Bilance druhého pilíře: fondy prohrály. Střadatelé jednoznačně vydělali

  16:00aktualizováno  16:00
Za tři roky fungování si 84,5 tisíce klientů ve druhém pilíři ze své kapsy naspořilo 1,3 miliardy korun a další téměř dvě miliardy jim k tomu přihodil stát. A penzijní fondy jim připsaly zhodnocení - zhruba 160 milionů korun. Mírné snížení budoucího státního důchodu je mrzet nemusí. Hrstka odvážných, kteří začali spořit ve druhém pilíři, tak jednoznačně vydělala.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Do konce září měli lidé na formuláři oznámit své penzijní společnosti, kam peníze chtějí poslat. Většina zvolila účet, zhruba sedm tisíc lidí si je nechalo převést do třetího pilíře. Nicméně 4,5 tisíce lidí do termínu neposlalo nic.

Většina penzijních společností se rozhodla být tolerantní a akceptovat i oznámení došlá po uzávěrce. „Pokud byl dopis od klienta odeslán do 30. září, tyto žádosti jsme akceptovali ještě do konce prvního týdne v říjnu,“ říká Václav Bálek, mluvčí penzijní společnosti Allianz.

Drobné zpoždění akceptují všechny kromě Penzijní společnosti České pojišťovny. „Zákon je v tomto ohledu napsán jasně. Žádost musí být doručena do sídla společnosti do konce září. Pokud by tedy nějaká žádost přišla v říjnu, museli bychom ji odmítnout,“ říká generální ředitel Marcel Homolka.

Úspory opozdilců nakonec poputují na příslušný finanční úřad, kde si o ně budou lidé moci zažádat, ovšem až po Novém roce.

Prodělaly, stát však žalovat nebudou

Penzijní společnosti na druhém pilíři prodělaly. Do založení fondů a jejich provozu investovaly zhruba 300 milionů korun (marketing, software, uzavírání smluv, administrativa), na úplatě za správu a zhodnocení se jim podle statistiky ČNB vrátilo 56 milionů.

Druhý pilíř v číslech

84 495 lidí si spořilo ve 2. pilíři.

3,4 miliardy Kč klienti naspořili (vč. úložky státu).

Více než 8,5 tisíce lidí mělo smlouvu, ale nic nespořili.

4 500 lidí nedalo penzijním společnostem vědět, kam chtějí převést úspory.

56 milionů Kč vybraly penzijní společnosti na úplatě za správu a zhodnocení vkladů.

Druhý pilíř nabízely Česká pojišťovna, Česká spořitelna, Komerční banka, Allianz a ČSOB.

Pramen: APF ČR, penz. spol., ČNB

Přesto žádná z pěti penzijních společností, které spoření nabízely (původně jich bylo šest, vypadla Raiffeisenbank), stát kvůli zmaření investice žalovat nehodlá. „Po pečlivém zvážení všech souvislostí se naše společnost rozhodla žalobu nepodat,“ říká Pavel Racocha, šéf KB Penzijní společnosti.

V souvislosti s ukončením druhého pilíře vláda upravila třetí pilíř, aby do něj mohly vstupovat i děti, zvýšila daňové úlevy a dovolila fondům vybírat za správu peněz vyšší poplatky.

Peníze ze zrušeného druhého pilíře si mohli klienti převést právě do třetího, který zbyl. Na účtech je evidují jako předplatné, hned se začnou zhodnocovat a také se z nich začnou strhávat poplatky za správu. Postupně na ně klienti čerpají státní příspěvek, podle toho, jakou výši pravidelného vkladu mají nastavenou. Dotyčný tak může až do vyčerpání předplatného zrušit svůj trvalý příkaz z banky na posílání peněz do 3. pilíře - anebo si pravidelný vklad nechat navýšit.

3. pilíř povinně?

Počet smluv ve 3. pilíři, který penzijním společnostem zbyl, od roku 2013 klesá, aktuálně (2. čtvrtletí) si v něm spoří 4,57 milionu účastníků, o 50 203 méně než začátkem roku. Společnosti se teď snaží vládu přesvědčit, aby povinnost spořit na důchod ve třetím pilíři uložila firmám. První na řadu mají přijít zaměstnavatelé v těžkých profesích.

Inspiraci vidí Marcel Homolka z Penzijní společnosti České pojišťovny v Polsku. „Od roku 2018 chtějí v Polsku také zrušit 2. pilíř a zavést povinný příspěvek zaměstnavatele do 3. pilíře ve výši tří procent,“ říká. Mladí lidé by do systému vstupovali automaticky s prvním zaměstnáním a s možností na začátku vystoupit. Sami by povinně spořit nemuseli.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Českému hokeji se změna dresu vyplácí, firmy však stále parazitují na znaku

Čeští fanoušci se radují z gólu.

V červnu loňského roku představil Český hokej kompletní změnu vizualizace a designu včetně podoby dresů národního týmu....

6:0. Česko uspělo v dalších čtyřech solárních arbitrážích za půl miliardy

Villanueva Solar Farm (Mexico)

Česká republika zvítězila v dalších čtyřech arbitrážních sporech, které souvisejí s investicemi do solárních...

Studentské koleje jdou na dračku. Výstavba láká developery

DOMEQ - společné prostory 2

Ceny bytů v Česku narazily na strop, takže někteří realitní investoři pokukují po jiných příležitostech, jak by své...

Najdete na iDNES.cz