Je zde nejistota, zda vítěz může obsáhnout celý objem prací na území celé České republiky," uvedl Bendl. Navíc podle něj není možné v krátké době nijak změnit parametry výběrového řízení, například aby tendr mohlo vyhrát více firem. Bendl dal dnes pokyn řediteli SŽDC Janu Komárkovi, aby tendr zrušil. Stát by se tak mělo nejpozději zítra.
Výběrové řízení vypsala SŽDC 8. ledna, uzavřeno mělo být do konce června. Podle plánů SŽDC měla starost o koleje a 4 000 zaměstnanců převzít soukromá firma.
Pochybnosti o tendru, který začal za předchozího ministra Aleše Řebíčka, vyslovil Bendl počátkem března. - čtěte Ministr dopravy chce zrušit drážní výběrové řízení za 36 miliard
Nápad se nelíbil ani železničním odborářům, kteří jej označili za jeden z důvodů možné stávky na železnici. - čtěte Železničáři chystají stávku, nemají prý peníze a vadí jim propouštění
Bendlův krok zřejmě neukonejší odboráře
Zrušení tendru ale zřejmě není pro odboráře důvodem, aby přestali hrozit stávkou. "Důvodů bylo víc. Tři ze čtyř oblastí jsou vyřešené, ještě čekáme na zákon o veřejné dopravě, který byl pro nás stěžejní. V podstatě dává záruky přežití železnice v Čechách," řekl iDNES.cz místopředseda železničních odborů Petr Bazger.
O zákoně by měli poslanci jednat do konce dubna. Podle odborářů obsahuje některé nesmysly, například daň z nafty a poplatek z dálnice, který železnice běžně platí. Také jim vadí, že zákon nedefinuje nejkratší dobu smlouvy pro provozování dopravy na železnici. V Evropě přitom platí minimální lhůta 15 let.
"Pokud někdo neuzavře smlouvu na dobu delší než pět let, tak nemá smysl do soutěže vůbec jít, protože nemá garantovanou návratnost investice," dodal Bazger.
Správa železniční cestySŽDC se v Česku stará o 9 500 kilometrů kolejí. Od roku 2004 správa zajišťuje výstavbu a modernizaci nových tratí. Na významu nabyla správa loni v červenci, kdy převzala od Českých drah starost o koleje a s ní 10 tisíc zaměstnanců. SŽDC už nyní zadává část prací soukromým firmám, v soutěži chtěla získat jediného dlouhodobého partnera. |