Unie si posvítí na baterie, dostanou QR kód a pravidla recyklace

Evropa i další kontinenty chtějí postavit svou budoucnost na bateriích. Přibývá přenosných elektronických zařízení, elektrifikuje se vozový park, baterie začínají hrát důležitou úlohu v rozvodných sítích. Prudký nárůst poptávky povede podle odhadu Světového ekonomického fóra k nárůstu celosvětové kapacity baterií mezi lety 2018 a 2030 na čtrnáctinásobek. Unie proto připravuje nařízení, jak s bateriemi nakládat, aby nepředstavovaly zátěž pro životní prostředí.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Creative Commons

Předpis má mimo jiné stanovit, co se bude s bateriemi dít, až doslouží. „Zvýší udržitelnost celého životního cyklu baterií na území EU. Od snížení uhlíkové stopy při výrobě přes stanovení obsahu recyklovatelného materiálu až po druhotné využití a následnou recyklaci,“ říká výkonný ředitel Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT CZ Jan Fousek.

Podle návrhu Komise by například všechny baterie v elektromobilech a pro průmyslové využití musely od poloviny roku 2024 obsahovat prohlášení o uhlíkové stopě. O dva roky později mají být – podobně jako elektrospotřebiče – vybavené štítkem, který je řadí do třídy podle uhlíkové stopy. Informace mají být obsaženy v QR kódu, natisknutém nebo vyrytém viditelně a nesmazatelně na baterii. „Rodný list“ baterií by obsahoval data od těžby až po recyklaci, údaje o životnosti či kapacitě.

Unie chce také stanovit požadavky na výkonnost a trvanlivost baterií, jak malých přenosných, tak průmyslových. Výrobci by měli povinně umožnit výměnu přenosných baterií. A Komise by také do roku 2030 měla vypracovat studii, v níž zváží, zda je možné úplně skončit s jednorázovými (tedy těmi „nenabíjecími“) přenosnými bateriemi.

Druhý život baterií

„Nařízení stanoví podrobné náležitosti na označování baterií, na omezování nebezpečných látek, sdílení informací v celoevropském systému, vyšší cíle sběru, zahrnutí dalších druhů baterií, sledování uhlíkové stopy a řadu dalších,“ říká ředitel odboru odpadů ministerstva životního prostředí Jan Maršák.

Spolumajitel a zakladatel distributora baterií GWL Michal Klečka se ovšem domnívá, že nové nařízení jen zkomplikuje život podnikatelům. „Není potřeba nic nařizovat, bylo by lepší spíše pozitivně motivovat. Baterie jsou plné hodnotných a znovu využitelných materiálů a výrobci je budou recyklovat sami od sebe,“ říká Klečka. Baterií k recyklaci ale podle něj není zatím tolik, aby se to vyplatilo dělat, natož aby to pokrylo byť nějakou významnější část poptávky po nových bateriích.

I díky tomu je recyklát nyní řádově dražší než nové suroviny. Postupně se však ceny budou nejspíš sbližovat s tím, jak poroste poptávka (a tím i cena) primárních surovin a zároveň bude přibývat množství baterií k recyklaci.

„Většina lithiových baterií, které jsme dodali třeba před 12 lety, je stále v provozu. Jejich kapacita se snižuje postupně a hlavně lineárně, za pět let klesne třeba na 80 procent a tak dále. Bude tedy trvat hodně dlouho, než klesne například na 40 procent. To znamená, že baterie může sloužit dlouho. Baterie se nevyhodí, jen se přesune jinam a bude sloužit novému účelu. Třeba z elektromobilu do stacionárního úložiště energie. A po několika letech znovu třeba jako baterie v záložním zdroji UPS,“ říká Klečka.

Kolik se bude recyklovat

Komise také navrhuje, aby baterie pro průmysl, energetiku, automobily i elektromobily obsahovaly minimální podíly recyklovaných látek. O přesných procentech se u lithia, niklu, kobaltu, mědi a olova ještě vedou debaty.

Podle Klečky však nemá smysl soustředit se na konkrétní látky. „Teď se využívá hlavně lithium, kobalt či nikl, za pár se ale už mohou využívat úplně jiné látky. V průběhu 20. století se technologie výroby baterií změnila několikrát. Je to podobné, jako kdyby v roce 2007 někdo začal nařizovat, kolik tlačítek má mít mobilní telefon a jaký mají mít tvar. Tlačítkové telefony přitom do pár let převálcovaly dotykové telefony,“ říká Klečka.

Navíc, Klečka nečeká, že by se baterie ve velkém vyráběly v budoucnu v Evropě, jak se nyní plánuje. „Současná honba za výstavbou velkého počtu továren, tedy gigafactories, je jen bublina, která rychle splaskne. Není tu dost lidí. Cesta baterií vede jen jedním směrem. Baterie se budou vyrábět v Africe, v Indii nebo v Číně a do Evropy se budou dovážet. Moc nevěřím, že by se tam vozil recyklát zpátky,“ říká Klečka.

Povinnost recyklovat baterie, stejně jako třeba solární panely, už dnes v českém prostředí stanovuje zákon o výrobcích s ukončenou životností. Na „velké“ baterie se přitom vztahují obdobná pravidla, jako třeba na malé tužkové. Každý, kdo se jich chce zbavit jako odpadu, je musí odevzdat k recyklaci. Podle nařízení by je distributoři měli od koncových uživatelů brát zdarma, a to bez nutnosti koupit si novou.

Podle nařízení mají stoupnout cíle pro zpětný sběr u všech typů baterií. To se týká zejména přenosných baterií, kde by to mělo být 65 procent v roce 2028 a 70 procent o dva roky později. Podle údajů Eurostatu se k recyklaci vrátí v průměru za celou Unii 51 procent přenosných baterií. Nejlepších výsledků dosahuje Chorvatsko, kde je to přes 90 procent. Česko je zhruba na evropském průměru. U olověných baterií z automobilů je to podle Eurobatu 99 procent.

Nařízení právě připomínkují členské státy, konečné znění má vzniknout ve druhé polovině roku během českého předsednictví.

Vstoupit do diskuse (161 příspěvků)

Vydáme dosud nepublikované příběhy, které měl Foglar v hlavě, slibuje Šantora

Nejčtenější

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

Potravinářská inspekce odhalila další prohřešek s kuřecím masem v KFC

Restaurace KFC ve městě Mountain View v Kalifornii (18. dubna 2011)

V restauraci řetězce rychlého občerstvení KFC v Praze-Dejvicích rozmrazovali zaměstnanci kuřecí maso ve stojaté vodě, což zvyšuje mikrobiologická rizika, uvedl mluvčí Státní zemědělské a...

Brněnská D1 měla mít dávno tři proudy v každém směru, přiznal šéf silničářů

Středeční uzavření dálnice D1 u Psářů kvůli změně značení a zprovoznění...

Brněnská D1 zůstane přetíženou dálnicí i při dostavbě severní alternativy v podobě dálnice D35. Zpětně se tak ukazuje jako chyba, že se už před lety při rozsáhlé rekonstrukci nerozšířila na...

Dvacet hodin v letadle bez mezipřistání. Qantas ukázal revoluční airbus

Aerolinky Qantas ukázaly revoluční airbus, létat má komerčně létat od roku...

Australská letecká společnost Qantas odhalila první snímky svého letadla Airbus A350-1000, které bude přepravovat cestující ze Sydney do Londýna a New Yorku bez mezipřistání. Do komerčního provozu je...

Když luxus znamená klid. Kde leží nejlepší lyžařská střediska bez davů

The ICE St. Moritz Concours d’Elegance

Populární evropská i americká zimní střediska trpí stále více náporem lyžařů. Ti, kdo preferující spíše horský klid, proto hledají nová útočiště. Pět dosud davy neobjevených míst zmapovala agentura...

Snížení byrokracie o 20 procent ušetří firmám 15 miliard, říká prezident Komory

Prezident HK Zdeněk Zajíček

Ke snížení regulatorní a byrokratické zátěže, mimo jiné přijetím antibyrokratického zákona, vyzývá politiky Hospodářská komora ČR. S požadavky na konkrétní kroky, které jsou součástí Blanické výzvy,...

14. listopadu 2025  15:31

RegioJet zrušil slevy na jízdné pro absolventy. Lidé je nevyužívali, říká dopravce

Vlak RegioJet, který pokračuje směrem na Ostravu, přijíždí na pražské Hlavní...

Vlakový dopravce RegioJet přestal nabízet slevy na jízdné pro absolventy vysokých škol a studenty neprezenčního studia, kteří využívali specifické průkazy. Podle dopravce slevu tito cestující příliš...

14. listopadu 2025  15:22

OBRAZEM: Bechyňka v Táboře má nový most. Unikátní trať se dočkala repliky

V souvislosti s rekonstrukcí mostu přes Lužnici v Táboře probíhá na trati od 8....

Stavbaři tento týden v Táboře instalovali dva nové ocelové oblouky železničního mostu přes řeku Lužnici. Původní 100 let stará konstrukce byla již ve špatném technickém stavu. Most je součástí první...

14. listopadu 2025  13:56

Největší jaderná elektrárna v Japonsku stále čeká na restart. Rozhodne guvernér

Japonská jaderná elektrárna Kašiwazaki-Kariwa (23. května 2023)

Odstavená největší japonská atomová elektrárna Kašiwazaki-Kariwa stále čeká na povolení k opětovnému spuštění. To nyní závisí na rozhodnutí guvernéra prefektury Niigata, kde se provoz nachází. Hidejo...

14. listopadu 2025  12:17

Škoda Group dodá nové vozy za miliardy pro železnici ve Stockholmu

Vizualizace souprav Škoda Group pro Švédsko (14. listopadu 2025)

Škoda Group dodá až 31 nových vozidel pro příměstskou železnici ve Stockholmu. Základní smlouva zahrnuje 16 dvouvozových jednotek a opci na dalších 15. Hodnota zakázky včetně opce, dodávky náhradních...

14. listopadu 2025  11:12

Google předložil Evropě plán změn, požadavky na prodej části aktivit odmítá

Ilustrační snímek

Americký internetový gigant Google předložil Evropské komisi návrhy, které by měly vydavatelům a inzerentům usnadnit používání jeho technologie pro internetovou reklamu. Staví se však proti výzvě...

14. listopadu 2025  9:36

SIPO od ledna 2026 zdraží. Kolik zaplatíte navíc?

Nová pobočka České pošty slouží v hradecké regionální centrále ČSOB. (2. dubna...

Používáte k hrazení pravidelných plateb SIPO, tedy službu Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva? Pak byste měli vědět, že od začátku roku 2026 tato služba poskytovaná Českou poštou podraží. O kolik...

14. listopadu 2025

Hlasujte, které projekty získají podporu v programu ČSOB pomáhá regionům

Advertorial
ČSOB pomáhá regionům

Nové vrtačky do dětské dílny, bezbariérový přístup do kulturního centra, aktivity pro seniory nebo třeba výlety pro děti. I takové projekty může podpořit právě váš hlas v podzimní vlně programu ČSOB...

14. listopadu 2025

Český vynález pomůže sklárnám, díky nanopovlaku ušetří miliony

Laboratoř na ČVUT, kde se nanopovlakují sklářské formy (listopad 2025)..Martin...

Nový český vynález má šanci ušetřit průmyslovým sklárnám přes 50 milionů korun ročně. Jde o speciální keramický nanopovlak na formy na sklo, který je nyní v pilotním provozu v kyjovské sklárně...

14. listopadu 2025

Nechte nám korunu. Firmy se eura bojí, víc je pálí obří papírování a drahé energie

Premium
ilustrační snímek

Od nové vlády firmy chtějí především snížit podle nich přebujelé papírování, zajistit levné a spolehlivé zdroje energie nebo zrychlit ospalou výstavbu. Naopak v otázce eura se vyjádřilo kladně jen 26...

14. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Brusel přehodnocuje dopravu na známé pěší zóně, cyklistům omezí vjezd

Pěší zóna Pietonnier v Bruselu (13. března 2020)

Hlavní město Belgie se rozhodlo omezit jízdu na kolech v pěší zóně Piétonnier. Důvodem jsou stále častější konflikty mezi chodci a cyklisty. V oblasti, která byla slavnostně otevřena v roce 2015,...

13. listopadu 2025

Poškozených rozvodů plynu přibývá. Pozor na rizikové rekonstrukce, varuje distributor

Poškozená plynová přípojka společnosti GasNet (13. listopadu 2025)

GasNet, největší distributor zemního plynu v České republice, upozorňuje stavebníky a majitele nemovitostí na nutnost dodržovat při rekonstrukcích a sanacích domů zásady bezpečné práce. Každoročně...

13. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.