Provoz pendolina provázejí problémy. Ilustrační foto

Provoz pendolina provázejí problémy. Ilustrační foto | foto: Libor Teichmann, MF DNES

ČD se omluvily za poruchy pendolina a zlevnily

  • 64
Poruchy rychlovlaku Pendolino přiměly jejich provozovatele České dráhy k akci. Dopoledne se prostřednictvím tiskové zprávy omluvily cestujícím za nepříjemnosti. Odpoledne omluvu ještě rozšířily a snížily jízdné mezi Prahou a Ostravou o pětinu.

ČTĚTE TAKÉ:
Kvůli vadnému softwaru stála další dvě pendolina

Sleva bude platit od 13. ledna do odvolání, uvedl tiskový mluvčí drah Petr Šťáhlavský v tiskové zprávě. Cestující, kteří si už lístek koupili v předprodeji, dostanou kompenzaci v pokladně po dojezdu vlaku. Základní jízdné zatím vyšlo na 500 Kč.

Dosud dráhy poruchy řešily tak, že v případě problémů peníze vracely, a to podle přepravních podmínek: cestující obdrželi zpět buď pětinu tarifu, nebo 200 Kč.

Mrazivá hodina v Zábřehu
Ve středu se souprava jedoucí z Prahy do Ostravy asi na hodinu zastavila v Zábřehu na Moravě. V mrazivém zimním počasí nefungovalo topení a prokřehlé cestující vysvobodil až vlak IC Košičan. - více zde

Důvodem byla chyba v obslužném softwaru. Pokud k ní dojde, neznamená to, že se vlak stane neovladatelným. Může dojet do nejbližší stanice, dál ale pokračovat nemůže. To se stalo i při středeční závadě. Pak ho dráhy odtáhnou.

Další poruchy na sebe nenechaly dlouho čekat. Ve čtvrtek ráno se zastavily hned dva spoje, opět kvůli provozním závadám. - více zde

ČD: Vinu nese výrobce
A kdo za poruchy může? Podle Českých drah výrobce, společnost Alstom. "Zodpovědnost za provozní spolehlivost vlaků Pendolino leží plně na straně výrobce," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Za nepohodlí se cestujícím omluvil.

Podle mluvčího jsou dobrné poruchy spojené se zaváděním vlaků do plného provozu běžné. I tak ale už drahám pomalu dochází trpělivost. Proto Alstom vyzvaly k "okamžitému zajištění nápravy a minimalizace obdobných problémů."

Na bedrech výrobce je podle drah nejen zodpovědnost za provoz a záruční servis, ale také záruka, že dráhy budou moci odvést služby, za které si jejich zákazníci zaplatili.

"Spokojenost a kvalita služeb zákazníkům je primárním zájmem Českých drah a v návaznosti na to požadují od výrobce příslušné garance," uvedl Šťáhlavský v tiskovém prohlášení. Později upřesnil, že experti z Alstomu se chystají soupravy znovu prohlédnout a zjistit příčiny závad. 

Dráhy dělají pro nápravu co mohou, protože si samy uvědomují, že poruchový provoz jejich vlajkové lodi jim kazí image. Zvlášť v souvislosti s marketingovou kampaní na pendolino, kterou provázel slogan "Lepší, než jste čekali", vzbuzují současné problémy ironické úsměvy.

Plné jízdné mezi Prahou a Ostravou přitom stojí 500 Kč, v první třídě ještě o stovku dráž. Cestující mají možnost jet i na klasickou jízdenku, která s použitím Z karty přijde na 260 Kč. Pak ale musí ještě přikoupit povinnou místenku za 200 Kč. Jízda třídou IC přijde s použitím karty Z na 320 Kč.

,