"Ještě minulý týden nám před oslabením koruny přišel ceník, který počítal tento týden s dalším zlevněním," popisuje Libor Vacek ze společnosti Acter, provozující několik menších pump na severu Čech. Ceny zatím podle svých slov na stojanech nechají stejné, dokud to pro ně bude únosné.
Pokud se změní, tak to podle pumpařů bude spíše až příští týden. "Zhruba o padesát haléřů by se zdražit mělo, pokud nezlevní dál ropa. Čekám ale, že to bude spíše až příští týden," odhaduje Jiří Ondra, majitel sítě pump Tank Ono.
Ceny pohonných hmot podle údajů CCS minulý týden v Česku ještě pomalu klesaly, ani o víkendu se u většiny pump nezměnily.
"Kdyby nedošlo k devizové intervenci České národní banky, tak se čeští spotřebitelé mohli těšit v příštím týdnu ze zlevnění pohonných hmot v řádu desetihaléřů. Nyní mohou naopak očekávat obdobné zdražení," říká analytik společnosti Colosseum Vít Jedlička.
Ceny ovlivňuje i vysoká marže
Srovnání vývoje cen na českých pumpách a světových burzách ukazuje, že tuzemští prodejci mohou část zdražení vzít ze svých marží, které se v minulých týdnech pozvolna navyšovaly. Od začátku září totiž zlevnil litr benzinu na burze v Rotterdamu v přepočtu na koruny o více než 2 Kč. To by po započtení daní a při neměnné marži mělo znamenat zlevnění o více než 2,50 Kč u českých pump.
Ve skutečnosti však průměrná cena klesla jen o 1,50 Kč. To ukazuje na navýšení marže až o korunu za dva měsíce. U nafty je vývoj obdobný, marže však vzrostla méně. "Marže mírně stouply. Určitě za to může i snížení konkurence vyhnáním velké části distributorů, kteří neměli na zaplacení povinné kauce," potvrzuje Jedlička.
Na vyšší marže ukazuje i srovnání cen mezi sítí Tank Ono, bojující o zákazníky nízkými cenami a průměrem za všechny pumpy. Zatímco dlouhodobý průměrný rozdíl mezi cenou Tank Ono a údaji CCS činí u benzinu 2 Kč, nyní se pohybuje na úrovni 2,50 Kč, v průběhu října byl rozdíl i více než tříkorunový.
Proti výraznému zdražení hraje i menší spotřeba
Na druhou stranu boj o zákazníka přinutil ostatní čerpací stanice k řadě marketingových akcí, které v cenách pohonných hmot ve statistikách nejsou vidět, a lidé u nich přesto tankují levněji. Jedná se především o spolupráci s obchodními řetězci, kdy při dosažení určité útraty v obchodě získávají zákazníci slevu na tankování pohonných hmot.
Podle Václava Louly z Asociace petrolejářského průmyslu je reálné zdražení spíše dvacet až třicet haléřů u naturalu. Záležet bude i na dalším vývoji cen benzinu a nafty na burze, cena ropy už začala v posledních dnech naopak mírně růst.
Proti většímu zdražení podle něj hraje velká konkurence i snižující se spotřeba benzinu. "Je u něj dlouhodobě klesající trend, navíc listopad patří k měsícům s velmi nízkou spotřebou," upozorňuje Loula. U nafty čeká, že by pokles cen na burze mohl dokonce současné ceny udržet.