ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Stát se chystá na regulaci marží u benzinu, v červenci byly příliš vysoké

  • 318
Marže na čerpacích stanicích v červenci výrazným způsobem vzrostly. Ministerstvo financí proto navrhlo regulaci marží u konečných prodejců pohonných hmot i strop na ceny pro distributory. Ministerstvo se také obrátí na antimonopolní úřad, aby prošetřil možný kartel.

Regulace má zastropovat maximální výši marže čerpacích stanic a určit i maximální výši ceny u distributorů benzinu a nafty. „Připravená regulace se tedy týká obou kontrolovaných částí distribučního řetězce, neboť červencová data potvrdila výrazné navýšení marže nejen u čerpacích stanic, ale také u distributorů paliv,“ uvedlo ministerstvo.

Ministerstvo zaslalo návrh cenové regulace České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu i Unii nezávislých petrolejářů, aby se mohly na případnou regulaci technicky připravit.

Zda stát skutečně k regulaci přistoupí, ale ještě není definitivně jisté. Podle ministerstva financí se o zavedení cenové regulace rozhodne v následujících týdnech podle cenového vývoje na trhu. Zatím návrhy opatření poslali úředníci do užšího připomínkového řízení, tak aby byly k 1. září připraveny k případnému podpisu.

Zástupci čerpadlářů předpokládají, že čísla za srpen potvrdí, že k regulaci cen není důvod. „Přiznávám, že si čerpací stanice v posledních týdnech účtovaly vyšší marže. Ale je to dané tím, že v červnu a květnu byly marže u čerpacích stanic o korunu nižší, než obvykle. To znamená, že si čerpací stanice musely dvouměsíční propad saturovat. Počkaly si na příležitost, ta se objevila začátkem července, kdy cena ropy v Rotterdamu začala padat, takže ty vyšší ceny držely delší dobu. A potom začaly zlevňovat. Ovšem teď už jsme na původních úrovních,“ říká předseda Unie nezávislých petrolejářů ČR Ivan Indráček.

Podle grafu, který ministerstvo ke zprávě přiložilo, se červencové hrubé marže u benzinu dosáhly až 5,38 koruny u litru dieselu a 5,64 koruny u naturalu. Tato čísla podle Indráčka obsahují ale jak přirážku distributorů, tak konečných prodejců u pump.

„Z výsledků našich kontrol ani z připravených opatření nemám radost, ale pro takto extrémní navýšení červencových marží u benzínu i nafty skutečně nemám pochopení. Rozumím argumentu kompenzování nízkých červnových marží, které byly pod průměrem loňského roku, ale rozhodně ne tímto způsobem. Považuji to za zneužití prázdninové sezóny, kdy řidiči na dálnicích jednoduše neměli jiné řešení, než drahé palivo tankovat. Na některých místech přitom byly benzín i nafta v červenci nejen nepřiměřené drahé, ale také se v mnoha případech prodávaly za stejné ceny, což rozhodně necháme prověřit,“ říká ministr financí Zbyněk Stanjura.

„V České republice je na 4000 čerpacích stanic a funguje zde plně konkurenční prostředí. Zastropováním cen můžeme dopadnout jako v Maďarsku, kde firmy zavírají čerpací stanice a může vzniknout nedostatek pohonných hmot,“ uvedl mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu ČAPPO Václav Loula. Oficiálně se ale petrolejářská asociace k vládnímu návrhu regulace cen vyjádří, až jej projedná se svými členy.

Vysoké marže a jen pomalé zlevňování v situaci, kdy cena ropy klesá, vytýkal prodejcům už počátkem srpna analytik společnosti Amundi Petr Zajíc.

„Na začátku války na Ukrajině se běžně stávalo, že se cena pohonných hmot u čerpacích stanic měnila dvakrát denně. Když naopak došlo k tomu poklesu cen, tak vidíme, že se ty ceny mění dvakrát týdně, a to ještě v tom lepším případě,“ uvedl v pořadu Rozstřel.

Zároveň upozorňoval na fakt, že marže samotných čerpacích stanic jsou sice nejviditelnější, problém je ale i v dalších částech řetězce, tedy u distributora. „Tady je u nás trochu problém, že ti distributoři jsou velice často majetkově propojeni s těmi s těmi sítěmi čerpacích stanic. Čepro vlastní EuroOil, PKN Orlen Benzinu, Mol jako distributor vlastní síť čerpacích stanic Mol, OMV to samé. Tím pádem se to velice často nedaří rozklíčovat, Vždycky je potřeba vzít čerpací stanici i distribuci,“ říká analytik.

Nižší spotřební daň se může prodloužit

I proto se ministerstvo financí rozhodlo jít i cestou regulace cen u distributorů.

„Nyní je ropa i z důvodu globálního ochlazení ekonomiky levnější než na začátku války, ale ceny pohonných hmot na to u nás dostatečně nereagují. Jsou stále vysoké a hlavně velcí prodejci zlevňují jen velmi neochotně. Ceny paliv se přitom promítají do celé ekonomiky a spolu s energiemi výrazně zvyšují inflaci,“ dodává Zbyněk Stanjura.

Ministr financí rovněž informoval, že zvažuje prodloužení snížení spotřební daně na naftu a benzin, které má zatím platit do 30. září. Zopakoval svůj dřívější záměr, že u nafty by mohlo být snížení trvalé. Důvodem přitom nejsou vysoké ceny paliva, ale zajištění konkurenceschopnosti českých dopravců.

O případném prodloužení snížení spotřební daně na pohonné hmoty chce Stanjura nejprve jednat s kolegy ve vládě. Za vhodné ale stále považuje debatovat o trvalém snížení spotřební daně u nafty, protože v Německu a Polsku je nejnižší sazba stejná jako nyní v České republice, uvedl. Rozhodnutí o pokračování úlevy musí podle Stanjury samozřejmě padnout do konce září.

Snížení spotřební daně na benzin a naftu o 1,50 koruny na litr platí od 1. června. Vláda ho zavedla jako reakci na prudký nárůst cen pohonných hmot v souvislosti s rusko-ukrajinským konfliktem.

Průměrná cena benzinu se v porovnání se začátkem července výrazně snížila. První prázdninový den platili řidiči za litr naturalu podle CCS v průměru 47,91 Kč, za litr nafty dokonce 48,21. Poslední dostupná data udávaly středeční průměry 40,66 u naturalu a 42,44 Kč u dieselu.

4. srpna 2022

, ,