Black Friday je každoroční slevová akce, která původně pochází ze Spojených států. V podstatě jde o velké slevové akce, kdy je zboží zlevněné i o více než 50 procent a pro zákazníky i obchodníky se jedná o největší příležitost k nákupu a prodeji vánočních dárků.
Letošní Black Friday by měl začít v pátek 26. listopadu a mnoho obchodů ho plánuje protáhnout na celý víkend. Prodejci z internetu očekávají, že letošní tržby budou rekordní a překonají dokonce i zisky z loňska, kdy byly navíc kvůli covidu zavřené kamenné obchody.
„Letošní rok je extrémní v tom, že lidé nakupují ve velkém již dva týdny před klasickým Black Friday. Důvodů je několik, kromě obavy z nedostatku zboží je to také obava z možného dalšího lockdownu,” uvádí Jindřich Kadeřávek, šéf společnosti Element Logic Czech Republic, která na český trh dodává automatizovaná skladová řešení.
E-shopy tak očekávají obrovské tržby. „Během Black Friday víkendu očekáváme, že se tržby e-shopů budou pohybovat kolem čtyř miliard korun. Největší zájem by měl být o hračky, elektroniku a hry na počítače a konzole,“ říká ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba.
Letošní Black Friday bude chudší. Chybí zboží a čipy, říká srovnávač![]() |
Americký Black Friday je v České republice horké téma zejména pro velké internetové obchody. Naopak menší e-shopy se do krátkodobé výprodejové akce často vůbec nezapojí.
„Na listopadový Black Friday se letos nepřipravujeme. Myslíme si, že naše zboží není úplně vhodné pro tento typ marketingové akce. Z našich zkušeností totiž většinou k nákupu diamantového šperku dochází po důkladném zvážení, ke kterému vede určitá životní událost, jako jsou zásnuby, výročí svatby nebo kulatiny,“ komentuje Gabriela Dědičová z e-shopu Tiami.cz.
Podobně je na tom také Anna Vacková z Puravidashop.cz. „Na Black Friday nic neplánujeme, souvisí to i s naší firemní vizí. Zakládáme si na tom, že jsme česká firma, a i když občas čerpáme inspiraci pro naše designy ze zámoří, marketingově si na diktát Západu nepotrpíme,“ říká Vacková.
Black Friday táhne velké e-shopy
Naopak velké e-shopy se na Black Friday pečlivě připravují. Například internetový gigant Alza na slevovou akci připravil téměř deset tisíc produktů. „Do Black Friday zařazujeme širokou nabídku produktů napříč nabízeným portfoliem od IT a elektroniky, přes velké domácí spotřebiče, hračky až po kosmetiku, šperky nebo sportovní potřeby. Celkově se jedná o téměř deset tisíc položek a dvakrát více kusů zboží než loni,” uvádí Alza.
Výrobci ruší oblíbené modely smartphonů. Mají prázdné sklady součástek |
Podobně je na tom i Mall.cz, který spustil Black Friday s výrazným předstihem. Zákazníci portálu mají totiž možnost zboží za akční ceny, se slevou až 75 procent, nakupovat po dobu osmi týdnů. Zákazníci, kteří od 8. října až do půlnoci z 24. na 25. listopadu nakoupí na Mall.cz, budou navíc automaticky zařazeni do slosování o milion korun. Slevová akce pak vyvrcholí 28. listopadu.
„Vánoce jsou pro značnou část lidí zbytečně spojené se stresem. Letos navíc může být tlak ještě umocněn problémy v globálním dodavatelském řetězci, které mohou způsobovat zpoždění dodávek a dočasnou nedostupnost konkrétních dárků. O to více přijde vhod nakoupit si na Vánoce včas a v klidu, a v Mallu jsme se proto rozhodli spustit Black Friday již s předstihem,“ popisuje marketingový ředitel MALL Group Martin Komora.
Rekordní tržby nehrozí, říkají někteří
Objevují se i hlasy, které tvrdí, že rekordní tržby se nedají právě kvůli rozložení slevových akci do delšího období očekávat.
E-shopy se připravují na jiné Vánoce. Brigádníky nepostrádají, zboží ano |
„Přestože je Česká republika dlouhodobě e-shopovou velmocí, poprvé v historii se schyluje k tomu, že rekordní prodeje se letos konat nebudou. Zdražování zboží, ale i otevřené kamenné prodejny a obavy z nedostatku zboží skladem, to vše bude mít s velkou pravděpodobností za následek menší tržby e-shopů na Black Friday,” uvádí platforma Shopsys.
„Už teď je od některých obchodníků slyšet, že zákazníci dávají přednost základním potravinám a dalším nezbytnostem. Na nákup dalších věcí už jim nezbývají peníze. Vypadá to, že si našetřené peníze z předchozích měsíců schovávají spíše na účty za elektřinu, než na utrácení po obchodech před Vánoci,” uzavírá.
Například nedostatku zboží se ale velcí hráči příliš neobávají. „Potíže s nedostatkem zboží se samozřejmě nevyhýbají ani některým našim dodavatelům, ale dostupnosti zboží na MALLu výrazně pomáhá zapojení více než dvou tisíc obchodníků z Česka i ze zahraničí, kteří nám pomáhají případné výpadky vykrýt,“ uvádí tisková mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.
„Může se ale stát že nabídka nebude s postupujícím časem v některých kategoriích tak široká, jak jsme byli doposud zvyklí. Typicky jde o oblíbenou elektroniku, jako jsou například notebooky do 15 tisíc korun,“ doplňuje tisková mluvčí Mallu.
„Asie se potýká s nedostatkem výrobních kapacit a chybí čipy, což se promítá do špatné dostupnosti notebooků a také veškerého příslušenství. Stejný problém se týká mobilních telefonů, grafických karet, herních konzolí, elektrokol nebo myček,“ uzavírá Hobíková s tím, že by právě z těchto důvodů doporučila zákazníkům nakupovat na Vánoce s předstihem.