Ústavní soud rozhodne v náš prospěch, věří provozovatel billboardů

  15:44aktualizováno  5. září 12:26
Billboardy u dálnic a silnic I. třídy musí do středy zmizet, přesto auta nadále míjejí aleje poutačů. Marek Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy v Rozstřelu poukázal na to, že státní vlajky na billboardech měly pomoci s medializací sporu. Dopravní expert Jiří Landa naopak tuto akci považuje „za trapnou komedii“.

„Státní vlajka má svoji symboliku a šlo nám i o to, abychom přizvali média,“ řekl na úvod Rozstřelu Marek Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Dodal, že podle definice zákona motiv české vlajky není reklama.

„Jsme přesvědčeni o tom, že zákon, který billboardy u dálnic zakazuje, je protiústavní,“ doplnil. Naopak dle svých slov vyšel vstříc ministerstvu dopravy, tím že - na rozdíl od některých provozovatelů reklamy - ti jím zastupovaní už na reklamních poutačích, které u českých dálnic dál stojí, neinzerují.

Fotogalerie

Ministr dopravy Dan Ťok ale již minulý týden uvedl, že billboard nepřestává být reklamním poutačem jen proto, že má na sobě českou vlajku.

„Celé to považuji za trapnou komedii,“ reagoval na úvodní otázku moderátora Vladimíra Vokála dopravní expert Jiří Landa. „Jestliže je povinností řidiče sledovat provoz, je povinností státu zajistit pro to podmínky,“ doplnil. Reklamní poutač podle něj není součástí komunikace, navíc je v případě nárazu nebezpečný.

Naopak podle Pavlase se jedná o ojedinělé případy a média případy, kdy za nehodu mohl reklamní poutač, nafukují. „Co můžeme tolerovat v malé rychlosti nemůžeme tolerovat u komunikace, kde se jezdí 130 km/h i více. Tam nemá reklama stejně jako nechráněný strom nebo pilíř co dělat. V tom nedělám rozdíly,“ vysvětlil svůj odmítavý postoj Landa. Pozice dopravní nehodovosti Česka je podle něj špatná a zakázat reklamu u dálnic je jedním ze způsobů, jak ji může stát vylepšit.

Billboardy od dálnic musí zmizet do pěti dnů. Pak začnou konat úřady

Landa uznal, že by se stát měl zaměřit na nehodové lokality a křižovatky, kde umírá nejvíce lidí. „Nejvhodnější by bylo dobudovat dálniční síť, ale o ni musíme pečovat, a to je právě to, co řešíme,“ prohlásil v Rozstřelu Landa.

Podle Pavlase je ale problémem také to, že billboardy se stávají terčem pozornosti daleko spíše než například stromy u vozovek, které podle něj způsobí mnohem více nehod. S touto regulací souhlasí i Pavlas. Úplný zákaz ale podle něj není na místě.

Před časem dala část provozovatelů reklamy najevo, že zařízení dobrovolně neodstraní. Na popud Svazu provozovatelů venkovní reklamy proto reklamní obsah nahradila nekomerčním sdělením.

Celý záznam Rozstřelu:

Podle ministerstva dopravy ale názor svazu před soudem neobstojí. Pokud reklamní poutače do příštího pondělí od silnic nezmizí, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic je do následujících 15 dnů zakryjí a následně odstraní. Od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku.

Zatímco někteří provozovatelé začali billboardy odstraňovat, jiní reklamní sdělení nahradili státní vlajkou. „Tím jsme jednostranně podle právního výkladu, který máme k dispozici, změnili charakter ploch, které již nadále nejsou reklamním zařízením tak, jak je definuje zákon,“ uvedl v tiskovém prohlášení Svaz provozovatelů venkovní reklamy.

Dálnice zaplavily české vlajky. Jde o protest proti likvidaci billboardů

Pokud reklamní poutače do příštího pondělí od silnic nezmizí, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic je do následujících 15 dnů zakryje a následně odstraní. V důsledku by za to mohl zaplatit daňový poplatník. Od komunikací mělo zmizet na 3 000 poutačů z celkových asi 25 000 v Česku. Pavlas namítl, že o zákonnosti a vyčíslení škody za odstraněné billboardy rozhodne nález Ústavního soudu, pokud vyhoví podnětu českých senátorů. Dan Ťok nicméně již v minulosti konstatoval, že jemu svěřený rezort postupuje podle zákona.

Marek Pavlas ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy na závěr úterního Rozstřelu řekl, že existuje 80procentní šance, že Ústavní soud stížnosti vyhoví. Dopravní expert Jiří Landa zopakoval svá slova o tom, že billboardy by v blízkosti silnic I. tříd být neměly.

Dodržujeme zákon a nikoho nepoškozujeme, řekl ministr dopravy Dan Ťok 1. září:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Ceny bydlení v Česku dál rostou, čtvrtým nejrychlejším tempem v EU

Bydlení (ilustrační foto)

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku vzrostl z 8,1 procenta na konci června na 8,7...

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Najdete na iDNES.cz