Středa 30. září 2020, svátek má Jeroným, Ráchel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 30. září 2020 Jeroným, Ráchel

Plán ČSSD: Jízdné pro studenty a seniory zdarma. Stát by to stálo miliardy

  5:00
Děti a studenti do 18 let a všichni senioři by mohli v příštích letech jezdit vlaky a autobusy zcela zdarma. Rozšíření bezplatného jízdného na další skupiny cestujících je jedním z bodů volebního programu sociálních demokratů do nadcházejících voleb. Státu však přinese náklady navíc.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Podle dopravního experta ČSSD Pavla Švagra jde o to, zpřístupnit cestování veřejnou dopravou lidem, kteří na ni dnes nemají nebo příliš zatěžuje jejich rodinné rozpočty. Vychází přitom z toho, že podle statistik Českých drah jezdí vlaky zaplněné v průměru ze čtvrtiny. Dopravci by tak přišli jen o tržby za jízdenky od žáků či seniorů, ale místa by pro ně bylo v dopravních prostředcích dost.

Sociální demokraté chtějí, aby jízdné zdarma platilo ve všech vlacích a autobusech, které jsou takzvaně v závazku veřejné služby. Jde o spoje, kterými dorovnává ztrátu ministerstvo dopravy či kraje. Neplatilo by v městské hromadné dopravě. „Jde o návrh pro příští vládu. Reálně by to mohlo fungovat nejprve od roku 2019,“ dodal Švagr.

Propad ČSSD potvrdil další průzkum, ANO se přiblížilo sněmovní většině

Ten odhaduje hrubou kalkulací náklady navíc na 1,5–2 miliardy korun, které by musely jít z rozpočtu dopravcům navíc za ušlé jízdné. Jeho stranický kolega a bývalý šéf kampaně Jan Birke odhaduje celkovou částku na maximálně tři miliardy. „Z pohledu celkových výdajů je to marginální,“ říká Birke. Veřejná doprava zdarma například u dětí je může naučit i v dospělosti využívat více veřejnou dopravu než dosud.

Provoz autobusů a vlaků v závazku ročně stojí státní a krajské rozpočty zhruba 18 miliard korun. Sociální demokraté se inspirovali na Slovensku, kde zatím jízdné zdarma pro studenty a seniory platí jen ve vlacích.

Platící mají rádi 1. třídu

Jízdné zdarma pro více skupin cestujících na Slovensku v první dny platnosti nového opatření přivedlo do vlaků tolik lidí, že si musel slovenský státní dopravce ZSSK pronajímat staré koženkové vozy od Českých drah. Z 66 milionů cestujících loni 27 milionů nemuselo podle zákona ve vlacích platit. To pro dopravce znamenalo výpadek tržeb zhruba 20 milionů eur. „Fakt, že v současnosti takřka každý druhý cestující ve vnitrostátní přepravě jezdí bezplatně, se na na tržbách projevuje,“ potvrdil mluvčí Tomáš Kováč.

Bezplatné cestování přineslo větší zájem o jízdu vlakem, na druhé straně jsou ale často přeplněné, zejména během špičky. To přineslo dopravci i nečekaný zdroj tržeb: lidé, kteří za lístek musí platit, si častěji kupují jízdenku do první třídy, loni na Slovensku pasažérů v nejvyšší třídě přibylo o čtvrtinu. „Čím dál více cestujících očekává od cesty vlakem více než jen přesun z místa na místo. První třída jim nabízí větší cestovatelský komfort i určitý nadstandard,“ vysvětlil Kováč.

Bezplatná doprava pro určité skupiny je běžná už v některých městech, ve Frýdku-Místku například mohou jezdit všichni zdarma.

Kraje se tváří skepticky

Kraje se zatím na plány dívají spíše skepticky. „Předpokládám, že zatím asi nikdo neřešil, jak se to bude kompenzovat krajům,“ říká Martin Půta, hejtman Libereckého kraje.

Podle prezidenta Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslava Vyky je snaha o zavedení plošného jízdného zdarma pro některé skupiny obyvatel laciný populismus, který rozhodně dopravě nepomůže. „Na Slovensku dnes díky tomuto opatření mají někteří lidé v podstatě bydliště v rychlíku na trase z Bratislavy do Košic a zpět. Sedět v kupé s těmito cestujícími by chtěl asi málokdo. Zkušenosti ze Slovenska ukazují, že tudy cesta ke zlepšení veřejné dopravy nepovede a naopak jízdné zdarma posiluje vnímání tamní železnice jako skutečnou socku,“ tvrdí Vyka. Podle něj by se za veřejnou dopravu mělo platit. „Politici by místo populistických návrhů mohli veřejné dopravě pomoci tím, že by začali veřejnou a železniční dopravu rozvíjet jako službu pro všechny občany,“ dodal.

Proti plánům jsou i soukromí dopravci. „Plošné zavádění vlaků a dopravy zdarma je absolutní populistický nesmysl, který vede pouze ke zneužívání dopravy těmi, kdo vůbec nepotřebují cestovat. Příklad ze Slovenska to jednoznačně ukazuje. Pokud chce ČSSD opravdu podpořit sociálně slabší občany, tak ať prosazuje vyšší sociální dávky pro ty, kdo to potřebuji, a ti se následně rozhodnou, zda tyto peníze využijí na dopravu, bydlení, vzdělání nebo jiné potřebnější věci,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

Pošta na pobočkách upravuje otevírací dobu, rozjíždí „šoupací“ model

Pošta ve dvou vlnách od 1. ­září a od 1. října mění otevírací dobu na celkem 1 518 poštách. U klíčové skupiny 491...

Akcie Tesly zažily volný pád, hodnota firmy klesla o téměř 70 miliard dolarů

V posledních dvou dnech se Tesle na burze nedaří. Úterní obchodování zakončily její akcie se ztrátou 5,6 procenta a ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Do benzinu se má míchat dvojnásobek lihu, starší vozy mohou mít problém

Povinný minimální podíl biopaliva, jejž petrojeláři ročně uvedou na trh, se možná zvýší. Poslanec Pavel Pustějovský...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Pošta chystá přesun 250 poboček. Jsou drahé a špatně dostupné

Česká pošta chystá kromě změny otevírací doby v blízké době také další novinky: přesun 250 poboček, výdej poštovních...

Křetínského prodej Pražské teplárenské prověřuje antimonopolní úřad

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) začal posuzovat prodej Pražské teplárenské společnosti Veolia. Kupuje ji od...

Rodinné domy zdražují, průměrné náklady na stavbu loni přesáhly 3,5 milionu

Průměrné náklady na stavbu rodinného domu loni meziročně vzrostly o 3,5 procenta na 3,55 milionu korun, vyplývá z údajů...

Příjmy posiloven se propadají. Zavedení roušek je může zničit, tvrdí průzkum

Příjmy 50 procent a méně ve srovnání s loňským rokem eviduje polovina tuzemských fitness center. Přitom zhruba třetině...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Chci se více věnovat ženě, v plánu je i založení rodiny, říká Adam Vojtěch

Bývalý ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (33) se po odchodu z funkce těší na chvilky strávené s přáteli a s manželkou...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...