Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jen potřebujeme práci, otočilo brašnářství. Už netvrdí, že krachuje

  15:22aktualizováno  16:30
Ve středu vypustila pražská firma Brašnářství Tlustý a spol., známá výrobou luxusního koženého zboží, výzvu, kde v ní naléhavě žádá o finanční injekci a záchranu byznysu. O několik hodin později je ale všechno jinak. Firmě prý žádná insolvence ani krach nehrozí, zatím. Zneužila tak síly sociálních sítí a laskavosti vlastních zákazníků? Oslovení experti tvrdí, že hospodaření firmy má skutečně problémy.
Brašnářství Tlustý

Brašnářství Tlustý | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Ještě ve středu se firma Brašnářství a spol. řítila do insolvence a hrozil jí krach, ovšem o několik hodin později nepřímo přiznává, že potřebuje jen více objednávek. Na sociálních sítích to píše jednomu ze zákazníků:

„...nikdo nekrachuje. Však jen potřebujeme práci. Jinak ten krach přijde. Kdo podniká, tak to dobře ví, jak málo někdy schází...,“ stojí pod příspěvkem.

Vyjádření firmy na sociálních sítích. (8. srpna 2024)

Zákazníci i experti takovou komunikaci považují na hraně podvodu. Podle dalších jim může spíš ublížit, než aby jim to pomohla.

„Brašnářství Tlustý teď přiznává, že lhali a nekrachují, jen chtěli marketing,“ upozornil advokát Petr Němec na X.

„Firma pravděpodobně zkusila extrémní PR taktiku. Extrémní PR taktiky mohou zafungovat, pokud jsou brilantně promyšlené a připravené,“ míní Robert Le Veneur, konzultant pro strategické řízení firem a marketér v agentuře RobertNemec.com.

„Takové praktiky, které zvolilo Brašnářství jsou daleko za etickými hranicemi marketingu a jedná se o klamání zákazníka. Vyslat do médií klamnou zprávu o blížím se krachu jim možná přineslo krátkodobý zisk, ale obávám se, že ztratili důvěru svých zákazníků,“ míní Jiří Böhm, spolumajitel komunikační agentury ABBBA Group, podle něj by společnost měla neprodleně vydat tiskovou zprávu a objasnit situaci.

„Já svým klientům vždy říkám, hlavně nelžete, dřív nebo později vás ta lež doběhne. A v dnešní digitální době vás ta lež doběhne určitě dříve než později,“ Jiří Böhm, spolumajitel komunikační agentury ABBBA Group.

Redakce iDNES.cz požádala již včera a opětovně dnes o vyjádření firmy. Nikdo zatím nereagoval. „Možná jsem použil expresivní slova. Nebylo to oficiální stanovisko, byl to lidský apel na naše zákazníky, aby nám dali ve slabé měsíce více práce,“ řekl majitel firmy Ivan Petrův Novinkám.

Podle Ondřeje Tylečka z kreativní agentury Fairy Tailors kauza s „krachujícím“ Brašnárstvím Tlustý vstoupí do dějin českého marketingu jako odstrašující příklad pro všechny značky, které by si chtěly zahrávat s důvěrou zákazníků a upřednostnit fabulaci nad autenticitou.

„Nemyslím si, že by šlo a priori o trik na zákazníky nebo snahu získat investora. Spíše je to ukázka komunikační nekompetence a nepochopení prostředí sociálních sítí, které nejsou platformou pro monolog značek, ale prostředkem pro dialog mezi značkou a komunitou zákazníků, kteří značce vrátí každé zaškobrtnutí,“ míní generální ředitel Ondřej Tyleček.

19. července 2023

Komunikace nula

Velmi dlouhé dodací lhůty, v řádu měsíců a strohá, nepříjemná či dokonce žádná komunikace ze strany e-shopu, na tom se shoduje většina zákazníků, ovšem na druhou stranu považují produkty za velmi kvalitní, designově zdařilé.

„Problém není ve zmetkovitosti, ale v obrovské prodlevě mezi zaplacením objednávky a mezi užíváním si produktu, na který se zákazník těšil. A také obrovská frustrace z času a energie nutných vynaložit ke zjištění informace o stavu objednávky,“ říká Lukáš Pítra, odborník na komunikaci se zákazníky.

Visí nad námi krach, hlásí Brašnářství Tlustý. O záchranu žádá zákazníky i investory

Podle něj si firmy si často představují, že zákazníci se rozhodují primárně podle parametrů, ceny nebo značky. Ty samozřejmě do rozhodování vstupují také.

„Ale pokud produkt neplní mé potřeby, například nemám brašnu na notebook a tak musím nosit notebook v ruce, protože produkt jednoduše nepřišel, ani sebelepší design a dobrá cena zkušenost nezachrání. Stejně tak sebelepší dřívější reputace nebo krásný design nezachrání situaci, kdy zážitek z komunikace se zákaznickou péčí je tak otřesný, že ho lidí sdílí, kudy chodí,“ míní Pítra.

Brašnářství Tlustý na stránkách avizuje, že dodání může trvat z kapacitních důvodů déle a snaží se odhadnout termín dodání, při praktickém testu ale slibuje dodání v horizontu týdnů, ne měsíců. „Sám jsem si nechal na jaře ušít pásek. Odhadovaná doba dodání: šest týdnů. Skutečná doba dodání byla jedenáct,“ přidává Lukáš Pítra.

Nafouknutá bublina, zneužití zákazníků

Navíc výprodejová akce lákající nové zákazníky už jen přilévá oleje do ohně a rozpaluje dávno čekající zákazníky do běla. Celý příběh je velmi podobný problémům e-shopu Biooo.cz, který se v nedávné době dostal do obrovských reputačních problémů také proto, že nedokázal doručovat zaplacené objednávky a se zákazníky nekomunikoval. V případech obou e-shopů přitom situace gradovala postupně několik týdnů a šlo ji zvládnout lépe.

Z výkazu zisků a ztrát vyplývá, že firma k 31. prosinci loňského roku nebyla v dobré finanční kondici. V roce 2023 stouply meziročně náklady na úroky o 88 procent. Zároveň se firma propadla do ztráty. Obrat vzrostl meziročně o 37 procent. Náklady na úroky rostou mnohem rychleji, než-li obrat a záporně korelují se ziskem.

„Protože nemám k dispozici rozvahu, nevím, zda-li rostly jenom úroky u úvěru nebo i objem úvěrů. Pokud by totiž objem úvěrů rostl rychleji než obrat nebo zisk, dostává se firma do výrazně rizikového stádia zvaného overleveraging. To může znamenat riskantní agresivní expanzi, špatné finanční řízení, zpomalení ekonomiky, zvýšenou konkurenci nebo všechny tyto vlivy zároveň,“ popisuje Robert Le Veneur, konzultant pro strategické řízení firem a marketér v agentuře RobertNemec.com.

Čísla mluví jasně, zisky jsou v nedohlednu

Podle experta ovšem lze použít metriku Interest Coverage Ratio, tedy provozní výsledek hospodaření (EBIT) se vydělí náklady na úroky. Obecně se uznává hodnota 2. Zdravé společnosti, pokud nejsou ve fázi počátečního růstu, mají i hodnotu 6 nebo 10. Pod 1,5 značí vysoce rizikovou společnost, pod 1, že společnost již není schopna splácet své závazky.

„Brašnářství Tlustý mělo k 31. 12. 2023 tento poměr 1,7. V ekonomice českých firem to ale také může znamenat to, že si majitel „vytahuje“ peníze z firmy, někdy doslova „tuneluje“. Vidíme totiž, že firma zaplatila sto procent svých úvěrů svému majiteli. Zde se nabízí otázka, proč firmu neúvěrují banky,“ říká Robert Le Veneur s tím, že firma je na tom finančně špatně, ale nikoli, že by jí hrozila insolvence v řádu dní.

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Insolvenci na sebe může podat jak firma, tak věřitelé, včetně finančního úřadu. Je to ale až poslední možnost a pro věřitele dost nevýhodná. Podle paragrafu 108 insolvenčního zákona zaplatí věřitel zálohu na náklady insolvenčního řízení 50 tisíc korun, plus náklady na právníky. Insolvenční řízení trvá měsíce, je neuvěřitelně pracné a věřitel většinou dostane jenom zlomek svých pohledávek.

Podle účetní závěrky za rok 2018 společnost historicky nedisponovala velkým vlastním kapitálem. Během pandemie pravděpodobně utrpěla ztráty, například roční ztráta 1,5 milionu korun po dobu čtyř let představuje celkovou zátěž šest milionů, což mohlo vést k vyčerpání rezerv.

„Jde tedy o dlouhodobý problém, který by asi ani náhlé zvednutí prodejů nějak zásadně nevyřešilo. Případný investor by tedy v případě převzetí podniku získal především dvě věci, a to silnou značku a komunitu zákazníků. Fungování společnosti by se ale muselo velmi změnit, aby dosáhla dlouhodobého zisku,“ domnívá se Rudolf Hájek, expert na valuace poradenské společnosti RSM.

Potřebujete práci? Navštivte internetový pracovní portál jobDNES.cz a vyberte si ještě dnes

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začal školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.
  • Nejčtenější

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V poslední době ovšem hosté v nápojových lístcích čím dál častěji narážejí na menší...

10. září 2024

Západní sankce začaly pořádně kousat. Rusům zoufale chybí jüany

Ruské banky pociťují čím dál větší nedostatek jüanů, které se v důsledku putinovské agrese proti Ukrajině staly klíčovou měnou zahraničního obchodu. Zatímco finanční domy vyzývají centrální banku k...

9. září 2024  16:01

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Deindustrializace Německa začala. Firmy omezují výrobu a mizí ze země

Německo přestává být zemí přívětivou pro podnikání. Kvůli obavám z dopadů tamní energetické politiky rychle narůstá počet firem, které zvažují omezení výroby nebo přesun do zahraničí, ukázal průzkum...

13. září 2024

Nápoj Capri-Sun chce zpět plastová brčka. Výrobce shání milion podpisů

Oblíbená značka nápojů Capri-Sun brojí proti papírovým brčkům. Vedení společnosti, která i v České republice dlouhodobě nabízí populární pitíčka, se rozhodlo vyvinout tlak na Evropskou komisi....

7. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Antibiotika už nefungují. Investoři varují vlády před šířením superbakterií

Investoři, kteří dohromady stojí za aktivy v hodnotě více než 13 bilionů amerických dolarů (asi 286 bilionů korun), varují před další globální hrozbou v podobě šíření takzvaných superbakterií....

7. září 2024

Plocha lesů v Norsku se za posledních sto let ztrojnásobila, říkají statistiky

Každý rok zmizí ze světa okolo deseti milionů hektarů lesa, ukazují data Organizace pro výživu a zemědělství OSN. Hlavní příčinou odlesňování je snaha o získání nové zemědělské půdy. Ačkoliv je v...

13. září 2024  16:11

Živnostnice roku šije pro vysoké ženy, firmu roku spasil krizový manažer

Šije módní kusy pro ženy, které kvůli své výšce těžko shánějí oblečení v konfekčních velikostech. Sama měří 185 centimetrů, a tak se celý život potýkala s problémem koupit dobře padnoucí oblečení....

13. září 2024  14:21

Online tržiště mohou být riziková, inspekce provedla čtyřnásobek kontrol

Stále populárnější nákupy na on-line tržištích, známých jako marketplace, mohou podle České obchodní inspekce (ČOI) znamenat pro spotřebitele vyšší riziko. Počet kontrol a podnětů inspekce se u...

13. září 2024  13:09

Británie jde do boje s dětskou obezitou. Zakáže reklamy na nezdravé potraviny

Velká Británie chce radikálně zatočit s rostoucí obezitou u dětí, kterých rok od roku přibývá. Po čtyřech letech odkladů nová vláda konečně prosadila zákon zakazující televizní a internetovou reklamu...

13. září 2024  12:25

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Pavel Novotný zdrtil v kleci Zdeňka Godlu. Herce odváděli zdravotníci

Herec Zdeněk Godla (49) se v sobotu během galavečera Clash of the Stars utkal v kleci se starostou Řeporyjí Pavlem...

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Herečka Anna Polívková se na pláži provdala za italského přítele

Herečka Anna Polívková (45) se v sobotu provdala. Svatba se uskutečnila v Itálii, protože manžel české herečky odtamtud...

Pro syna chtěla lepší partii. Těhotnou snachu rozpůlila a pohřbila ve sklepě

Premium Seděl ve služebně Veřejné bezpečnosti a otázky příslušníků mu byly evidentně nepříjemné. „Proč jste nenahlásil zmizení...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...