„Podle toho, jak oblíbený je plant-based Whopper (rostlinný burger, pozn. red.), věříme, že nové rostlinné nugety budou mít stejný úspěch,“ říká Daniel Ryška, ředitel Burger King pro Česko, Slovensko, Bulharsko a Rumunsko. Zároveň podotýká, že chutí i vzhledem jsou nugety v porovnání s masovými variantami k nerozeznání. „Tedy alespoň pro mě,“ zmiňuje.
Vegan žaluje Burger King, stoprocentně bezmasý burger totiž není „košer“ |
Již několikrát na adresu Burger Kingu mířila kritika od samotných veganů. Nelíbilo se jim, že veganské varianty jsou připravovány na stejném grilu jako ostatní masové varianty. Burger King ale tuto skutečnost netají.
„Rostlinné produkty jsou určeny pro všechny, kteří chtějí zpestřit a odlehčit svůj jídelníček. Vlastně pro flexitariány a věříme, že v Česku je takových zákazníků dost. Protože plátek do plant-based Whopperu nepřipravujeme na odděleném grilu, není určen pro vegetariány ani vegany. Stejně tak ani plant-base nugety (rostlinné nugety, pozn. red.), které se připravují ve stejné fritéze jako ty kuřecí,“ vysvětluje Ryška.
Čeští vegani krok vítají
Martin Ranninger, předseda České veganské společnosti, krok Burger Kingu vítá. „Samozřejmě nemůžeme mluvit za všechny vegany a veganky, ale my tento krok velmi vítáme a příprava na stejném grilu není dle etického i ekologického dopadu natolik klíčová jako čistě rostlinné složení,“ říká Ranninger.
„Myslíme si, že Burger King zařazením těchto novinek přibližuje veganství většinové populaci a dokáže přesvědčit mnohé flexitariány, že zvolením rostlinné varianty nepřijdou o chuťový zážitek,“ doplňuje.
Bez masa i jinde
Burger King není jediným fastfoodem, který nabízí bezmasé varianty jídel. Konkurenční McDonald´s v březnu letošního roku v Česku představil novou řadu Veggie (vegetarián, pozn. red.). Podle řetězce jsou cílovou skupinou nejen vegetariáni, ale i mladí lidé a široká veřejnost.
Specialista na kuře nabízí menu bez masa. KFC testuje veganské nugetky |
Celá řada je založená na placce s kousky zeleniny, která nahradila maso v burgeru, wrapu a salátu. „Jsme rádi, že čísla po čtyřech týdnech prodeje ukazují, že si novinka našla své zákazníky a že zařazení těchto bezmasých variant našich typických produktů do portfolia byl správný krok,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR pro McDonald’s ČR a SR.
Co se týče bezmasých jídel, pozadu není ani české KFC. Ve svých restauracích nabízí vegetariánský Halloumi Twister či Halloumi Burger. „V novém vegetariánském burgeru jsou klasické kuřecí kousky nahrazeny kyperským sýrem halloumi. Podává se s lahodnou majonézou, čerstvým hlávkovým salátem, rukolou, rajčaty a červenou cibulkou,“ říká Libor Hubík, prezident značky KFC pro Česko a Rakousko.
Oba produkty si podle něj našly své pravidelné zákazníky. A je možné, že se Češi v budoucnu dočkají i rostlinných alternativ. „Veganská verze se testuje v USA a těšíme se na to, že ji jednou možná uvedeme i na náš trh,“ zmiňuje Hubík.