Pátek 19. srpna 2022, svátek má Ludvík
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 19. srpna 2022 Ludvík

V Česku se rozjíždí byznys zaměřený na gaye, učí se i tuzemské firmy

  2:59
Růžový dolar, růžová libra, příručky o tom, jak přilákat růžové peníze. Na západ od Česka se firmy systematicky snaží oslovit klienty z gay a lesbické komunity, protože tam cítí peníze. V Česku to jde pomaleji, ale i tuzemské firmy v turistickém ruchu a nadnárodní značky začínají cítit zajímavou příležitost.

Gayové a lesby představují pro firmy zajímavou obchodní příležitost (iustrační snímek). | foto: Profimedia.cz

Cestovní kancelář Eso Travel už čtvrtým rokem nabízí pod značkou PinkGo zájezdy pro gaye a lesby. "Naše klientela je nadprůměrně internetově sběhlá proti běžné populaci, takže jim musíme nabídnout něco velmi zajímavého, co sami nejsou schopni si najít," vysvětluje marketingový ředitel cestovky Hynek Špinar. Firma má vytipované gayům přátelské hotely a dokáže klientům poradit, jak se chovat na veřejnosti v jiné kultuře.

Oblíbené je například španělské letovisko Sitges, Kanárské ostrovy, řecký ostrov Mykonos nebo izraelský Tel Aviv. Ročně cestovka odveze 150 klientů.

Zaměřit se pouze na gay klientelu je v Česku obtížné; je to jen část potenciálních zákazníků. "Mám kavárnu, kam lidé z gay komunity chodí, ale necílím vyloženě na tuto klientelu," popisuje Richard Hrádek, majitel Café Café baru v centru Prahy. Svůj podnik označuje za gay friendly, tedy přátelský.

Gay marketing začíná být v Česku aktuální

To, jak přistupují firmy v Česku k homosexuálním zákazníkům, se dá vyčíst z reklamy v gay magazínech. Třeba dvouměsíčník Lui, který se proslavil rozhovorem s Mirkem Topolánkem, žije z inzerce. Inzerují v něm módní či automobilové značky i letecké společnosti.

Jak se mění trendy v reklamě Čtěte ve středu, 14. srpna

MF DNES v počítači
MF DNES pro iPad a iPhone

"V Česku začíná být gay marketing aktuální téma. Donedávna se firmy obávaly, že touhle profilací by mohly přijít o heterosexuální část klientely, ale tak to není," vysvětluje Jakub Starý, šéfredaktor Lui.

Firmy podle Starého mají na výběr z různě opatrných strategií při oslovování homosexuálních zákazníků. Někdy značky prostě jen inzerují své standardní reklamy v magazínech pro gaye a lesby. "Dlouhodobě náš časopis spolupracuje s Metropolí Zličín, která nabízí módní značky, a móda gaye zajímá," vysvětluje Starý.

Méně často firmy do svých reklam v masových médiích přidají kódovanou zprávu, barvy duhy. Jen některé značky si troufnou široké veřejnosti prezentovat reklamu se dvěma partnery stejného pohlaví, kde dva muži nebo dvě ženy vystupují jako partneři, navíc si to mohou dovolit jen v některých zemích. V Česku měly tiskové reklamy se dvěma muži například Hornbach nebo Komerční banka.

Gayové neumějí jen utrácet, ale i dobře prodávat

Téma lákání růžových peněz se aktuálně řeší například ve Švédsku. Tam se rozhodli napsat příručku pro firmy, jak správně zacílit na gay a lesbickou komunitu. Její kupní sílu tam odhadují na 15 miliard dolarů (300 miliard Kč). Z 1 146 firem, které se účastnily průzkumu Švédské federace majitelů firem, jen devět uvedlo, že se zaměřují v marketingu na homosexuální komunitu. Příručka má obsahovat tipy, jak mají firmy vytvářet genderově neutrální pracoviště a inzerci. "Může to být prosté, například zeptat se někoho na jeho partnera, a nikoliv přímo na manželku," říká Elisabeth Thand Ringqvistová.

Představa, že homosexuálové a lesby coby potenciální zákazníci utratí více, ale není univerzální. "Ze zkušenosti bych řekl, že ve vztahu gayů k penězům je to stejné jako v obecné populaci. Od těch, kteří zoufale vyhlížejí výplatu, až po multimilionáře. Od těch, kteří neudrží korunu, po vynikající obchodníky na kapitálových trzích," popisuje Petr Stuchlík, ředitel finančně poradenského Fincentra.

Gayové však umějí nejen utrácet, ale i dobře prodávat. "Prodej luxusního zboží je prodej emocí, a pokud chcete mít v luxusním butiku mužský personál, tak homosexuální muž umí projevit emoce spíš než heterosexuál," myslí si Vladan Hájek, který se dlouhodobě věnuje byznysu s luxusními doplňky. Podle něj, když přijde nakupovat heterosexuální pár, muž na gay prodavače nemusí žárlit a žena má zase v prodavači spojence, který jí pomůže přimět muže k rozhodnutí o koupi.

Autor:
  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Ve svetrech za záchranu hospodářství. Stát v nouzi omezí teplo i domácnostem

V případě nedostatku plynu by stát přistoupil k omezení dodávek tepla do domácností, aby udržel v chodu klíčové složky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Alzu nečekaně opouští klíčový muž Tomáš Havryluk

Největší český internetový obchod alza.cz přišel nečekaně o místopředsedu představenstva. Firmu prakticky ze dne na den...

O čtyři stupně méně. Bazény kvůli drahým energiím sníží teplotu vody

Provozovatelé bazénů budou kvůli vysokým cenám energií nuceni razantně snížit teplotu vody na zhruba 22 stupňů ze...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jaderný obrat v Německu. Tři poslední atomové elektrárny zůstanou v provozu

Německo kvůli energetické krizi neuzavře v prosinci své poslední tři jaderné elektrárny a nechá je v provozu, uvedl...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Zrušit, či ponechat? Koalice se pře o budoucnost příspěvku na stavební spoření

Premium Vláda hledá cesty, jak ulevit přetíženému rozpočtu. Variantou by mohlo být snížení či zrušení státní podpory stavebního...

Vysoké účty za energie zkrotí zateplení domu. Času už moc nezbývá

Nezateplené rodinné domy čeká v zimě tvrdý finanční náraz. Pokud nesníží spotřebu energie, roční účet za energie se jim...

Soud zahájil na popud Bakaly insolvenční řízení s Krúpou. Bakala žádá stovky milionů

Městský soud v Praze vyhlásil na popud miliardáře Zdeňka Bakaly insolvenční řízení se slovenským podnikatelem Pavolem...

Češi tráví dlouhou dobu v práci a nejsou produktivní, vyplývá z výzkumu

Česká republika obsadila 15. příčku ve srovnání kvality trhu práce napříč zeměmi Evropské unie. Má sice nejnižší míru...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Jako noční můra. Umělá inteligence předpovídá poslední selfie lidstva

Obrázky generované umělou inteligencí jsou poslední dobou zajímavou internetovou kratochvílí. Občas se však povede...

Eva Burešová porodila. S Přemkem Forejtem dali synovi netradiční jméno

Herečka Eva Burešová (29) a šéfkuchař Přemek Forejt (35) přivítali na svět prvního společného potomka. Narodil se jim...

Oldřich Navrátil přestavěl starý mlýn u Třebíče na pohádkovou chalupu

Herec Oldřich Navrátil (69) nejraději tráví čas na chalupě kousek od rodné Třebíče, kde si užívá čerstvého vzduchu a...