DM drogerie (ilustrační snímek)

DM drogerie (ilustrační snímek) | foto: DM

Gely stočené do vlastní lahve. Drogerie zkouší v Česku bezobalový prodej

  • 42
Odnést nákup ve vlastní tašce či si nechat natočit pití do vlastní lahve je dnes již pro mnohé běžnou praxí. Ke snahám o omezení množství plastového odpadu se teď přidávají i prodejci drogerie. V prodejnách dm lze nově nakoupit prací gely stáčené do lahví zákazníků, Teta plánuje brzy následovat.

O zprávě první informovaly Hospodářské noviny. Nový způsob prodeje dm prozatím testuje ve dvou prodejnách – v Praze na Černém Mostě a Chodově. Prací gely a bělicí prostředky značky Yellow & Blue české firmy Tierra Verde si tam zákazníci mohou stočit do znovupoužitelných lahví velikosti 1 a 1,5 litru.

Lahve si nejdříve musí přímo na prodejně zakoupit. „Abychom byli schopni splnit veškeré zákonné povinnosti, musíme při samoobslužném prodeji z plnicí stanice zajistit, aby obsah láhve odpovídal deklaraci na obale,“ řekl Hospodářským novinám Jiří Peroutka, manažer komunikace řetězce.

Toho lze dosáhnout jen tak, že produkty zákazníci stáčejí do lahví od výrobce. Stojí dvacet korun a po nákupu ji zákazníci mohou znovu použít tolikrát, kolikrát chtějí.

Podle Peroutky má bezobalový prodej mezi zákazníky prozatím úspěch. Pokud pozitivní ohlasy vydrží delší dobu, plánuje tento způsob prodeje firma rozšířit i do dalších prodejen.

Šetrné k přírodě mohou být intimní potřeby i pleny, řekla šéfka Bezobalu

Plánují se přidat i další

Potenciál bezobalového prodeje, který v Česku rychle nabírá na popularitě, si uvědomují i další řetězce. Teta plánuje začít nabízet stáčené produkty v příštích měsících, Rossmann o tom pak uvažuje. „V bezobalovém prodeji kosmetiky vidíme velký potenciál do budoucna,“ uvedla pro Hospodářské noviny mluvčí Rossmannu Olga Stanley.

První bezobalový obchod v Česku otevřela společnost Bezobalu v roce 2015. Svou první komerční prodejnu pak otevřela v roce 2017 v Praze u metra Hradčanská. Tehdy v crowdfundingové kampani vybrala na serveru hithit přes 1,1 milionu korun (více zde).

Tímto netradičním způsobem prodeje by firmy rády snížily množství odpadu, které každý den v návaznosti na konzumní způsob života vzniká. Omezí se jím totiž používání jednorázových plastů, které patří mezi hlavní znečišťovatele životního prostředí.