Menu boxy jsou ideální volba pro ty, kteří si chtějí doma uvařit bez zbytečného plánování nebo běhání po obchodech. V současné době boxy se zeleninou a receptem nabízí řetězec Albert a online prodejce potravin Rohlík. Česká značka Cookit Cool a finské Yummy se zaměřují na luxusní ingredience včetně masa a příloh, což se samozřejmě odráží i na jejich ceně.
Základní menu box se zeleninou a kořením, který nabízejí supermarket Albert a Rohlík, vychází podle zjištění redakce iDNES.cz cenově výhodněji, než kdyby si zákazník suroviny kupoval zvlášť. Box v Albertu stojí 99,9 koruny, přičemž modelový nákup jednotlivých surovin by vyšel o 39,9 koruny dráž. Rohlík stejný box prodává za 129 korun. Dalším benefitem je přiložený recept s postupem přípravy.
Albert menu portugalské kuře Piri-Piri (4 porce) za 99,9 Kč | *Cena |
---|---|
Cuketa (59,90 Kč/kg) – **290 g | 17,4 Kč |
Paprika žlutá (139,9 Kč/kg) – **147 g | 20,6 Kč |
Limeta (ks) | 11,9 Kč |
Cibule (volná 26,9 Kč/kg) – **103 g | 2,8 Kč |
Koření Piri-Piri (120 Kč/100 g) – **28 g | 33,6 Kč |
Rajče (89,9 Kč/kg) – **361 g | 32,5 Kč |
Česnek (24,9 kus) – **27 g | 0,7 Kč |
Paprika červená (109,9 Kč/kg) **178 g | 19,6 Kč |
Součet jednotlivých surovin | 139,1 Kč |
Rozdíl | -39,9 Kč |
Zdroj: Albert,*podle dostupných dat řetězce,**zvážené suroviny z boxu |
Tyto boxy se vyznačují absencí masa a příloh. „Občas je potřeba přidat maso, olej nebo jiné suroviny, které má většina lidí běžně doma. Výhodou je příznivá cena, vždy čerstvé suroviny a rychlá příprava jídla. A to oceňuji,“ říká pravidelný zákazník Jakub z Benešova-Mariánovic.
Albert začal prodávat své první menu boxy s předpřipravenou a balenou zeleninou v září 2023 a nyní nabízí různé varianty, jako jsou indické curry madras, portugalské kuře Piri-Piri, japonské teriyaki, polévku z červené čočky a další.
Chování zákazníků se změnilo. Rozvozy zobecněly, investice rostou, říká komora![]() |
Podle Jiřího Marečka, ředitele komunikace obchodů Albert, tato nabídka reaguje na rostoucí trend zdravého stravování a poptávku po kvalitních a čerstvých potravinách. „S rostoucí popularitou se jejich výběr rozšířil na šestnáct různých pokrmů. Prodeje pak dosahují desítek tisíc kusů měsíčně,“ dodal Mareček.
Vedle tohoto řetězce své boxy již delší dobu nabízí také online supermarket Rohlík, který také potvrzuje rostoucí popularitu. Inspiraci pro tento koncept našli v Nizozemsku, kde jsou podobné boxy velmi populární.
„Nizozemsko je lídrem v tomto segmentu, a proto jsme se rozhodli spolupracovat s předním nizozemským dodavatelem,“ říká tisková mluvčí Denisa Morgensteinová z Rohlíku.
Polévka za 8, hotovka za 55 korun? Na Proseku denně, musíte si ale pospíšit![]() |
Zákazníci Rohlíku si mohou vybírat z deseti různých variant v cenovém rozpětí od 100 do 140 korun. „Po uvedení boxů na trh jsme zaznamenali nárůst poptávky o dvacet procent a plánujeme nabídku pravidelně obměňovat,“ dodává Morgensteinová.
Podle Luboše Kastnera, gastronoma a člena představenstva Hospodářské komory ČR, představují tyto boxy v určité míře konkurenci pro restaurace, především italské, asijské a etnické, jejichž kuchyni mealboxy často zahrnují. „Naopak česká kuchyně a jídla s kvalitním masem tímto trendem zatím tolik nejsou ovlivněna,“ domnívá se Kastner.
Prémiové boxy s masem a přílohou
Tuto cestu si zvolila česká značka Cookit Cool, která nabízí širokou nabídku mealkitů, tedy boxů s připravenými surovinami a recepty, včetně masa a přílohy. Martina Kramperová z Gastro Investment, která za značkou stojí, vzpomíná na začátky firmy, kdy v roce 2020 kvůli pandemii a rostoucímu online nakupování nebyl start tak rychlý, jak si přáli.
„I přesto jsme vydrželi a dnes jsme na trhu stále, i když konkurenti, kteří přišli po nás, velmi rychle zmizeli,“ říká Kramperová.
Cookit Cool nyní nabízí více než 300 různých jídel včetně jedinečné metody přípravy masa sous vide, kterou využívají i špičkoví kuchaři. Jídla Cookit Cool jsou připravována v pražských Kbelích pod taktovkou šéfkuchaře Jana Horkého.
„Kouzlo našich boxů spočívá v tom, že je zvládne připravit opravdu každý,“ říká Kramperová. Svými boxy cílí firma nejen na moderní ženy ve věku 30 až 50 let, ale stále častěji si boxy oblíbili i jednotlivci a mladší generace. Cena je od 198 do 398 korun. Služba je dostupná pouze v Praze, ale v rámci území využívají pokrytí přes Rohlík.cz. „V budoucnu plánujeme distribuci mealkitů rozšiřovat, současně s rostoucím trendem,“ doplnila Kramperová.
Hospody čelí odlivu hostů krabičkami. Trendu podléhají i proslulí šéfkuchaři![]() |
Novým hráčem na trhu s menu boxy je finská společnost Yummy, která přichází s konceptem zjednodušujícím domácí vaření. Firma nabízí krabičky s recepty pro dva až čtyři lidi od 1 399 korun, které zákazníkům doručí až domů. Kromě pohodlí při vaření a plánování jídel si uživatelé mohou vybrat z široké škály receptů.
Joonas Mäkilä, generální ředitel Yummy, zdůrazňuje, že jejich služba se setkala s překvapivě pozitivními ohlasy v České republice. Po úspěšném startu v Praze se Yummy nyní chystá expandovat do dalších měst, jako jsou Plzeň a Brno. „Spokojenost zákazníků nás opravdu těší a ukazuje, že jsme na správné cestě,“ dodává Mäkilä.
Trend zdravého stravování, úspory času a jednoduchost v přípravě jídla jsou klíčové faktory ovlivňující současnou popularitu těchto služeb. Obliba mealboxů ukazuje, že lidé stále častěji hledají pohodlnější alternativy k běžnému vaření.
Firmy reagují inovacemi, rozšiřují nabídku receptů a zlepšují složení surovin. Pokud tento trend vydrží, lze očekávat další rozšíření těchto boxů a jejich větší dostupnost nejen v supermarketech, ale i ve specializovaných službách. „Boxy budou mít dopad i na celý trh, protože budou tlačit všechny subjekty k vyšší kvalitě, jak v nabídce, tak ve způsobu vaření, i v celkovém zákaznickém zážitku,“ doplnil Luboš Kastner.