Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Billboardy zlevňují, v krizi o ně nemají inzerenti zájem

  1:15
Pokles ekonomiky odlákal inzerenty od velkoplošných reklam na billboardech. Prodejci inzerce proto musejí zlevňovat, aby se jim velkoplošné reklamní panely vůbec podařilo zaplnit. Částečně jim pomohla volební kampaň, ale ani ta nedokázala zabrzdit výrazný propad příjmů. Investice do billboardů totiž klesly o pětinu.
Ani volební sezona neodvrátila stamilionové meziroční ztráty.

Ani volební sezona neodvrátila stamilionové meziroční ztráty. | foto: Radek Chmel, MF DNES

Mediální agentury ale upozorňují, že pokles utracených peněz do tabulí může být až poloviční.

Oficiální čísla společnosti TNS Media Intelligence, která zkoumá tuzemský reklamní trh, jsou totiž obrazem pouze ceníkových cen. Ve skutečnosti mediální agentury nyní nakupují plochy za 60 až 70 procent uvedené ceny. Běžný pět metrů široký billboard se podle ceníků v Praze pronajímá od 10 tisíc korun za měsíc, v ostatních krajských městech cena bývá poloviční.

Dostupná data také zohledňují jen největší hráče, jako je třeba Bigboard, Euro AWK či JCDecaux. Menší firmy čísla často neposkytují.

"Jde o nejhůře zmapovanou část reklamního trhu. Úbytek investic bude celkově větší, protože právě největší hráči jsou na tom relativně dobře," říká šéfka mediální agentury Starcom Mediavest Group Martina Říhová.

To potvrzuje i šéfka společnosti Euro AWK, které patří asi pětina všech billboardů v Česku. "U nás je úbytek jen v řádu několika procent, jsme na úrovni roku 2007," říká Lucie Vintrová, jednatelka společnosti Euro AWK.

Slabá volební náplast

Na velkých panelech tak většinou bílá místa vidět nejsou, ale hůře na tom jsou menší nosiče v zapadlejších místech – lavičky, vývěsní štítky na veřejném osvětlení, ale také plochy v hromadné dopravě.

"Určitě je cítit, že se prohlubuje rozdíl mezi dobrými místy a těmi méně lukrativními. Na některá je stále těžké se dostat a jsou drahá, ostatní ale zlevňují," říká Jaromír Soukup, majitel mediální agentury Médea.

Ta se nedávno zviditelnila tím, že měla pronajaté desítky billboardů pro kampaň Olgy Zubové a ČSSD. Plochy, které má stále pronajaté, nyní využívá k propagaci své vlastní agentury.

Ani volební sezona, která začala už v letních měsících a která je obvykle pro majitele venkovních reklamních ploch zlatým časem, ale neodvrátila stamilionové meziroční ztráty.

"Přesto díky předvolebním kampaním je pokles výrazně tlumený. Kampaně českých politických stran jsou totiž typické tím, že velká část mediálních investic jde nejdříve do outdooru," říká Ondřej Obluk, šéf komunikační společnosti Mather Communications.

Černá ovce mezi reklamními médii

Hlavním důvodem, proč venkovní reklama v době recese netáhne, je, že se šetřící inzerenti zaměřují jinam.

"V době krize se firmy více soustřeďují na reklamu podporující okamžitý prodej. Billboard je určen především ke kampaním podporujícím image, což jsou kampaně s dlouhodobými cíli," vysvětluje Martin Charvát, reklamní odborník a kreativní šéf společnosti Konektor.

Informace na billboardu totiž musí být podle něj velice koncentrovaná a jednoduchá, proto se pro kampaně zaměřené na okamžitý prodej příliš nehodí.

Problémem venkovní reklamy je také špatná pověst, protože k instalaci je potřeba stavební povolení, a tedy spolupráce s komunální politikou.

"Billboard je černou ovcí mezi reklamními médii. V divokém období devadesátých let vzniklo mnoho ploch načerno, uzavřely se obtížně vypověditelné smlouvy, na atraktivních místech vznikala nepřehledná seskupení panelů, která se vzájemně ruší a tříští svůj účinek," míní Jiří Janoušek, výkonný ředitel Asociace komunikačních agentur.

To podle něj přetrvává dodnes a i to se podepisuje na kolísavých investicích do venkovní reklamy.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Kdo je Tomáš Otruba. Klíčový muž v PPF a nový partner Renáty Kellnerové

16. dubna 2024  15:15

Největší česká finanční skupina PPF prochází personální i byznysovou proměnou. Jedním z hlavních...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Výrobce sektů Freixenet bude ve Španělsku masivně propouštět. Révu deptá sucho

24. dubna 2024  10:43

Španělsko-německá společnost Freixenet, které je známá pro svá šumivá vína, oznámila masivní...

Tesla hlásí pokles tržeb i zisku, urychlí výrobu cenově dostupnějších vozů

24. dubna 2024  9:50

Čistý zisk amerického výrobce elektromobilů Tesla v prvním čtvrtletí letošního roku klesl o 55...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

MerkurXtip dává bonus 200 korun. Sázejte na své oblíbené sporty

24. dubna 2024

Advertorial Sportovní sázení má dlouhou historii a je stále populárnější. Sázková kancelář MerkurXtip přitom...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...