Černý pátek získává na oblibě. Útraty Čechů byly letos rekordní

  • 138
Slevy v obchodech během Černého pátku budí stále větší zájem českých zákazníků. Jejich útraty v minulém týdnu dosáhly rekordní částky 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce.

Do slevové akce se podle analýzy konzultační společnosti Acomware, která se dotazovala 224 nejvýznamnějších tuzemských prodejců, zapojila více než polovina kamenných řetězců a 80 procent e-shopů.

„Současně lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent oproti běžným útratám,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Podle údajů platební brány PayU se objem transakcí v pátek proti loňskému Černému pátku zvýšil o 80 procent. Za celý víkend byl nárůst v objemu plateb 73 procent.

Úspěšný týden potvrzuje i mluvčí Datartu Iva Pavlousková. Kvůli zájmu ze strany zákazníků prodloužil řetězec s elektronikou slevovou akci na celý týden, ta trvá až do pondělí. „Akce předčila veškerá očekávání. Páteční návštěvnost e-shopu se téměř ztrojnásobila v porovnání s předchozími listopadovými pátky,“ uvádí mluvčí. Datart letos čeká nárůst tržeb o více než 50 procent. Největší zájem byl o sušičky, televize, mobily a automatické kávovary. Stejný zájem potvrzuje i Kasa.cz, ve srovnání s loňským Black Friday evidovala společnost nárůst 33 procent. Nábytkářský řetězec IKEA evidoval na Černém Mostě 20 procentní nárůst.

Black Friday po čtrnáct dní

Ještě déle láká zákazníky na slevy e-shop Alza.cz. Černý pátek se u ní protáhl na 14 dní. „Jen za minulý týden se prodalo zboží výrazně přes miliardu korun. Jednoznačně nejprodávanější byla bezdrátová sluchátka AirPod a hrací konzole PlayStation,“ říká mluvčí obchodu Patricie Šedivá.

E-shop s elektronikou CZC.cz eviduje v porovnání s minulým rokem za celou dobu trvání slevových akcí na Černý pátek růst tržeb o devět procent. Proti loňsku na e-shop přišlo o 20 procent více návštěvníků, uvedl marketingový ředitel Milan Duda. 

Jen v pátek e-shop za registroval téměř 10 tisíc transakcí. Návštěvnost téměř 25 tisíc zákazníků v jednom okamžiku na chvíli dokonce odstavila web. Nejlépe se prodávaly chytré náramky, outdoorové telefony RugGear, Apple iPhone SE nebo SSD disky Kingston.

Zvýšený počet objednávek má dopad také na balíkové přepravce. Black Friday na ně však dolehne v době, kdy je pro obchodníky již minulostí. „Největší dopad páteční akce bude vidět na rozvozech v úterý, kdy by počet balíků oproti běžnému stavu měl vzrůst dokonce o celých sto procent,“ stojí v tiskové zprávě od balíkového dopravce GLS.

Svátek z USA

Black Friday neboli Černý pátek je považován za začátek hlavní sezony předvánočních nákupů. Do České republiky dorazil „svátek“ před lety z USA. Název odkazuje na pokles cen během hospodářské krize. Před téměř 90 lety přišel krach na newyorské burze, který krizi předznamenal. Vše začalo ve čtvrtek 24. října 1929, který je dodnes označován jako tzv. černý čtvrtek.

Někteří odborníci varují, že slevy, které se zdají vysoké, během výprodejů na Černý pátek nemají nic společného s výhodnými nabídkami (psali jsme zde). Podle portálu Heureka.cz je totiž cena po „slevě“ často stejná jako průměrná cena daného výrobku na trhu. Často e-shopy také zlevňují staré modely výrobků, jejichž cena klesá přirozeně. 

,