Pondělí 25. ledna 2021, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 25. ledna 2021 Miloš

V Česku se rozjíždí byznys zaměřený na gaye, učí se i tuzemské firmy

  2:59
Růžový dolar, růžová libra, příručky o tom, jak přilákat růžové peníze. Na západ od Česka se firmy systematicky snaží oslovit klienty z gay a lesbické komunity, protože tam cítí peníze. V Česku to jde pomaleji, ale i tuzemské firmy v turistickém ruchu a nadnárodní značky začínají cítit zajímavou příležitost.

Gayové a lesby představují pro firmy zajímavou obchodní příležitost (iustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Cestovní kancelář Eso Travel už čtvrtým rokem nabízí pod značkou PinkGo zájezdy pro gaye a lesby. "Naše klientela je nadprůměrně internetově sběhlá proti běžné populaci, takže jim musíme nabídnout něco velmi zajímavého, co sami nejsou schopni si najít," vysvětluje marketingový ředitel cestovky Hynek Špinar. Firma má vytipované gayům přátelské hotely a dokáže klientům poradit, jak se chovat na veřejnosti v jiné kultuře.

Oblíbené je například španělské letovisko Sitges, Kanárské ostrovy, řecký ostrov Mykonos nebo izraelský Tel Aviv. Ročně cestovka odveze 150 klientů.

Zaměřit se pouze na gay klientelu je v Česku obtížné; je to jen část potenciálních zákazníků. "Mám kavárnu, kam lidé z gay komunity chodí, ale necílím vyloženě na tuto klientelu," popisuje Richard Hrádek, majitel Café Café baru v centru Prahy. Svůj podnik označuje za gay friendly, tedy přátelský.

Gay marketing začíná být v Česku aktuální

To, jak přistupují firmy v Česku k homosexuálním zákazníkům, se dá vyčíst z reklamy v gay magazínech. Třeba dvouměsíčník Lui, který se proslavil rozhovorem s Mirkem Topolánkem, žije z inzerce. Inzerují v něm módní či automobilové značky i letecké společnosti.

Jak se mění trendy v reklamě Čtěte ve středu, 14. srpna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"V Česku začíná být gay marketing aktuální téma. Donedávna se firmy obávaly, že touhle profilací by mohly přijít o heterosexuální část klientely, ale tak to není," vysvětluje Jakub Starý, šéfredaktor Lui.

Firmy podle Starého mají na výběr z různě opatrných strategií při oslovování homosexuálních zákazníků. Někdy značky prostě jen inzerují své standardní reklamy v magazínech pro gaye a lesby. "Dlouhodobě náš časopis spolupracuje s Metropolí Zličín, která nabízí módní značky, a móda gaye zajímá," vysvětluje Starý.

Méně často firmy do svých reklam v masových médiích přidají kódovanou zprávu, barvy duhy. Jen některé značky si troufnou široké veřejnosti prezentovat reklamu se dvěma partnery stejného pohlaví, kde dva muži nebo dvě ženy vystupují jako partneři, navíc si to mohou dovolit jen v některých zemích. V Česku měly tiskové reklamy se dvěma muži například Hornbach nebo Komerční banka.

Gayové neumějí jen utrácet, ale i dobře prodávat

Téma lákání růžových peněz se aktuálně řeší například ve Švédsku. Tam se rozhodli napsat příručku pro firmy, jak správně zacílit na gay a lesbickou komunitu. Její kupní sílu tam odhadují na 15 miliard dolarů (300 miliard Kč). Z 1 146 firem, které se účastnily průzkumu Švédské federace majitelů firem, jen devět uvedlo, že se zaměřují v marketingu na homosexuální komunitu. Příručka má obsahovat tipy, jak mají firmy vytvářet genderově neutrální pracoviště a inzerci. "Může to být prosté, například zeptat se někoho na jeho partnera, a nikoliv přímo na manželku," říká Elisabeth Thand Ringqvistová.

Představa, že homosexuálové a lesby coby potenciální zákazníci utratí více, ale není univerzální. "Ze zkušenosti bych řekl, že ve vztahu gayů k penězům je to stejné jako v obecné populaci. Od těch, kteří zoufale vyhlížejí výplatu, až po multimilionáře. Od těch, kteří neudrží korunu, po vynikající obchodníky na kapitálových trzích," popisuje Petr Stuchlík, ředitel finančně poradenského Fincentra.

Gayové však umějí nejen utrácet, ale i dobře prodávat. "Prodej luxusního zboží je prodej emocí, a pokud chcete mít v luxusním butiku mužský personál, tak homosexuální muž umí projevit emoce spíš než heterosexuál," myslí si Vladan Hájek, který se dlouhodobě věnuje byznysu s luxusními doplňky. Podle něj, když přijde nakupovat heterosexuální pár, muž na gay prodavače nemusí žárlit a žena má zase v prodavači spojence, který jí pomůže přimět muže k rozhodnutí o koupi.

Autor:

Daňové přiznání za rok 2020

Interaktivní daňové formuláře vám usnadní práci, protože umí vypočítat daně za vás. Termín pro odevzdání formuláře a úhradu daně za rok 2020 připadá na 1. dubna 2021.

  • Nejčtenější

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Česká módní značka Pietro Filipi chce propustit všechny zaměstnance

Česká módní značka Pietro Filipi chce propustit všechny zaměstnance svých 23 obchodů. Podle poslední účetní závěrky ve...

Švédsko znervózňuje rostoucí příjmová nerovnost. Daně už není kam zvedat

Počet švédských milionářů od roku 2019 prudce roste, zatímco finanční situace ostatních obyvatel se příliš nelepší....

Železničáři zruší stovky přejezdů, řidiče čekají zajížďky

Od Nového roku se Správě železnic otevřela cesta, jak snadno, rychle a hromadně rušit železniční přejezdy. Jen během...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Gates koupil obrovské zemědělské pozemky. Experti řeší, co tam vznikne

Zakladatel Microsoftu a filantrop Bill Gates je podle informací zahraničních médií největším soukromým vlastníkem...

Poslali jste životopis a marně čekáte na reakci. Proč jiným odpovědí, ale vám ne

Premium Jak žádají o práci bílé límečky a jak ty modré? Na koho nasazují personalisté robota? A proč se zájemcům o práci z...

Malý stěhovák pro rodinu. Měřili jsme, který kombík je ten nejlepší

Premium Ve velkém testu jsme srovnali tři kompaktní kombíky, které mohou být alternativou populární octavie. Navíc nejsou tak...

Jak bude za času Vodnáře? Býci se dočkají lásky, dařit se bude Pannám

Premium Vládu na nebi si jednotlivá znamení zvěrokruhu předávají podle toho, jak do nich vstupuje Slunce, což bývá vždy kolem...

  • Další z rubriky

Když nedá peníze banka, pomůže startup. Alternativní financování firem vzkvétá

Premium Pandemie značně zkomplikovala cestu podnikatelů k­ úvěrům. O velké půjčky na investice se žádá málo, firmy nevědí, co...

Do divadla s negativním testem? Nejspíš od února, řekl v Rozstřelu Havlíček

Protiepidemický systém PES čekají další změny. Od února by se mohla vnitřní sportoviště nebo například divadla otevřít...

Průmyslové srdce Česka mělo loni zástavu. Výroba Škody spadla o 17 procent

Škoda Auto loni vyrobila ve svých českých závodech 753 013 vozů, což je o 17 procent méně, než v roce 2019. Důvodem...

Z drobných věřitelů se stávají dlužníci, tvrdí Exekutorská komora

Finanční polštáře odnesla pandemie. Aby stát zamezil vzniku masy nových dlužníků a ulehčil situaci těm starým, přijal...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Analytik: Evropa byla od blackoutu setiny. Bez ČR by to Rakousko nezvládlo

8. leden 2021 se mohl stát skutečným „černým dnem”. Evropě totiž hrozil blackout, tedy masivní výpadek dodávek...

Dalibor Janda leží ve vážném stavu v nemocnici na koronární jednotce

Dalibor Janda (67) byl hospitalizován v pražské Fakultní nemocnici Královské Vinohrady. Zpěvák leží ve vážném stavu na...

Mamograf nádor neodhalil. Nechala jsem si vzít obě prsa, říká Kuklová

Michaela Kuklová prožívala před časem těžké chvíle. Po složité diagnostice karcinomu prsu, kdy sama cítila, že je něco...

Žiji s manželem v polyamorii. Jen o sex nejde, říká Těžká z dokumentu V síti

Terezu Těžkou (25) znají diváci jako jednu z hlavních představitelek náctiletých dívek v dokumentu o sexuálních...

Česká módní značka Pietro Filipi chce propustit všechny zaměstnance

Česká módní značka Pietro Filipi chce propustit všechny zaměstnance svých 23 obchodů. Podle poslední účetní závěrky ve...