Do nákupů se podle analýzy Shoptetu, který je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro internetové obchody, zapojí přes 550 000 českých zákazníků, jejich průměrná útrata pak dosáhne zhruba 900 Kč.
Akci v letošním roce ovlivní pandemie a zavřené obchody. „E-shopy přišly v hlavní sezoně o výraznou část konkurence v podobě kamenných obchodů. I přesto, že budou on-line prodejci nabízet podobné slevy jako v minulých letech, jejich obraty budou díky současnému stavu rekordní,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Shoptet Miroslav Uďan.
Zatímco velké e-shopy podle Uďana budou i letos tradičními tahouny slevové akce, velká část menších internetových obchodů slevy nenabídne, zpravidla kvůli chybějícím marketingovým kampaním. Prodejci, kteří akci naplánovali, si budou podle Uďana dobře vybírat, které zboží zlevní. Často to budou výrobky ve výprodeji jako starší modely mobilních telefonů nebo počítačů, uvedl.
Internetové obchody nabízely s odkazem na Black Friday slevy už v průběhu listopadu. Lidé tak mohli v akcích už nakoupit oblečení, elektroniku, knihy nebo zboží pro domácí zvířata.
Letošní Black Friday bude patřit k rekordním dnům celého roku i podle v ředitele portálu Heureka.cz Tomáše Bravermana. „Přesto, anebo právě proto, je potřeba megaslevy a jejich výhodnost pořádně ověřovat,“ uvedl. Jde podle něj především o marketingovou akci, která má lidi motivovat k nákupu. Heureka už loni zjistila, že ceny zboží u jednotlivých prodejců se mohou lišit od průměru až o 50 procent. Produkty, které někteří prodejci nabízejí s poloviční slevou, lze tak za stejnou cenu sehnat v jiných e-shopech běžně.
Reálné slevy během Black Friday dosahují podle Heureky v průměru 19 procent.
Slevy během celého listopadu
Internetové obchody nabízely s odkazem na Black Friday slevy už v průběhu listopadu. Lidé tak mohli v akcích nakoupit oblečení, elektroniku, knihy nebo zboží pro domácí zvířata.
Podle ředitele e-shopu s módou Zoot Milana Poláka je letošní Black Friday proti minulým rokům výrazně větší. Nejenže podle něj výprodeje začaly dříve, ale slevy jsou mnohem vyšší. „Je to dáno zejména vlivem pandemie, která uzavřela klasický retail. Mnoho obchodníků se tak snaží dohnat dosavadní omezené prodeje. Navíc kamenné obchody mají kvůli vládním opatřením velké zásoby zboží, kterého se chtějí zbavit, a také platí, že další vývoj maloobchodu do Vánoc je stále nejistý,“ řekl.
Úzkost a stres zaháníme v době pandemie zbytečnými nákupy, tvrdí neurolog |
Zákazníků během Black Friday by podle Poláka mohlo být letos více než v minulých letech. Lidé podle něj budou chtít pořídit vánoční dárky s předstihem, aby neriskovali nedoručení zásilky. Nárůst prodejů na internetu je podle Bravermana z Heureky už nyní téměř na dvojnásobku loňských čísel.
Jeden z největších tuzemských obchodů Mall.cz spustil slevovou akci Black Friday už v polovině října a postupně do ní zapojuje víc produktů. „Vloni měli zákazníci největší zájem o nakupování v pátek 29. listopadu. Největší špičku na webu Mall.cz jsme ale zaznamenali až v neděli ve 20 hodin, kdy na něm bylo v jeden moment více než osm tisíc zákazníků. Letošní rok se stal velkým impulzem pro celou e-commerce, proto očekáváme, že loňské rekordy tento týden padnou,“ řekla mluvčí Pavla Hobíková.
Největší e-shop se spodním prádlem Astratex je kvůli Black Friday podle ředitele marketingu Karola Guláše připravený na zvýšení počtu zásilek až o 150 procent. „Již od desátého měsíce nabíráme brigádníky do našeho skladu v Náchodě a během Black Friday víkendu budou, stejně jak loni, vypomáhat v expedici zaměstnanci z kanceláří. Letošní novinkou je otevření výdejních okének v naší pobočce v Praze-Holešovicích i v Náchodě, které budou fungovat během celé vánoční sezony,“ dodal.