donner z NH Car.

"Evropský automobilový průmysl počítá výhradně v eurech. Změna kurzu se tedy dříve či později musí promítnout do cen nových aut," říká Jan Linhart, který má v poradenské firmě KPMG na starosti automobilový průmysl. Bez ohledu na intervenci zaznamenali nárůst cen i statistici z ČSÚ, v září a říjnu poprvé po mnoha letech ceny stouply.

Ostatní automobilky však zatím vyčkávají, krok Škody Auto jim může případné zdražení ulehčit, protože některé značky vyčkávají na rozhodnutí lídra trhu. Podobné to je například u pivovarů, kde většina menších hráčů čeká, jaké zdražení ohlásí Plzeňský Prazdroj.

Zdražovat se nikomu nechce

Například podle Martina Linharta, mluvčího Fordu, je současná situace pro importéry nevýhodná. "Marže při prodeji nových automobilů jsou většinou tak nízké, že je v nich velmi obtížné rozpustit jakékoliv navýšení nákladů. Pokud se tedy kurz nezmění, budeme i my nuceni časem zdražit," řekl Linhart. Podle něj se tak nestane dříve než v lednu. Podobně mluví i další automobilky.

Obav ze zdražení mohou využít k nalákání zákazníků, kteří by nákup třeba odkládali, většina proto mluví o zdražení až od ledna.

"Zdražovat se nikomu moc nechce, protože poptávka je stále oslabená a vyšší cena může některé zákazníky odradit. Část vozů, které byly nakoupeny ještě za silnější korunu, tak pravděpodobně zůstane za stávající ceny, nová dovezená auta nejspíš budou dražší," říká Jan Malý z automobilové expertní skupiny PwC.

Největší skok čeká přitom hlavně segment střední a vyšší třídy, kde nepanuje takový boj o zákazníky. "Konkurence v nižší střední třídě příliš prostoru k růstu cen nedává," podotkl Malý.

Podle něj se dá čekat, že i někteří výrobci omezí výbavu u základních verzí modelů za nejnižší cenu, jen aby tuto cenu lákající ke koupi nemuseli zvyšovat. "Někteří výrobci k tomu již přistoupili. Výrobci jistě využijí všech možností k tomu, aby nemuseli zvyšovat ceny," potvrdil Malý.

Česko je už dnes u velké části modelů především v nižší střední třídě nebo malých vozidlech jedním z nejlevnějších v Evropě. Například cena nového Fordu Focus začíná u nás na 300 tisících, v Německu vyjde o sto tisíc dráž, i když se výbavy mohou lišit. Podobné rozdíly jsou i u dalších modelů jiných značek. "Ceny pro jednotlivé evropské trhy se stanovují individuálně s ohledem na kupní sílu a na cenovou úroveň konkurence," vysvětluje rozdíly Linhart.

Rozdíly ještě více způsobí růst reexportů, tedy aut, která se v Česku jen oficiálně prodají a registrují a vzápětí mizí za hranice. Ty však deformují čísla o českém trhu.