Tříkilové bedýnky z Lidlu plné ovoce a zeleniny vždy obsahovaly nepoškozené kusy například s protrženou síťkou či obalem nebo ovoce a zeleninu z větších balení, kde byl špatný třeba jen jeden kus. Za minulý rok se tak prodalo přibližně 1,6 milionu těchto bedýnek, což odpovídá zhruba 4 800 tunám zachráněného ovoce a zeleniny.
Bedýnky však změnily svou „podobu“, nově najdou zákazníci ovoce a zeleninu ve speciálních taškách.
„Jelikož se zaměřujeme i na praktickou stránku našeho projektu, rozhodli jsme se bedýnky nahradit papírovými taškami. Princip ale zůstává stejný – zákazníci za jednotnou cenu 25 korun získají tři kilogramy různorodého ovoce a zeleniny,“ vysvětluje mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.
Lidl bojuje proti plýtvání. V bedýnkách nabídne levné ovoce a zeleninu |
Tašky jsou tvořeny z vláken Silphie, což je rostlina dříve využívaná výhradně k výrobě bioplynu. Nyní se její vlákna používají zejména pro obaly, které přicházejí do přímého styku s potravinami. Tašky jsou podle Lidlu praktičtější a vhodnější i pro ty, kdo do prodejny nepřijeli autem.
Řetězec zároveň připravil nové druhy zboží, které nabídne s výraznou slevou. Ve speciálních koutcích bude možné nalézt například chlazené výrobky se slevou 70 procent.
„Bude se jednat o všechny chlazené výrobky napříč naším sortimentem, které jsou zdravotně nezávadné, ale blíží se datum jejich spotřeby. To stejné bude platit pro maso a ryby,“ doplňuje Tomáš Myler.
Změny zaměřené na omezení plýtvání potravinami se týkají také pečiva. Už teď Lidl nabízí se slevou 70 procent chléb z předešlého dne. V dohledné době k němu přidá další pečivo, které bude umístěno ve stejném stojanu jako tašky s ovocem a zeleninou. Připravené sáčky budou vždy obsahovat několik kusů stejného druhu nebaleného pečiva a zákazníci je budou moci nakoupit do poledne následujícího dne.
Bedýnky má i Albert a Penny
Od loňského července je ovoce nebo zelenina druhé jakosti v bedýnce o váze 2 kg za cenu 19,90 Kč k mání i v Penny. Zákazníci je mohou nakoupit ve více než 50 obchodech po celé republice, postupně se má nabídka rozšiřovat.
Penny dává ovoci a zelenině druhou šanci. Potlučené plody nabízí se slevou |
Také Albert od loňského roku má své bedýnky s ovocem a zeleninou. „Pokud už ovoce nebo zelenina nejsou ve stoprocentní kvalitě, připravujeme z nich tříkilové bedýnky, které najdou zákazníci u pokladen. Z přezrálých banánů pečeme banánový chlebíček. Dále pracujeme s 30% slevou u potravin, kterým se blíží datum spotřeby, a ke konci otevírací doby zlevňujeme o 50 % i nebalené pečivo,“ vyjmenovává tiskový mluvčí Jiří Mareček.
Tesco a Kaufland mají jinou strategii
V Kauflandu ani Tesku záchranářské bedýnky nenajdete, řetězce předchází vzniku potravinového odpadu jinak. V Kauflandu využívají IT systém, který objednává zboží na základě predikce poptávky a vyhodnocení aktuální nabídky. Standardem je zlevňování zboží s blížící se expirací či spolupráce s Českou federací potravinových bank.
„Na zhruba polovině prodejen jsme také navázali partnerství s lokálními mysliveckými spolky a zoologickými zahradami, kterým za symbolickou částku prodáváme zboží, které není vhodné k dalšímu prodeji. U méně frekventovaných artiklů jsme navíc snížili zásobu daných produktů na prodejně,“ doplňuje mluvčí Renata Maierl a dodává, že jako jediný obchodní řetězec v Česku disponují vlastním masozávodem, který funguje v režimu just-in-time objednávek. „Zákazníkům tak nabízíme čerstvé maso, které se nemusí dlouze skladovat, což vede rovněž k úspoře energií potřebných na chlazení,“ říká Maierl.
„Bedýnky neplánujeme, ovoce a zeleninu na hranici životnosti nabízíme zákazníkům s výraznými slevami ve vybraném úseku obchodu. Pokud si zákazníci přejí nakoupit s výraznou slevou, mohou si tak vybrat opravdu jen to, co využijí a dokážou v krátké době spotřebovat. Tím předcházíme plýtvání jak na naší straně, tak na straně zákazníků,“ popisuje mluvčí Teska Michal Kuzmiak.