Podle analýzy Hlídač shopů v letošní nabídce bylo podobné množství produktů jako loni. Reálné slevy při letošních výprodejích v rámci Black Friday se pohybovaly mezi 15 až 30 procenty. Většina e-shopů totiž přistoupila na „tlačítkovou“ novelu a již prakticky vymizely nafouknuté 90procentní slevy a ve většině případů se zobrazené slevy blíží těm reálným.
„Pomohla tomu blížící se novela zákona o ochraně spotřebitele, ta by k tomu měla brzy donutit i ostatní e-shopy,“ dodává ke slevám Jakub Balada, zakladatel Hlídače shopů.
Čekání na slevu
Ani letos se Black Friday neomezil na pouhý jeden den v měsíci. Slevové akce probíhaly po celý listopad, někde dokonce i víckrát po sobě. Přes 32 tisíc internetových obchodů fungujících v rámci platformy Shoptet utržilo během letošních akcí Black Friday rekordních 5,4 miliardy korun. Meziročně je to o zhruba 15 procent více. Celkem je přitom v tuzemsku přes 50 tisíc e-shopů.
„Češi letos čekali na slevy ještě více než v minulosti. Inflace a ekonomická nejistota je nutí šetřit,“ podotýká ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba. Důraz na cenu bude podle něj rozhodujícím kritériem i po celé období okolo Vánoc. Navíc mnoho velkých hráčů na trhu má plné sklady, proto lze letos očekávat ještě větší povánoční výprodeje než obvykle.
KOMENTÁŘ: Černý pátek a mrtvá kočka. Inflace opět vyletí vzhůru |
Black Friday je obchodníky vnímán jako pomyslný „otvírák“ vánočních nákupů, který často řada obchodů prodlužuje na celý víkend. „Tradičně pozorujeme v obchodních centrech vyšší návštěvnost než obvykle. Ani tento rok nebyl výjimkou. Na centrech, která spravujeme napříč republikou, byla návštěvnost o cca 15 % vyšší než vloni. A současně byly vyšší i útraty. Většina obchodů nabízela extra slevy či akce. Nejčastěji šlo o nájemce ze segmentu móda, elektronika a domácí potřeby. V těchto segmentech zákazníci často pořizují také vánoční dárky, takže díky tomu mohli tyto produkty nakoupit za zvýhodněných podmínek,“ dodává Pavel Urban, vedoucí správy obchodních center a retail marketingu v CBRE.
Podle předběžných odhadů se tržby v některých kamenných obchodech zvýšily o 30 až 40 procent. „Počet návštěvníků ani tržby sice zatím nepřekonaly rekordní rok 2019, ale je vidět, že lidé si značkovou módu, na kterou se zaměřujeme, chtějí dopřávat i v ekonomicky méně příznivém období. Svoji roli hraje i to, že během akce Black Friday obchodníci zlevňují outletové zboží o další desítky procent,“ vysvětluje Jan Procházka, ředitel centra Freeport Fashion Outlet.
Prodejní akce Black Friday u některých prodejců probíhala dokonce již od
1. listopadu. „V porovnání s rokem 2021 byl letošní Black Friday přibližně stejný. Meziročně se však zvýšil počet prodaných kusů zboží, a to zhruba o pět procent,“ říká Olga Dolínková za společnost Datart.
Podle dat Datartu byl největší zájem o energeticky úsporné spotřebiče v kategorii chlazení a praní (lednice, pračky) s meziročním nárůstem 10 procent. Z pohledu konkrétního zboží vzrostl meziročně nejvíce zájem o mobilní telefony (+ 40 procent), příslušenství (+ 80 procent) a příslušenství pro chytrou domácnost, jako jsou například chytré zásuvky či termostaty (+ 100 procent).
Neděle patří vyhledávání
I když oficiálně slevový Černý pátek skončil, hlavní prodejní sezona bude na internetu pokračovat, vrcholit bude v následujících dvou týdnech. „Vedle Black Friday jsou nejsilnějšími dny celého roku druhé a třetí prosincové pondělí. Nákupní zvyklosti internetových zákazníků se mírně pozměnily. Naše data ukazují, že lidé častěji neděle tráví vyhledáváním a pečlivým srovnáváním produktů tak, aby je v pondělí jednoduše mohli hodit do nákupního košíku a zaplatit,“ doplňuje Michal Buzek, šéf analytiků Heureka.cz.
Inflaci navzdory. Američané při akci Black Friday rekordně utráceli |
Zákazníci o nákupu budou tedy přemýšlet jinak. Je jasné, že vzhledem k situaci budou daleko více hledat skutečně výhodné nabídky. Vědí totiž, že rozdíly v ceně mohou být opravdu výrazné. „I proto se dá očekávat, že s hledáním stráví daleko více času a budou procházet více možných e-shopů. Pro e-shopy to zase znamená, že hlídání cen a práce s cenovými srovnávači bude klíčovým parametrem pro překlopení návštěvnosti do tržeb,“ uvádí Tomáš Vacek, partner reklamní agentury Contexto.
Z pohledu utracených financí před Vánoci tak nelze předpokládat zásadní změnu v porovnání s minulým rokem. V čem však bude rozdíl, je hodnota, kterou za své peníze zákazník získá. „Zatímco v loňském roce jsme si za nějakou sumu koupili deset triček, je pravděpodobné, že letos jich za stejné peníze dostaneme jen osm nebo devět,“ říká Gejza Nagy, co-founder a CEO společnosti Luigi’s Box. Vánoce tedy podle něj z pohledu sumy slabší nebudou, ale dárků bude méně nebo budou méně hodnotné. „Na Západě vidíme, že se do popředí dostávají diskontní řetězce. Lidé, kteří nakupovali drahé produkty, se spokojí i se středně drahým, a ti, které kupovali středně drahé, se přesouvají do lacinější kategorie,“ uzavírá Nagy.