Spoluzakladatel a třetinový majitel finančně poradenské firmy Partners Petr Borkovec prostřednictvím své investiční skupiny Brno Investment Group (BIG) podporuje projekty, které nemají s financemi nic společného. Investoval do nich už desítky milionů. Nejvíce peněz zatím spolkla společnost My Food Market. Obchody s kvalitními potravinami se chtějí podobat zahraničním řetězcům typu Whole Foods a Eataly.
„Nakoupíte kvalitní potraviny bez chemie od místních farmářů i ze světa na příjemném místě a učíte se zajímavě jíst. Firma má i originální koncept restaurací nebo snacků. Chceme, aby se lidé při nakupování i dobře najedli,“ přibližuje filozofii projektu Borkovec.
BIG chce tvořit projekty s přidanou hodnotou, které se mohou ve své oblasti hodně odlišovat. Aby je Borkovec podpořil investicí, musí mít dopad na hodně lidí a ideálně ambice působit i mimo Česko. Investiční společnost vlastní padesát procent projektu a polovinu ti, kdo s ním přijdou nebo ho uskuteční. „Já to financuju a oni realizují,“ doplňuje finančník. Kromě gastronomie nalil peníze do firem podnikajících v cestování a počítačových hrách.
My Food Market má zatím zázemí v Brně, kde mu roste čtvrtá pobočka. Firma tam vlastní také velký sklad, kuchyni, těstovinárnu, pekárnu a řeznictví s prostory na bourání a zrání masa. Provozuje e-shop a letos se chystá expandovat do Prahy. Jedna menší restaurace se otevře zřejmě v karlínském centru Corso. „Další dvě možné oblasti nemůžu prozradit, protože zatím nejsou podepsané smlouvy. Ale jsou to prostory 600 až 700 metrů čtverečních,“ říká Borkovec. V hlavním městě My Food Market působí zatím jen prostřednictvím platformy Rohlík.cz, kam dodává stovky položek ze svého sortimentu.
Kromě Prahy firma zvažuje rozšíření do Plzně, Českých Budějovic, Liberce, Hradce Králové a Ostravy. „Do dalších, především menších regionů paralelně chystáme koncept franšíz Click and Collect, což je malá prodejna s možností objednat a nechat si dovést cokoliv, co máme v e-shopu,“ uvádí mluvčí firmy Andrea Vojtěchovská.
O pětinu víc než supermarket
Borkovec nechce jít po stejné cestě, na které se zadrhl obchod s luxusními potravinami Julius Meinl na pražském Václavském náměstí. Ten skončil loni na podzim po necelém roce provozu a doplatil na nadsazený byznys plán. Počty zákazníků, kteří u něj nakoupili, zůstaly daleko pod očekáváním firmy, zřejmě i kvůli příliš vysokým cenám zboží. Obchod očekával denní tržby na úrovni 800 tisíc, ve skutečnosti utržil kolem 120 tisíc.
FaktaObchody zaměřené na kvalitnější potraviny Delmart Julius Meinl My Food Market Wine & Food Market |
„Uděláme objem za dobrou cenu. Spousta potravin bude levnější než v obchoďácích, protože ty prodávají kvalitní potraviny draze. Ale průměrný košík nám vychází asi jen o dvacet procent dražší než v řetězcích,“ popisuje Borkovec. Firma srovnávala padesát nejčastěji nakupovaných položek s nejmenovaným velkým řetězcem.
Jak říká Vojtěchovská, obchody nikdy nedosáhnou šířky sortimentu hypermarketů. O to však ani neusilují. Nabídka zahrnuje kvalitní a cenově přijatelné potraviny od českých výrobců a farmářů a ze zahraničí. „V naší nabídce chceme výrobky bez zbytečných konzervantů, aditiv, genetických modifikací či barviv. Preferujeme malé a střední dodavatele či rodinné firmy. Přihlížíme také k designu obalu,“ vysvětluje Vojtěchovská.
V zisku do dvou let
Na podobný koncept loni v srpnu vsadil i bývalý šéf české pobočky převážně oděvního řetězce Marks & Spencer Dušan Mrozek. Ten by rád vybudoval v hlavním městě síť až dvou desítek „lepších“ supermarketů značky Delmart. První obchod s bistrem a pekárnou otevřel na pražském Andělu.
„Expandovat budeme již během několika měsíců,“ tvrdí mluvčí firmy Dita Mikysková s tím, že zatím běží jednání o nájemních smlouvách. Letos chce Delmart otevřít další tři až pět obchodů. Dosavadní investice dosáhly desítek milionů korun a do zisku se společnost chce dostat do dvou let. Na vybudování celého řetězce bude podle mluvčí potřeba investice ve výši několika set milionů.
„Inspirace vznikla pozorováním situace v českém potravinovém maloobchodu, kde chybí důvěryhodný řetězec nabízející kvalitní potraviny bez zvýrazňovačů chuti,“ popisuje Mikysková. Jak My Food Market, tak Delmart si část sortimentu připravují samy.
Cílem Delmartu je prodávat plný sortiment potravin pro denní nákup. S běžnými supermarkety se firma prý nesrovnává, pravdou však je, že za „denní nákup“ dá v Delmartu zákazník zpravidla víc.
„Naše výrobky mohou být dražší na kilo, ale jsou levnější na obsah výživové látky. Například náš šunkový salám stojí 239 korun za kilogram, ale obsahuje 95 procent masa v hotovém výrobku, zatímco standard na trhu je přibližně 65 procent masa, zbytek je voda,“ tvrdí Dita Mikysková z Delmartu. „Navíc máme i výrobky, které jsou levnější – biovejce, naše šunky nejvyšší jakosti stojí 219 korun za kilogram a další,“ podotýká.