Útok na modré zóny, sdílená auta chtějí parkovat levněji

  5:05aktualizováno  5:05
Modré zóny v Praze slouží od února nejen parkujícím rezidentům, ale i sdíleným vozům carsharingových firem. Díky opatření, jehož cílem je ulevit přetíženému centru města, platí tyto společnosti pouze minimální poplatky. Nyní chce podobnou parkovací výhodu pro svoje klienty i služba HoppyGo, která propojuje lidi, jež sdílejí svá vlastní auta.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Yan Renelt, MF DNES

Parkovací výhoda se dnes vztahuje pouze na firmy, které vlastní flotily aut, jež jsou pak sdíleny jejími klienty. Lidé, kteří pouze půjčují vlastní vozidlo prostřednictvím mobilní aplikace, v modré zóně levněji neparkují. Nyní se to pro síť svých 1 ­500 klientů snaží s magistrátem vyjednat ředitel služby HoppyGo Jan Charouz.

„Jsme zatím ve vyjednávání na začátku,“ uvedl Charouz s tím, že v ­první řadě je potřeba se s městem shodnout na tom, co přesně sdílení vozů fyzickými osobami znamená. Hlavní totiž je, aby systém někdo nechtěl zneužít tím, že by půjčování fingoval, aby ušetřil za parkovací kartu. Ta pro první vozidlo stojí 1­ 200 korun. Druhé vozidlo rezidenty vyjde na sedm tisíc a třetí a další vozidlo na více než 24 tisíc korun.

Jednou z možností je, že by se stanovil povinný minimální počet hodin, po které musí být vozidlo zapůjčeno. Pokud by ho vůz splnil, nemusel by platit za parkovací kartu. V současnosti zvýhodněného parkování v Praze využívá podle předsedy Asociace českého carsharingu Hynka Homoly na 600 vozidel. Ročně za vozidlo platí provozovatel stokorunu a může s ním parkovat na modrých a fialových zónách libovolné městské části. Bez tohoto zvýhodnění si Homola fungování služby nedokáže představit.

Carsharing v Česku

Podpora sdílených aut se navíc z ­Prahy přesouvá do dalších velkých měst. Bezplatně mohou carsharingové firmy nově parkovat například v centru Brna, dodal Homola, který je manažerem carsharingové firmy Car4Way.

Model bezplatného parkování by navíc měl fungovat obráceně. Při klasickém sdíleném půjčování, kdy je auto v ­majetku carsharingové firmy, se zlevněné parkování vztahuje na čas, kdy čeká na nového zákazníka. „U modelu půjčování klient–klient by měly úlevy z parkování platit jen v momentě, kdy je auto půjčené a jezdí s ním někdo jiný než jeho majitel,“ doplnil provozní ředitel HoppyGo Petr Dörner.

Zatímco u klasického carsharingu si lidé zpravidla půjčují vůz na konkrétní jízdu po městě, u půjčování mezi lidmi jde o delší zápůjčku, v ­průměru na tři a půl dne. I na tuto dobu se podle Charouze vyplatí si zvýhodněné parkování zařídit.

Náhrada za MHD

Po technické stránce není problém zajistit, aby člověk parkování ve své zóně aktivoval jediným kliknutím. Zprostředkovatel totiž má od člověka, který si půjčuje auto, občanský průkaz a na něm je údaj o ­trvalém pobytu. Při objednávce si klient pouze zaklikne, že chce v místě bydliště zaparkovat. Je v jednání, zda by to bylo zdarma, nebo by za to půjčující platil nějaký drobný poplatek, uvedl Charouz.

Jednání se zástupci carsharingových služeb magistrát potvrdil. Zatím ale podle mluvčího Víta Hofmana platí, že takzvané peer-to-peer služby, tedy půjčování vozidel mezi lidmi navzájem, povahu městem podporovaného carsharingu nesplňují.

Půjčování aut místo jejich vlastnění města podporují a na řadě míst má tato služba podobná zvýhodnění jako městská hromadná doprava. Podle zkušeností ze zahraničí, kde carsharing funguje delší dobu, dokáže jedno efektivně sdílené vozidlo ušetřit stání pro deset až patnáct osobních aut, dodal Homola.

Praha nicméně podporuje jen některé typy sdílených služeb. Podle usnesení rady z roku 2016 musí splnit 13 podmínek, z nichž některé vylučují z bezplatné dopravy služby typu Uber, případně firemní flotily sdílených vozů, které si může zapůjčit jen omezená skupina zaměstnanců konkrétní společnosti.

Alternativní taxislužby z bezplatného parkování v pražských ulicích vylučuje omezení, že součástí sdílení vozu nesmí lidem zároveň nabízet služby šoféra s výjimkou prvního přistavení vozu. Peer-to-peer carsharing pak potřebuje dojednat vypuštění nařízení, že v osvědčení vozidla musí být jako provozovatel uveden vždy poskytovatel služby.

HoppyGo do současných rozměrů dorostl letošním spojením s konkurenční službou SmileCar ze skupiny Leo Express podnikatele Leoše Novotného, která vloni začínala s necelou padesátkou sdílených aut. V době fúze šlo o dva největší poskytovatele, a proto sloučení musel posuzovat antimonopolní úřad.

Nejvíc aut lidé zatím sdílejí v hlavním městě, přestože carsharingové firmy pokukují i po dalších velkých městech v Česku. Smysl jejich podnikání spočívá v tom, že se lidem ve městech nevyplatí do práce dojíždět vlastním autem, protože mohou jezdit MHD a na víkend si vůz půjčit.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Zloději DPH se zapotí, podvody na daňových vratkách prakticky vymizely

Peníze zabavené při zásahu Daňové Kobry

Finanční úřady přestaly spoléhat na to, že většina poplatníků je poctivá. Vratky na DPH vyplácejí až po prověření dat z...

Zdravý rozum zvítězí, věří exportéři. Pokud ne, na hranicích budou fronty

Odpůrci brexitu demonstrují v Birminghamu během konference Konzervativní...

Špatná zpráva. Tak hodnotí Asociace exportérů úterní odmítnutí dohody o brexitu v britském parlamentu. Může být ale...

Cena dřeva za rok klesla o polovinu. Na kůrovci se dá ale i dobře vydělat

Práce s motorovou pilou je hlučná. Ve Žďáru to bude v neděli problém.

Pro majitele lesů je to pohroma. Cena za kůrovcové dřevo balancuje na hranici ziskovosti a nic nenapovídá tomu, že se...

Najdete na iDNES.cz