„Stačí rezervovat si auto v obchodě složením částky padesáti euro. S lístkem z pokladny se pak zákazník zastaví u nás, aby si vůz vyzkoušel a projednal úpravy konkrétního vozu,“ vysvětluje celý mechanismus obchodní ředitel firmy Cardoen Wim Bruggeman.
Před každou z dvaceti vybraných prodejen řetězce Colruyt mají stát tři nabízené typy aut - Ford Fiesta, Alfa Romeo 156 a Daewoo Tacuma. Maloobchodní síť u Cardoena objednala na zkoušku celkem 150 aut.
Od středy je bude po dva týdny nabízet ve svých prodejnách v oblasti Antverp a v Limbursku. Už předem na to pomocí mailu upozornila svých šedesát tisíc stálých zákazníků.
„Jsou to nová auta. Koupili jsme je v cizině a prodáme je v Belgii přes Colruyt. Je to pokus. Chceme vidět, zda to může fungovat,“ říká Bruggeman. Jeho firma se už dlouho specializuje na takovéto obcházení unijních pravidel, která podobným obchodům dosud brání.
Zatím ale auta prodával jednotlivě a nezkoušel je udat přes velkou prodejní síť.
Colruyt dal najevo, že pokud bude tento pokus úspěšný, nehodlá skončit u 150 aut. „Bude-li na straně zákazníků zájem, rozvineme s Cardoenem partnerství,“ říká obchodní ředitel celého řetězce Jean-Pierre Roelands.
Za celý pokus člověk nic nedá. „Pokud se po prohlídce auta a po zkoušce u Cardoena nebude vůz zákazníkovi líbit, dostane svých padesát euro zpátky,“ ujistil obchodní ředitel Colryutu Jean-Pierre Roelands.
Zájemci si mohou vybrat mezi šedesáti fordy Fiesta, padesáti vozy Alfa Romeo 156 a čtyřicet kusy Daewoo Tacuma. Na nabídce láká cena: Vozy mají být o pětinu až čtvrtinu levnější než auta prodávaná u oficiálních dealerů.
Jinak si však zájemci mohou vybrat jen mezi třemi značkami - a vzít auto, jaké je. Jakékoli další úpravy jdou tedy na jejich účet. Předem danou tak mají i barvu: například všech šedesát fordů je bílých.
Colruyt není jediný, kdo experimentuje s novou formou prodeje aut. Ve Francii se o totéž pokouší firmy Casino a Carrefour. Také britské Tesco prohlásilo, že by mělo zájem prodávat auta.
Britové by to zřejmě přivítali. Už dlouho si totiž stěžují, že kvůli nynějším pravidlům unie jsou u nich auta až o šedesát procent dražší než jinde v EU. Ostatní obchodní řetězce se mohou odhodlat k prodeji aut poté, co letos v září vyprší dosavadní pravidla pro prodej aut a co v této branži zavládnou značně volnější poměry.