Black Friday má svůj původ v USA, přichází v pátek po Dni díkůvzdání. Tímto datem se tradičně zahajuje vánoční nákupní sezona, letos připadlo na 29. listopadu.
Podle ředitele společnosti Shoptet Samuela Huby nabízela slevy už v týdnu před Black Friday asi čtvrtina e-shopů, zbytek se soustředí na prodloužený víkend. „Měsíc trvající výprodeje si mohou dovolit jen výjimky z řad největších hráčů na trhu, kteří mohou přizpůsobit svůj marketing a celkové ekonomické fungování obchodu,“ doplnil.
Černý pátek jako šance pro kyberpodvodníky. Ukradených peněz stále přibývá |
Za rozšiřováním Black Friday stojí podle společnosti Upgates, která vyvíjí software pro e-shopy, konkurenční boj obchodníků. „Zákazníci si zvykli alespoň nějaké zvýhodnění očekávat a online podnikatelé tomu jdou vstříc. Nemusí přitom vždy jít jen o slevy. Častým Black Friday benefitem je třeba rozšíření dopravy zdarma,“ řekl marketingový manažer Upgates Michal Benatzky.
S Shoptetem se firma shodla na tom, že mezi nejčastěji poptávané zboží v období výprodejů patří elektronika, oblečení a kosmetika. Do akce se ale podle Upgates čím dál více zapojují také specifičtěji zaměřené e-shopy, například ty s designovým vybavením do domácnosti či hobby potřebami.
Nákupní šílenství odstartovalo. Jak na Black Friday skutečně ušetřit |
V pondělí po Black Friday následuje další slevová akce Cyber Monday. Právě ta se původně měla vztahovat k e-shopům, zatímco Black Friday ke kamenným prodejnám, řekl Benatzky. „V Česku si ale Black Friday osvojily primárně internetové obchody. Původní Cyber Monday tím pádem trochu ztrácí smysl. Přesto se ale s Cyber Monday i u nás setkáváme. Jde ale spíše o doménu obchodů s elektronikou,“ uvedl Benatzky.
Ve výprodejích k černému pátku Češi na internetu utratí 7,5 až osm miliard korun, loni to bylo zhruba sedm miliard korun. Vyplývá to z odhadu, který poskytla Asociace pro elektronickou komerci. Za letošní vánoční sezonu pak e-shopy v Česku podle asociace očekávají nárůst tržeb o více než pět procent z loňských přibližně 65 miliard korun.