British Airways válčí o Londýn

  11:28aktualizováno  11:28
Když bylo Michaele Drahoňovské dvacet let a nastoupila do svého prvního opravdového zaměstnání u British Airways, letenka byla luxusním zbožím. Do Londýna se létalo pětkrát týdně za patnáct tisíc korun, firma měla honosné sídlo v centru a kdo s ní chtěl letět, musel přinést tvrdé valuty.

Drahoňovská se od té doby vypracovala na šéfku české pobočky British Airways a osobně si prožila celou revoluci, kterou letecká doprava mezitím prošla. Ve svých třiatřiceti letech bilancuje, co si jako mladá šéfová počne se svou další kariérou.

"Kdyby mi bylo 28, rvala bych se o další postup," říká jedna z nejvýše postavených žen v domácím leteckém byznysu.

"Ale třicítka je pro ženskou magická hranice. Možná je čas se trochu zklidnit a rozmyslet, co dál," říká Drahoňovská.

Začínala jako modelka
Její oficiální životopis začíná na svět byznysu poněkud nezvykle: půlroční praxí modelky pro pražský obchodní dům Kotva.

"Už jsem si několikrát říkala, že to musím vyhodit," říká Drahoňovská a směje se, když vzpomíná, jak po revoluci s Petrem Kotvaldem a skupinou dívek objížděla republiku a předváděla šaty třeba před plnou sportovní halou ve Vítkovicích.

"Stačilo umět chodit a drbat," směje se manažerka s odstupem třinácti let.

Lákala ji práce u prestižní společnosti
Štěstí a osobní šarm Drahoňovské pomohly i na prvním postu, kdy se dostala na místo asistentky v malé zahraniční firmě, aniž pořádně mluvila anglicky.

"Asi jsem se tehdy šéfovi taky trochu líbila," vzpomíná na divoké porevoluční časy. Po dalším půlroce nastoupila k British Airways, firmě, kterou si prý už v mládí vyhlédla jako jednu z prestižních společností reprezentujících bohatý a vyspělý Západ.

K rychlé kariéře jí pomohlo i to, že přeskočila vysokou školu a dala přednost praxi.

Studovat se jí nechtělo
"Teď mi to do určité míry chybí, ale tehdy jsem si řekla, že studovat marxismus-leninismus nemám zapotřebí," říká Drahoňovská. Začít s prací hned ve dvaceti byla proti kolegyním a spolužačkám spíše konkurenční výhoda.

"Holky, kterým je dnes třicet, šly nejdřív na vysokou, pak na mateřskou a teď jsou teprve na začátku,"  prohlašuje rozvedená dáma, která je (s výjimkou přítele a psa) zcela bez závazků.

Místo univerzity a rodiny Drahoňovská stoupala ve firemní hierarchii. Po čase dostala na starosti marketing, pak přibrala Slovensko a po sedmi letech dostala možnost jít řídit pobočku do Bulharska.

"Stýská se mi po bulharském jídle, ale jinak jsem se tam naučila vážit si rodné hroudy," říká ke své zahraniční zkušenosti.

K postupu v Praze byla zahraniční praxe ve firmě nutná. V jednu dobu Drahoňovská uvažovala také o kariéře v Kazachstánu, ale tato možnost nevyšla - jak dnes říká, naštěstí.

V British Airways se však krátce poté začaly bortit ledy, firma budovala globální kulturu a pro řízení již zaběhlé pobočky v Praze bylo možné angažovat i někoho jiného než rodilého Brita.

Praha - Londýn: přituhuje
Dnes má šéfka české a slovenské pobočky British Airways tvrdší podmínky, než bývalí šéfové, kteří ji před třinácti lety přijímali. Do Londýna se létá z Prahy vůbec nejčastěji, týdně jde o 124 letů. Díky velkému zájmu britských turistů se na linku z Londýna do Prahy vrhly nově vznikající levné letecké společnosti a cena je desetkrát nižší, než když Drahoňovská u letadel začínala.

Lidé z oboru proto připouštějí, že šéfka českého zastoupení British Airways (závislého na spojích do domovského Londýna) má v dnešní době dost práce.

"Neznám trasu, kde by byla větší konkurence," říká Miroslav Kůla, prezident společnosti Travel Service, která od listopadu nabízí let na svých SmartWings do Londýna a zpět za 1980 korun bez letištních poplatků.

British Airways nyní do Londýna a zpět létají za 2990 korun bez poplatků a sázejí na image spolehlivé společnosti, což však ne vždy funguje.

"Ukazuje se, že v letecké dopravě se zákazníci řídí hlavně cenou. Je to s podivem, když společnosti vlastně svěřují svůj život," říká Drahoňovská.

I její pobočka však hlásí růst prodeje, i když v prostředí globální krize letecké dopravy jen za cenu těžkých obětí.

"Letos jsem svým lidem poprvé po čtyřech letech mohla mírně zvýšit plat," uvádí Drahoňovská. Kvůli celosvětové krizi a tlaku na úspory se její tým snížil na polovinu a pobočka se musela přestěhovat mimo centrum.

Nová generace to má těžší
Třicátníkům, kteří dnes obsazují významné manažerské posty, hrála do karet podle Drahoňovské příznivá doba.

"Dnes to mají mladí těžší. Posty jsou rozdané, všichni musí mít vysokou školu, umět dva jazyky a mít za sebou rok v Americe."

Sama však řeší dilema, zda mladým dravcům sama neuvolní prostor a nezkusí dohnat to, co zatím bylo na druhé koleji.

"Jít na mateřskou znamená, že musíte být do tří až šesti měsíců zpátky, jinak kariéra skončila," říká Drahoňovská s tím, že v třiatřiceti už je čas rozhodnout se.

Mladá šéfka české kanceláře British Airways Michaela Drahoňovská musí bojovat s tvrdou konkurencí. (29. září 2004)

Autoři:

Nejčtenější

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Další z rubriky

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

Ovzduší prospívá vítr, letadla znečišťují méně než auta, říkají meteorologové

Pavel Machálek a Eva Krtková

Povinná obměna technologií a domácích kotlů by v Česku měla přinést výrazné zlepšení kvality ovzduší, věří Pavel...

PŘEHLEDNĚ: Boj se skleníkovými plyny. Česko čeká výrazné osekávání emisí

Ilustrační snímek

O ekologii teď uslyšíme víc než dosud, Česko čeká další vlna snižování emisí skleníkových plynů. Od příštího roku se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz